REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 45678910
Resultat 181 till 198 av 198

Ämne: Båttråden 2

  1. #181
    Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000 Jontes avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nypan
    Hoj
    KTM 690 Enduro R -10 samt KTM 990 ADV S -06
    Inlägg
    5 189
    Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?

    Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?

    Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.

    Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?

    Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
    Människan, den mest grymma, brutala, hänsynslösa, våldsamma och skräckinjagande arten som någonsin existerat på jorden.

    Citat Ursprungligen postat av 50-talet
    ...sen tar man väl en och en annan spätta med sig och fikar upp sig på något fik...

  2. #182
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    5 258
    Citat Ursprungligen postat av Jonte Visa inlägg
    Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?

    Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?

    Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.

    Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?

    Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
    Längesen jag ens åkte leksaksbåt, men tillräckligt med pulver och rätt design av botten i kombination med trimplan så blir det åka av.
    Propellervinkeln har såklart betydelse men motorn ska orka pressa skrovet ur vattnet främst det det handlar om.

  3. #183
    Möjligen en smula excentrisk emellanåt. Esquires avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Öset
    Hoj
    NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
    Inlägg
    10 447
    Citat Ursprungligen postat av Jonte Visa inlägg
    Tips på prylar jag kan köpa?
    Lite sent svar nu när säsongen nästan är över. Men andra halvan av den här PDFen innehåller lite intressant information om båtel med flerbatterisystem etc: https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf


    Citat Ursprungligen postat av Jonte Visa inlägg
    Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?

    Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?

    Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.

    Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?

    Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
    Kan vi inte bara nöja oss med att säga att det är en komplex fråga?

    Grunden skulle man kunna säga är att när båten planar såg går den på vattnet. Annars genom vattnet. Tänk dig någon som åker vattenskidor på vattnet, eller dras genom vattnet. Även om det sker vid samma hastighet så är det en ganska stor skillnad.

    Att kunna avgöra varför din båt inte riktigt planar är svårt att göra bara så här över internet. Det kan vara en mängd saker som samverkar. Raka axlar och traditionella roder är ingen garanti för att att det inte ska plana. Trimplan är inget som garanterar att alla båtar kommer upp i plan, men om det är alldeles på gränsen kan det vara vad som får bägaren att rinna över (beror på t.ex. vart bogvågen ligger).
    "Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös
    Nu även på Instagram (@escwire).

  4. #184
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 483
    Citat Ursprungligen postat av Jonte Visa inlägg
    Deplacerande, halvplanande och planande. Om man vill fördjupa dig i gränslandet mellan de olika, var börjar man då?

    Jag åkte i helgen MTB T26. Raka axlar och i mitt tyckte ett ganska "djupt" gångläge. Jag funderar då på den kunde vara halvplanande för inte var det mycket skrov som lyftes. I alla fall på T46 bredvid så var det inte mycket skrov över vattnet. Men enligt FC/rorsman har den stag som gör att den är planande. Nu hittar jag inga bilder på skrovet men spontant blir jag lite förvirrad. Vad är det som egentligen gör en halvplanande båt, halvplanande? Rak axel? Roder bakom propellern? Avsaknaden av steg? Hur mycket V-botten det är?

    Jag förstår ytterlägena på skalan, men just gränsdragningen blir svår.

    Jag har en halvplanande båt. Men är det en kombination av effektbrist, rak axel med roder och avsaknad av stag som gör det? Med 110hk gör den 20 knop om man är få i båten. Andra dagar orkar den inte över 15. Men skulle den börja plana med 200 hk? Eller är det att med rak axel kan jag aldrig lyfta tillräckligt med båt ur vattnet?

    Så nu sätter vi oss i smågrupper och diskuterar. Det finns fika där ute och jag vill att alla är tillbaka i salen till 1515.
    Både T26 och T46 planar i marschfart (som är ca 36-38kn för T46. Det är en hastighet långt över deplacementsfart för T46 23 meter långa skrov.
    /Jörgen (maskinare/chief på T46 sedan 1990)
    Brun utan sol, tändkulesot

  5. #185
    Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000 Jontes avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nypan
    Hoj
    KTM 690 Enduro R -10 samt KTM 990 ADV S -06
    Inlägg
    5 189
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Både T26 och T46 planar i marschfart (som är ca 36-38kn för T46. Det är en hastighet långt över deplacementsfart för T46 23 meter långa skrov.
    /Jörgen (maskinare/chief på T46 sedan 1990)
    Jo, att det är långt över deplacerande fart vet jag. Men den lyfts ju knappast upp ur vattnet som en båt med drev. Men då tolkar jag det som att antingen planar man eller så planar man inte. Och vad som menas med halvplanade är upp till varje båttillverkare att avgöra?

    Försökte faktiskt hålla koll efter dig men var oklar över om det var T46 eller T26 du var på.
    Människan, den mest grymma, brutala, hänsynslösa, våldsamma och skräckinjagande arten som någonsin existerat på jorden.

    Citat Ursprungligen postat av 50-talet
    ...sen tar man väl en och en annan spätta med sig och fikar upp sig på något fik...

  6. #186
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 483
    Citat Ursprungligen postat av Jonte Visa inlägg
    Jo, att det är långt över deplacerande fart vet jag. Men den lyfts ju knappast upp ur vattnet som en båt med drev. Men då tolkar jag det som att antingen planar man eller så planar man inte. Och vad som menas med halvplanade är upp till varje båttillverkare att avgöra?

    Försökte faktiskt hålla koll efter dig men var oklar över om det var T46 eller T26 du var på.
    Vi är två maskinchefer på T46, vi turas om. Så i år slapp jag köra EDIP. Chiefade en tredagarskörning 14 dagar tidigare. Jag är på T46. Du få läsa på om Froudes tal samt Reynolds tal. Man måste också ta hänsyn till förändringen av den våta undervattenskroppen i olika farter. Planing och halvplaning är inga exakta begrepp. Men när farkostens vikt huvudsaklig uppbärs genom avlänkning då är det planing och ej deplacerande tillstånd. För stort och tidskrävande ämne för mig att undervisa om här. Huvudboken är Principles of Naval Architecture vol II.
    Brun utan sol, tändkulesot

  7. #187
    Lattepappa SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Kung i mitt hem
    Hoj
    Sucka surfemti & vansinnesgrön plastmisil
    Inlägg
    10 372
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Vi är två maskinchefer på T46, vi turas om. Så i år slapp jag köra EDIP. Chiefade en tredagarskörning 14 dagar tidigare. Jag är på T46. Du få läsa på om Froudes tal samt Reynolds tal. Man måste också ta hänsyn till förändringen av den våta undervattenskroppen i olika farter. Planing och halvplaning är inga exakta begrepp. Men när farkostens vikt huvudsaklig uppbärs genom avlänkning då är det planing och ej deplacerande tillstånd. För stort och tidskrävande ämne för mig att undervisa om här. Huvudboken är Principles of Naval Architecture vol II.
    //Stefan

  8. #188
    speedfreak no1 speedfreak no1s avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skutskär
    Hoj
    KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
    Inlägg
    179
    =107 knop i 20-fotare

  9. #189
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 458
    Tydligen något jävla drägg som tyckt det var roligt att sparka upp dörren på Elly och skära av samtliga fendrar av absolut ingen uppenbar anledning annat än för att roa sig... Kajgrannen hade iallafall varit snäll och stängt till dörren hjälpligt då han upptäckt skadogörelsen. Det mest bisarra är att någon bemödat sig med att släpa med en batteridriven vinkelslip (gissar jag) och kapa den nedre bulten till ett av beslagen som riggen fäster i... Alltså, varför?? Nåja, ingenting verkar vara stulet (inte för att jag hade så särskilt mycket i båten men ändå). Jag fick bara ännu mer att fixa. Jävla pack
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Fendrar.jpg
Visningar:	48
Storlek:	48,8 KB
Id:	453180Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dörr 1.jpg
Visningar:	47
Storlek:	44,7 KB
Id:	453181Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dörr 2.jpg
Visningar:	44
Storlek:	41,8 KB
Id:	453182Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dörr 3.jpg
Visningar:	43
Storlek:	55,8 KB
Id:	453183Klicka på bilden för en större version

Namn:	Beslag.jpg
Visningar:	44
Storlek:	39,8 KB
Id:	453184

  10. #190
    Medlem illocos avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    mitt i mellan
    Hoj
    cbr 900 turbo-92 husaberg 450-09 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
    Inlägg
    439
    vad för hållfasthets klass ska det vara på skruvarna man skruvar fast en utombordare med?

  11. #191
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 458
    Happ...

    Skulle bara upp till Elly en snabbis och starta upp, pumpa ut vatten och titta till rent allmänt. Hade med nyladdade fina batterier med fräscha polklämmor, skulle bara sätta in dem och starta upp. Klick sa solenoiden, inte ett knyst sa starten och Kewken sa jag.

    Batterierna SKA vara fräscha, tog ur dem inför vintern och har haft dem på underhållsladdning sen dess så där kan felet helt enkelt inte vara. De gamla rostiga/ärgade polklämmorna bytte jag så sent som idag, och kablaget är rejäla marinkablar från förr så jag tvivlar ju på att de gått hädan nu... Jag försökte med diverse småknep, Knacka på starten, brygga förbi tändningslåset och tvingade ström i starten genom att kringkoppla hela kablaget och så vidare men den säger fortfarande inte ett knyst. Solenoiden klickar till högt och ljudligt men i övrigt är det dött. Är det bara att börja leta ny start tror ni eller finns det något mer jag kan prova? Någon som har en start till en gammal Penta MD60 (?) liggandes?

    Fan då

  12. #192
    Möjligen en smula excentrisk emellanåt. Esquires avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Öset
    Hoj
    NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
    Inlägg
    10 447
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Solenoiden klickar till högt och ljudligt men i övrigt är det dött. Är det bara att börja leta ny start tror ni eller finns det något mer jag kan prova? Någon som har en start till en gammal Penta MD60 (?) liggandes?

    Fan då
    Jag är inte helt hemma på startmotorer till Volvo Penta.

    Har den kol som är enkelt löstagbara, och i vilken kondition är de? Nya kol bör inte kosta en förmögenhet om de går att byta.

    Annars kanske det går att mäta lindningarna? Det kan vara så att motor går att lämna in för omlindning om någon lindning är dålig, men det kan kosta en del.
    "Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullständiga idioternas uppfinningsförmåga." - Douglas Adams, I stort sett menlös
    Nu även på Instagram (@escwire).

  13. #193
    Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    SUV country
    Hoj
    RD07A
    Inlägg
    5 527
    *SKA vara fräscha punkt punkt punkt*

    Att driva solisnojjden är inge svårt men har du kontrollerat batterierna med last? Mät hur mycket potential du har samtidigt som du försöker veva runt starten. Det räcker alltså att mäta Volt som fingervisning bara du belastar kretsen, frasse kommer säga åt dig att du måste veta ström(A) men skit i att krångelkoppla det, elda upp din multimeter o.s.v. i steg ett åtminstone

    Lite som motorcykelns motsvarighet såhär på våren; Haru kollat dödarknappen?
    Men, Trump sa ju det va lugnt..

  14. #194
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 906
    Du kan behöva fila/justera kontakten inne i solenoiden, den som skickar ström till startmotorn när solenoiden har slagit till så att den börjar snurra.

    Men först skulle jag kolla alla anslutningar, det kan vara en lös jordkabel
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  15. #195
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 458
    Citat Ursprungligen postat av Esquire Visa inlägg
    Jag är inte helt hemma på startmotorer till Volvo Penta.

    Har den kol som är enkelt löstagbara, och i vilken kondition är de? Nya kol bör inte kosta en förmögenhet om de går att byta.

    Annars kanske det går att mäta lindningarna? Det kan vara så att motor går att lämna in för omlindning om någon lindning är dålig, men det kan kosta en del.
    Har inte hunnit plocka ner starten ännu men det får nog bli nästa steg. Hade hoppats att det skulle vara enklare bara, något uppenbart fel som jag missat för att det var så enkelt men det verkar

    Citat Ursprungligen postat av Brute Force Visa inlägg
    *SKA vara fräscha punkt punkt punkt*

    Att driva solisnojjden är inge svårt men har du kontrollerat batterierna med last? Mät hur mycket potential du har samtidigt som du försöker veva runt starten. Det räcker alltså att mäta Volt som fingervisning bara du belastar kretsen, frasse kommer säga åt dig att du måste veta ström(A) men skit i att krångelkoppla det, elda upp din multimeter o.s.v. i steg ett åtminstone

    Lite som motorcykelns motsvarighet såhär på våren; Haru kollat dödarknappen?
    De är bara något år gamla och har stått svalt på underhållsladdning hela vintern så jag hade ju verkligen hoppats att de skulle ha full kräm... Men visst, man ska aldrig säga aldrig. Jag ska ta med mätaren nästa gång Kräm finns där dock bevisligen, om än lite oklart hur mycket det är mer exakt... Men när jag försökte blixtra till som hastigast med startkablarna för att se så att det åtminstone inte var helt dött så sa det ZAPP och sen flög det iväg lite brinnande kopparbitar... Såatteeh...

    Njä, riktigt så enkelt var det nog inte tyvärr... Tändning på, startknappen intryckt, testat att mata runt alla sladdar och kopplingar med ström direktopplat på startmotorn på alla tänkbara vis...

    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Du kan behöva fila/justera kontakten inne i solenoiden, den som skickar ström till startmotorn när solenoiden har slagit till så att den börjar snurra.

    Men först skulle jag kolla alla anslutningar, det kan vara en lös jordkabel
    Får plocka ner starten och kolla...

    Jag ska kolla och dubbelkolla en gång till men tror tyvärr inte det. Har testat att brygga förbi både startknapp och befintliga ledningar med ström direkt från batteriet in i starten så vore det så enkelt tycker jag ju att man borde ha fått något livstecken där åtminstone... Men jag får väl gå över allt oavsett när jag tar ner starten och skrubba rent varenda liten koppling från oxid och annan skit innan återmontering.

  16. #196
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 906
    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Har inte hunnit plocka ner starten ännu men det får nog bli nästa steg. Hade hoppats att det skulle vara enklare bara, något uppenbart fel som jag missat för att det var så enkelt men det verkar



    De är bara något år gamla och har stått svalt på underhållsladdning hela vintern så jag hade ju verkligen hoppats att de skulle ha full kräm... Men visst, man ska aldrig säga aldrig. Jag ska ta med mätaren nästa gång Kräm finns där dock bevisligen, om än lite oklart hur mycket det är mer exakt... Men när jag försökte blixtra till som hastigast med startkablarna för att se så att det åtminstone inte var helt dött så sa det ZAPP och sen flög det iväg lite brinnande kopparbitar... Såatteeh...

    Njä, riktigt så enkelt var det nog inte tyvärr... Tändning på, startknappen intryckt, testat att mata runt alla sladdar och kopplingar med ström direktopplat på startmotorn på alla tänkbara vis...



    Får plocka ner starten och kolla...

    Jag ska kolla och dubbelkolla en gång till men tror tyvärr inte det. Har testat att brygga förbi både startknapp och befintliga ledningar med ström direkt från batteriet in i starten så vore det så enkelt tycker jag ju att man borde ha fått något livstecken där åtminstone... Men jag får väl gå över allt oavsett när jag tar ner starten och skrubba rent varenda liten koppling från oxid och annan skit innan återmontering.
    Jag startade en bil en gång där gaswiren var den enda jordpunkten till motorn, den glödde så vackert när strömmen från startmotorn sökte sig tillbaka till batteriet...

    Sätt klämman från jordkabeln från startbatteriet direkt till en av bultarna på startmotorn och plusklämman direkt på plusbulten på solenoiden, och bygla med en mejsel till manöverstiftet, då kan du starta en motor helt utan annat elsystem (om det är en diesel, annars behöver du en plus till tändningen, men gå runt ska den göra)
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  17. #197
    Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Lite överallt
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Inlägg
    14 458
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Jag startade en bil en gång där gaswiren var den enda jordpunkten till motorn, den glödde så vackert när strömmen från startmotorn sökte sig tillbaka till batteriet...

    Sätt klämman från jordkabeln från startbatteriet direkt till en av bultarna på startmotorn och plusklämman direkt på plusbulten på solenoiden, och bygla med en mejsel till manöverstiftet, då kan du starta en motor helt utan annat elsystem (om det är en diesel, annars behöver du en plus till tändningen, men gå runt ska den göra)
    Ajdå

    Det var precis så jag gjorde. Inte ett liv i starten, förutom solenoidklicket då

  18. #198
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 898
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Jag startade en bil en gång där gaswiren var den enda jordpunkten till motorn, den glödde så vackert när strömmen från startmotorn sökte sig tillbaka till batteriet...

    Sätt klämman från jordkabeln från startbatteriet direkt till en av bultarna på startmotorn och plusklämman direkt på plusbulten på solenoiden, och bygla med en mejsel till manöverstiftet, då kan du starta en motor helt utan annat elsystem (om det är en diesel, annars behöver du en plus till tändningen, men gå runt ska den göra)
    En grej som kan inträffa med bilar i vissa lägen är att jordkabeln lossar från chassiet.

    I många fall finns en klenjordanslutning till batteriet till t.ex bilstereo och annat krimskrams.
    Bilstereons jord är kopplad till antennjorden och därmed den extremt strömtåliga koaxskärmstrumpan.

    Blir poff när startmotorn skall ha strömmen via koaxskärmen , antennen är ju jordad via chassiet.

    Enda jordförbindelsen lixåm

    Det skall jämföras med att dra 200A-300A genom hörslurssladdar nästan
    Rattar hyllan

Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 45678910

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag brukar komma 18-19 mil vid ’vanlig pendling till jobb samt lite mysåka’ på bana max 15 mil.

M|cke
Vill du annonsera ovan? Klicka här