Elbil eller inte?

Hon är ju utsedd till Klimatjesus, kan man få mera credd än så?

Årets Jurist var ju inte ens jurist heller...
Jag läser/tittar nästan aldrig på löpsedlar/skvallerpressen/linjär-tv så jag erkänner rakt ut att jag har dålig koll på vem den här Greta är egentligen. Har fattat det som att det är någon galjonsfigur för klimatalarmism.
Däremot så bevandrade jag en del obskyra ställen på nätet, (såsom sporthoj.com) och med tanke på antalet humor/nidbilder (beroende på vilken sida av staketet man tittar från) borde hon väl vara Klimat-Hitler? :va
Årets kvinna var väl för övrigt inte heller en kvinna (ursprungligen iaf)?
 
Ja jäklar vilken tråd... :Bugar

Har kanske inte riktigt läst igenom precis alla tusentals inlägg sådär supernoga. Men ändå.

Saken är den att jag söker elbil. Eller åtminstone någon form av hybrid. Den ska vara någorlunda rymlig och vara utrustad med dragkrok. Tesla kan jag bara drömma om så de går bort. Vad finns annars? Har usel koll på moderna bilar, men Kia har ju sin Niro som jag kört och faktiskt gillade, samt Mitsubishi har (väl?) någon Outlander-historia som ser rätt rejäl ut? Något annat?
Just nu är det nästan omöjligt att ge ett bra svar. Tekniken, produkterna och infrastruktur är fortfarande i sin linda om du frågar mig. Men om vi kollar upp de vanligaste förhållanden som spelar mest roll:
Hur mycket kör du per år?
Har du möjlighet att plocka ut bil via jobbet eller är det uteslutande privat köp som gäller?
Hur mycket av körningen är långresor, och hur långa/ vart går de?
Kan du ladda hemma eller på jobbet till vardags?
Vad är behovet av släp? Köra till tippen/brädgården lite då och då eller köra husvagn från Pajala till Kroatien på sommaren?
Hur ser storleksbehovet ut? Barnvagn? Hund i form av tax eller irländsk varghund? Antal vuxna som behöver sitta bekvämt?
 
https://www.teslarati.com/teslas-ch...ith-model-3-days-after-securing-sales-permit/
För tio månader sen var det en leråker där fabriken står idag. Nu börjar den spotta ur sig Model 3. Oavsett vad man tycker om märket eller biltypen i sig, så är det jävligt imponerande att få upp produktionen så snabbt.

Batterifabriken i Skellefteå driver upp villapriserna, när fabriken är klar kommer det inte att finnas en ledig bostad i kommunen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/batterifabriken-hojer-bostadspriserna
 
Intressant att det helt plötsligt är elbilarnas fel. Jag antar att du redan på 60-talet bojkottade dubbdäck, allehanda metall-produkter osv för deras utnyttjande av barn-arbetare i gruvindustrin? Kobolt har brutits sen urminnes tider, förbrukats i t.ex dubbdäck lika länge, men på senare år även inkluderats i elbilar.
Om du verkligen är ute efter att se till att förbättra förhållandena för människor i Kongo bör du hylla elbilarna till skyarna, eftersom gruvbrutningen och dess förhållanden kommit upp till ytan och uppmärksammas internationellt iom detta.
 
Innan fler får för sig att skylla vidriga förhållanden i Kongo ännu mer på elbilarna så kan vi ju lägga fram att kobol för det mesta kommer ut som biprodukt av koppar/nickel-brytning: https://en.wikipedia.org/wiki/Cobalt
The element is, however, more usually produced as a by-product of copper and nickel mining.
Använder du kopparledningar eller liknande? Fy fan, då bidrar du till vidriga förhållanden i Kongo
Använder du eller köper produkter som använt diesel, eller andra former av fossila bränslen? Fy fan, då är det ditt fel att det finns vidriga förhållanden i Kongo:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrodesulfurization
In an industrial hydrodesulfurization unit, such as in a refinery, the hydrodesulfurization reaction takes place in a fixed-bed reactor at elevated temperatures ranging from 300 to 400 °C and elevated pressures ranging from 30 to 130 atmospheres of absolute pressure, typically in the presence of a catalyst consisting of an alumina base impregnated with cobalt and molybdenum (usually called a CoMo catalyst).
 
Fy fan, då är det ditt fel att det finns vidriga förhållanden i Kongo

Nu var det mycket. Råkade zappa till 2'an och såg att Musikhjälpens pengar skulle gå till att försöka skapa trygga områden, i Afrika. Inte Västerås, inte Trollhättan, inte Stockholm, inte Norrköping, inte Malmö.
 
Nu var det mycket. Råkade zappa till 2'an och såg att Musikhjälpens pengar skulle gå till att försöka skapa trygga områden, i Afrika. Inte Västerås, inte Trollhättan, inte Stockholm, inte Norrköping, inte Malmö.
Ja visst var det provocerande. Medvetet så. Det är inte musikhjälpens fel att det inte är tryggt i Västerås.
 
Om du inte bara räknar leasing 3 år utan totalkostnad över kanske 6-7 år så är Tesla 3 förmodligen inom räckhåll även jämfört med "elhybrider" som bara går på el korta stunder under speciella förutsättningar. Och då får du riktig 4wd också... Allt beror på hur mycket du kör.
Elhybrid med dragkrok är sorgliga kapitel om du vill ha milekonomi...

Just nu är det nästan omöjligt att ge ett bra svar. Tekniken, produkterna och infrastruktur är fortfarande i sin linda om du frågar mig. Men om vi kollar upp de vanligaste förhållanden som spelar mest roll:
Hur mycket kör du per år?
Har du möjlighet att plocka ut bil via jobbet eller är det uteslutande privat köp som gäller?
Hur mycket av körningen är långresor, och hur långa/ vart går de?
Kan du ladda hemma eller på jobbet till vardags?
Vad är behovet av släp? Köra till tippen/brädgården lite då och då eller köra husvagn från Pajala till Kroatien på sommaren?
Hur ser storleksbehovet ut? Barnvagn? Hund i form av tax eller irländsk varghund? Antal vuxna som behöver sitta bekvämt?

Har inte alls räknat på det, än. Spontant känns det just som vi kör alldeles för lite för att det ska löna sig med något i den stilen. Samt att inköpspriset är skyhögt förstås.

Egentligen borde vi ligga ganska bra till för, vad jag förstått det som, dagens småskruttiga generationen elbilar (Teslor undantagna), då vi är väldigt Svensson gällande både körsträcka och körvanor. Kör max 1500 mil per år och i huvudsak korta sträckor. Kommer man 5-6 garanterade mil per laddning är liksom 95% av våra körsträckor fixade.

Dragmöjligheterna behöver inte heller vara oändliga då det mest kommer röra sig om lätta laster som hör vardagslivet till. Någon tung sten, motorcykel, eller säng. Inga hästkärror eller husvagnar vad jag vet. Motsvarande gäller bilens faktiska utrymme. Inget jättedjur ska in någonstans, men har å andra sidan hellre för mycket utrymme invändigt än tvärtom.

Har tyvärr ingen möjlighet att ta ut bil via jobbet. Laddning tänkte jag ifall det blir aktuellt fixa till hemmavid, men har inte satt mig in i den praktiska möjligheten för det än.

Sonderar mest terrängen då det ändå snart kan bli dags för ett bilbyte. Möjligt att det är bäst att vänta något år eller två till för att både infrastruktur och modellutbud ska passa oss bättre.
 
Jag vet inte om det finns EN enda hybrid som har 5-6 GARANTERADE mils räckvidd... De flesta brukar nog hamna där kring 3-4 mil om det blir vinter, eller om du vill köra AC-n osv.

Hyundai Ioniq hybrid är nog en ganska prisvärd modell som klarar allt utom dragkroken. Volvo V60 Plugin är ganska kall på begmarknaden - hög bränsletörst, hög vikt, dyr service och inga framstående elbilsegenskaper heller men 4wd och dragkrok är ju trevligt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top