Elbil eller inte?

Motorbromsar du eller kopplar du när du bromsar?

Nu när jag tänker på det har jag faktiskt frihjul på min Benz. Kallas hybridläge eller sail-mode. Motorbroms tappar man fart med, i detta så kan man bibehålla farten men motorn obelastad på tomgång vid utförsbacke. Har sällan använt då jag föredrar sportläge. Finns på 9g-tronic lådan
 
Det beror helt och hållet på hur ens pendlarväg ser ut vill jag påstå. Som jag skrev för några dagar sen har min laddhybrid dragit 0,304 liter/mil i snitt under de dryga 10000 mil jag kört. Det är få dieslar som drar mindre. Jag har 30 km motorväg, men den är begränsad till 110 största delen av vägen. I förrgår försvann strömmen i uttaget på jobbet så nu snittar jag strax under en halvliter utslaget på båda riktningarna.

Frihjul är obehagligt. Man tappar fullständigt känslan för vad bilen håller på med. Eftersom jag har hörseln i behåll vill jag inte åka diesel.

Vad är det för öststatskärror du provat där dieseln låter mer än däcken? Volkswagen eller? :hihi:rofl

För övrigt visade mitt senaste audiogram (igår) att jag har samma hörselomfång som en hälften så gammal person. Trots yrket. Så ja, jag hör bättre än snittet.
 
Last edited:
Vad är det för öststatskärror du provat där dieseln låter mer än däcken? Volkswagen eller? :hihi:rofl

För övrigt visade mitt senaste audiogram (igår) att jag har samma hörselomfång som en hälften så gammal person. Trots yrket. Så ja, jag hör bättre än snittet.
Det finns de som lyssnar på Samir&Viktor samt Markus&Martinus eller vad det nu heter. Betyder inte att alla gillar det (o)ljudet :fakta :fyllisar
*PS Det verkar som om det finns en bugg (eller feature beroende på hur man ser på det) i senaste mjukvaran till Tesla som kraschar infotainment-skärmen om man söker på "elektrisk" som är en M&M låt.. :crash
 
Vad är det för öststatskärror du provat där dieseln låter mer än däcken? Volkswagen eller? :hihi:rofl
Den senaste diesel jag körde var en C300de. Nåt tyskt fabrikat...
När man kör långsamt eller nyss har startat låter det som en betongblandare av alla dieslar. Dessutom skakar de som min Transalp när motorn går.

Att VW är ledande när det gäller utsläpp har jag sett i kvällstidningarna.:arsele
 
Det finns de som lyssnar på Samir&Viktor samt Markus&Martinus eller vad det nu heter. Betyder inte att alla gillar det (o)ljudet :fakta :fyllisar
*PS Det verkar som om det finns en bugg (eller feature beroende på hur man ser på det) i senaste mjukvaran till Tesla som kraschar infotainment-skärmen om man söker på "elektrisk" som är en M&M låt.. :crash

Det måste ju vara den värsta buggen någonsin för en Teslaägare. :D
 
Nej det är faktiskt ett frihjulsläge precis som en gammal SAAB, fungerar exakt likadant. Det finns kanske bara med DSG-lådan, jag vet faktiskt inte, men den motorbromsar inte alls i det läget utan motorn kopplas bort och går ner på tomgång, så jag skulle säga att den kopplar för att svara på din fråga men det sköts med automatik.

Edit: Om du "duttar" på bromspedalen så bromsljuskontakten reagerar precis som när du vill stoppa farthållaren så börjar den motorbromsa, så den både kopplar OCH motorbromsar.

Jag var också skeptisk i början, första gången man testade ekoläget så var reaktionen WTF.

Men jag har kört gamla SAAB:ar så jag kände igen funktionen.

Numera gillar jag det och använder det på landsväg dagtid, de har gått lite för långt i ekoläget med ljusfunktionen i mina ögon för att det skall fungera nattetid.
I normalläget så vinklar den bort ljuset från annan trafik (höger och vänster strålkastare oberoende av varandra) men slår inte av helljuset förrän den absolut måste och höger helljuset är fullt på hela tiden men i ekoläget bländar den bara av båda lamporna vid möte, antar att de sparar 2W med detta.

Det var inte min fråga, jag frågade om du frikopplar vid inbromsning när du kör bil.
 
Min herre överdriver så att budskapet tappar en del av sin betydelse :glömdet

I min värld kan bilar fungera utan att skaka och skramla. Bäst på det är elbilar, sen laddhybrider, bensinbilar och sist dieslar.
Jag har haft dieselbilar, men vill inte gärna ha det igen. Någon påstod att "MBs senaste märker man inte skillnad mot en bensinare" så jag provade. Inte sjutton stämde det. Lika plågsamt att lyssna på som en Toyota eller Subaru med skoterlåda.
Jag kör runt 5000-6000 mil per år med olika bilar och komfort är viktigt för mig.
 
I min värld kan bilar fungera utan att skaka och skramla. Bäst på det är elbilar, sen laddhybrider, bensinbilar och sist dieslar.
Jag har haft dieselbilar, men vill inte gärna ha det igen. Någon påstod att "MBs senaste märker man inte skillnad mot en bensinare" så jag provade. Inte sjutton stämde det. Lika plågsamt att lyssna på som en Toyota eller Subaru med skoterlåda.
Jag kör runt 5000-6000 mil per år med olika bilar och komfort är viktigt för mig.

Trams. Då har du säkert kört en med gamla 2.2 dieseln.
 
Om du menar när jag kör manuell låda så nej om det inte är precis innan ett stopp.
Men jag förstår nog inte varför du frågar så du får gärna förtydliga

För att moderna motorer stänger av bränsletillförseln vid motorbroms.

Frikopplar du vid inbromsning så tvingas motorn fortsätta konsumera bränsle för att inte stanna. Därav uteblir möjlig besparing vid frikoppling.

Detsamma med frihjul, motorn måste dra runt sig själv med bränsle istället för att låta inbromsningen göra jobbet att hålla igång motorn.

Därav anser jag alltså frihjul vara förkastligt på moderna bilar. Men det fyllde ju sin funktion på den gamla tvåtaktaren. Och även viss bränslebesparing på övriga förgasarmotorer.
 
För att moderna motorer stänger av bränsletillförseln vid motorbroms.

Frikopplar du vid inbromsning så tvingas motorn fortsätta konsumera bränsle för att inte stanna. Därav uteblir möjlig besparing vid frikoppling.

Detsamma med frihjul, motorn måste dra runt sig själv med bränsle istället för att låta inbromsningen göra jobbet att hålla igång motorn.

Därav anser jag alltså frihjul vara förkastligt på moderna bilar. Men det fyllde ju sin funktion på den gamla tvåtaktaren. Och även viss bränslebesparing på övriga förgasarmotorer.

Jo jag är med på det resonemanget och så som bilen fungerar så är ju bränsletillförseln avstängd just när man bromsar, när man bara släpper gasen så är den ju dock inte det MEN det ger en bättre bränsleekonomi på landsväg trots detta.

Jag var själv skeptisk till det hela och resonerade som du i början men har tvingats ändra uppfattning då det är klart mätbart.

I stan vinner man dock inget på det och på motorväg använder jag den adaptiva farthållaren för mycket (frihjulsfunktionen är bortkopplad när man använder farthållaren) för att kunna få någon mätbar skillnad.

Så ja, du har rätt, men fel (på landsväg) :D
 
Nu när jag tänker på det har jag faktiskt frihjul på min Benz. Kallas hybridläge eller sail-mode. Motorbroms tappar man fart med, i detta så kan man bibehålla farten men motorn obelastad på tomgång vid utförsbacke. Har sällan använt då jag föredrar sportläge. Finns på 9g-tronic lådan

Kallas nog för seglingsläge på min med vid närmre eftertanke.
 
Jag vet det är en Peugot men den verkade faktiskt cool :glömdet

Nej, dom har bestämt sig för att göra usla elbilar också..

Skit i alla gadgets, utrusta den med vanlig styrning och en 10" skärm för infotainment, två 60KW motorer och ett batteri som räcker 50mil, jag kan veva rutorna manuellt och öppna dörrarna med ett handtag

Men nejdå, det vore ju funktionellt och säljbart, låt istället teknikerna få grupprunka över saker som aldrig kommer att fungera, så kan vi lägga ner hela projektet sen.

Den var till större delen snygg, och skulle kunna bli en bra bil.
 
Men nejdå, det vore ju funktionellt och säljbart, låt istället teknikerna få grupprunka över saker som aldrig kommer att fungera, så kan vi lägga ner hela projektet sen.

Den var till större delen snygg, och skulle kunna bli en bra bil.

Nu är den ju fransk och vad vore en fransk bil utan krångliga lösningar på icke existerande problem :D

Men ja, jag tyckte den var snygg jag med även om jag är partisk då jag gillade ursprungsmodellens utseende.

Troligen har du nog rätt misstänker jag.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top