Båttråden 2

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du får nog besöka Elly oftare å fixa lite.
Det är säkert nån i grannskapet som jävlas å tar med sig en vinkelslip.
Finns många där inte personkemin funkar på ett lagligt sätt.
Hoppas du slipper mer sabotage av Elly:krama

Nu har jag som väl är bytt båtplats och hyr inte längre av finseglarna i båtklubben, så förhoppningsvis är det ingen därifrån som bråkar mer med mig (om det nu var det vill säga).
Tack :tummenupp

Är du dessutom här i krokarna och snurrar i knäpprondeller så... Vad gör du ens i stödlänet?

Jag bodde ju i Halmstad tidigare, men sen flyttade jag därifrån. Tänkte försöka flytta med båten i samband med det, men det var ju då startmotorn gav upp... :gnissla Och det blir ju naturligt så att det pysslas mindre när man inte längre har 20 min ner till båten utan snarare två timmar och 20 min... Jobbar på att hitta båtplats i närheten av min nya hemort, men innan jag fått en plats så är det ju inte så värst bråttom att påbörja flytten... Nåja, förhoppningsvis trillar allt på plats vad det lider. Det är som sagt lite annat som måste ordna upp sig först...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86


Om jag då får försöka rätta till mina misstag och svara på den missade frågan som jag förstått handlade om Ellys säkerhet gällande sabotage så har jag tyvärr inte vidtagit jättemånga åtgärder själv. Jag förlitar mig på det faktum att kajen är bevakad (kommunens väktare som patrullerar nattetid, dock osäker på hur väl deras schema täcker dygnets timmar) och att min hyresvärd hör av sig om något inträffar. Hittills har jag som tur är bara blivit utsatt för vandalisering vid två tillfällen, vilket väl får anses som ok (tyvärr) för att vara en stad med hyfsat aktivt nattliv sommartid... Och lyckligtvis inget dyrt eller krångligt att ersätta som gått åt. Hon är ju ingen attraktiv pjäs utan ser ganska skröplig ut, så jag är nog inte huvudmåltavla för inbrott precis. Förvarar heller inget av värde i båten, det mesta buset kan ställa till med är ju det som behöver repareras efter eventuella inbrottsförsök. Möjligen att jag har en konservburk i något skåp någonstans, men om ngon desperat stackare får för sig att bryta sig in och ta just den så kan jag bjussa på det :D Det stör mig mindre än det faktum att jag behöver laga dörrar och fönster efter själva intrånget... Hoppas att det var svar på din fråga :)

Tillägg: Vill man mig något så nås jag lättas genom PM eller citat, det är ungefär det jag kollar här på forumet nuförtiden. Om jag inte själv undrar något eller söker efter något, då kanske jag själv letar upp en passande tråd och skriver i den varefter jag håller lite extra koll på om någon svarar i just den tråden. Nu vet jag inte om du citerade mig i din fråga, men om inte så kan det vara så att det vara avsaknaden av ett citat som gjorde att jag helt enkelt missade det eftersom jag inte hade någon annan anledning att kika i tråden. Inget illa menat med andra ord :) Men ja, som du säger så är det lite mycket med allt just nu. Forumet är långt ifrån prio ett, faktum är att de flesta av mina hobbyer och projekt har fått läggas åt sidan temporärt eftersom jag har en del skit att reda ut som måste prioriteras. Förhoppningsvis blir det bättre i sinom tid :)
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hej folks!

Jag och min bror har haft en 36-fots segelbåt tillsammans i några år. Tyvärr gick den på grund i somras. Det blev så hårt att det inte var värt att laga så den blev inlöst. Det har varit en höst och vinter full av abstinens. På höst vinter trodde jag att det var som bäst att vara båtfri men så var det visst inte heller.

Just nu letar vi efter en större och nyare båt. Blickarna sträcker sig ner mot medelhavet. Tyvärr är det väldigt begränsade möjligheter att åka dit, så abstinensen dämpas aldrig :gnissla

Någon här som har köpt båt utomlands? Kan man ex. påverka kursen när man köper i Euro eller blir det Länsförsäkringars (min bank) kurs och en vanlig IBAN?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hej folks!

Jag och min bror har haft en 36-fots segelbåt tillsammans i några år. Tyvärr gick den på grund i somras. Det blev så hårt att det inte var värt att laga så den blev inlöst. Det har varit en höst och vinter full av abstinens. På höst vinter trodde jag att det var som bäst att vara båtfri men så var det visst inte heller.

Just nu letar vi efter en större och nyare båt. Blickarna sträcker sig ner mot medelhavet. Tyvärr är det väldigt begränsade möjligheter att åka dit, så abstinensen dämpas aldrig :gnissla

Någon här som har köpt båt utomlands? Kan man ex. påverka kursen när man köper i Euro eller blir det Länsförsäkringars (min bank) kurs och en vanlig IBAN?

Jag var mycket nära att plocka hem en motorbåt från Southampton för 2 år sedan. Både transport (trailer) eller att köra hem den själv skulle blivit ganska dyrt. Som tur är dök det upp en likadan på hemmaplan, med garanti, så jag klippte till på den istället.

Vore jag dig skulle jag kika på båtar på hemmaplan så att du kan allt om modellen innan du sticker ut och letar objekt i andra länder. Bara några resor käkar upp all ev vinst med att ta hem en utifrån. Kolla även upp att inga skulder kvarstår på det du köper. Jag snackade med batjuristen.se och han kan ordna med pappersarbetet för en rätt billig peng.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag var mycket nära att plocka hem en motorbåt från Southampton för 2 år sedan. Både transport (trailer) eller att köra hem den själv skulle blivit ganska dyrt. Som tur är dök det upp en likadan på hemmaplan, med garanti, så jag klippte till på den istället.

Vore jag dig skulle jag kika på båtar på hemmaplan så att du kan allt om modellen innan du sticker ut och letar objekt i andra länder. Bara några resor käkar upp all ev vinst med att ta hem en utifrån. Kolla även upp att inga skulder kvarstår på det du köper. Jag snackade med batjuristen.se och han kan ordna med pappersarbetet för en rätt billig peng.
För vår del skiljer det rätt mkt i pengar. Billigaste modellen i Sverige är flera hundra tusen kronor dyrare. Att Segla hem en båt är inte riktigt att jämföra med motorbåt. Motorn till segelbåten drar ung. 1,5 liter diesel i timmen. Så på ett dygn blir det strax under 40 liter.

Vi har gjort en resa. Den gick på 10 000kr med bil för två personer. Lika mycket kommer det att kosta att få den undersökt av en besiktningsman.

Just dom här tiderna gör det väldigt svårt att veta hur/när/var man ska åka. Man vill inte att någon annan snyter båten framför ögonen men inte heller vill man ha en båt i ett land man inte kan åka till. Inte heller riktigt litar på att andra kommer att ta hand om den på ett bra sätt :gnissla

Ungefär vilken budget hade du för din båt?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
För vår del skiljer det rätt mkt i pengar. Billigaste modellen i Sverige är flera hundra tusen kronor dyrare. Att Segla hem en båt är inte riktigt att jämföra med motorbåt. Motorn till segelbåten drar ung. 1,5 liter diesel i timmen. Så på ett dygn blir det strax under 40 liter.

Vi har gjort en resa. Den gick på 10 000kr med bil för två personer. Lika mycket kommer det att kosta att få den undersökt av en besiktningsman.

Just dom här tiderna gör det väldigt svårt att veta hur/när/var man ska åka. Man vill inte att någon annan snyter båten framför ögonen men inte heller vill man ha en båt i ett land man inte kan åka till. Inte heller riktigt litar på att andra kommer att ta hand om den på ett bra sätt :gnissla

Ungefär vilken budget hade du för din båt?

Lite över en mille, men det stack iväg lite på slutet eftersom jag hittade en båt av nyare årsmodell än jag hade tänkt....
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har tyvärr en tråkig uppdatering att göra: Elly sjönk nästan idag :( Tack vare rådigt ingripande från min mechanic in chief på plats så kunde sjunkningen avbrytas, länspumpar lyckades hindra förloppet varvid läckan kunde tätas provisoriskt. Nu står hon med kontinuerlig länspump med nivåvakt i väntan på försäkringsbolagets utlåtande... Jag hade bärgare inkallad som stod beredd med rejäl kran att lyfta upp henne, men försäkringsbolaget tyckte att "ni verkar ju ha avvärjt den akuta risken så vi avvaktar till måndag" så kranbilen fick åka hem igen. Tack som fan för det :mad: Nu är det väntans tider tills måndag (mår halvbra under tiden så klockan får gärna skynda sig lite...) så får vi se vad det blir av det. Fan också :gråta
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har tyvärr en tråkig uppdatering att göra: Elly sjönk nästan idag :( Tack vare rådigt ingripande från min mechanic in chief på plats så kunde sjunkningen avbrytas, länspumpar lyckades hindra förloppet varvid läckan kunde tätas provisoriskt. Nu står hon med kontinuerlig länspump med nivåvakt i väntan på försäkringsbolagets utlåtande... Jag hade bärgare inkallad som stod beredd med rejäl kran att lyfta upp henne, men försäkringsbolaget tyckte att "ni verkar ju ha avvärjt den akuta risken så vi avvaktar till måndag" så kranbilen fick åka hem igen. Tack som fan för det :mad: Nu är det väntans tider tills måndag (mår halvbra under tiden så klockan får gärna skynda sig lite...) så får vi se vad det blir av det. Fan också :gråta
Hur uppkom läckan?

Annars är det väl klassiskt nästan. För många projekt, mer jobb är vad som var tänkt och så vidare.

Det var väl en klubb som inte ville ha dig där? Båtar som sjunker och ägare som försvinner är väl ett problem båtklubbar måste tänka på.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur uppkom läckan?

Annars är det väl klassiskt nästan. För många projekt, mer jobb är vad som var tänkt och så vidare.

Det var väl en klubb som inte ville ha dig där? Båtar som sjunker och ägare som försvinner är väl ett problem båtklubbar måste tänka på.
Oklart, har fått tag i en mekaniker som ska titta på det.

Jo, det har varit rätt mycket på sistone. Inte främst projekt, mer problem av personligt slag...

Jag får ju inte hoppas att det rör sig om sabotage, men man vet ju aldrig...
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Har tyvärr en tråkig uppdatering att göra: Elly sjönk nästan idag :( Tack vare rådigt ingripande från min mechanic in chief på plats så kunde sjunkningen avbrytas, länspumpar lyckades hindra förloppet varvid läckan kunde tätas provisoriskt. Nu står hon med kontinuerlig länspump med nivåvakt i väntan på försäkringsbolagets utlåtande... Jag hade bärgare inkallad som stod beredd med rejäl kran att lyfta upp henne, men försäkringsbolaget tyckte att "ni verkar ju ha avvärjt den akuta risken så vi avvaktar till måndag" så kranbilen fick åka hem igen. Tack som fan för det :mad: Nu är det väntans tider tills måndag (mår halvbra under tiden så klockan får gärna skynda sig lite...) så får vi se vad det blir av det. Fan också :gråta
Oj, det var ingen kul nyhet.

Hur har det gått idag? Har du någon bild på läckaget?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Oj, det var ingen kul nyhet.

Hur har det gått idag? Har du någon bild på läckaget?
Enligt mekanikern så verkar det vara en inloppsslang till impellern i kylsystemet som gått. Spruckit längs med sömmen (armerad gummislang). Förstår dock inte varför, jag gjorde ju iordning hela kylsystemet för ca 300 sjömil sedan, bytte både slangar och impellrar vid den renoveringen... Och jag har vidtagit samma vinterförvaringsåtgärder varje år, glykol i kylsystemet och så vidare. Har funkat hur bra som helst under alla år som hon legat på den här platsen... :va :gråta
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Enligt mekanikern så verkar det vara en inloppsslang till impellern i kylsystemet som gått. Spruckit längs med sömmen (armerad gummislang). Förstår dock inte varför, jag gjorde ju iordning hela kylsystemet för ca 300 sjömil sedan, bytte både slangar och impellrar vid den renoveringen... Och jag har vidtagit samma vinterförvaringsåtgärder varje år, glykol i kylsystemet och så vidare. Har funkat hur bra som helst under alla år som hon legat på den här platsen... :va :gråta
På listan till "Att göra saker"; Installera överbordventiler.

Den listan kan väl inte vara så lång... :tungan




Står Stjärnmotorkonvertering av Elly med på listan?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På listan till "Att göra saker"; Installera överbordventiler.

Den listan kan väl inte vara så lång... :tungan




Står Stjärnmotorkonvertering av Elly med på listan?
Just nu är det mest prio på att försöka reda ut skiten med försäkringsbolaget som, hör och häpna, inte vill ta på sig skadan... :gråta
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Oklart, har fått tag i en mekaniker som ska titta på det.

Jo, det har varit rätt mycket på sistone. Inte främst projekt, mer problem av personligt slag...

Jag får ju inte hoppas att det rör sig om sabotage, men man vet ju aldrig...

Tråkigt för dig. Hoppas det blir mindre motigt.
En personlig reflektion är att saker som kräver omvårdnad och tillsyn inte alltid hjälper när man har det motigt av andra skäl. Så ju mindre man äger desto friare är man.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tråkigt för dig. Hoppas det blir mindre motigt.
En personlig reflektion är att saker som kräver omvårdnad och tillsyn inte alltid hjälper när man har det motigt av andra skäl. Så ju mindre man äger desto friare är man.
Tack. Hoppas det jag med.

Kan inte gärna säga emot det. Dock inte alla åtaganden som är helt lätta att avyttra bara sådär, av många anledningar... Men men, får väl hoppas att det reder sig. Har överklagat F-bolagets tämligen värdelösa utredning och skickat in egna underlag och argument till stöd för min sak så vi får väl se om de gör bot och bättring.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Än finns det hopp! Jag har lyckats få liv i maskin! :banana :tummenupp försäkringsbolaget har dessutom gjort en ny bedömning efter mitt överklagande och har nu gått med på att skadan är ersättningsgill, så jag får iallafall lite hjälp med att täcka kostnaderna för att få ordning på alltihop :)
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Än finns det hopp! Jag har lyckats få liv i maskin! :banana :tummenupp försäkringsbolaget har dessutom gjort en ny bedömning efter mitt överklagande och har nu gått med på att skadan är ersättningsgill, så jag får iallafall lite hjälp med att täcka kostnaderna för att få ordning på alltihop :)
Åh, vad skönt! Med båda sakerna.
Är lite dåligt uppdaterad på din skuta. Är det rimligt att du kommer att sticka ut och åka något i år eller är det mkt pyssel kvar?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Åh, vad skönt! Med båda sakerna.
Är lite dåligt uppdaterad på din skuta. Är det rimligt att du kommer att sticka ut och åka något i år eller är det mkt pyssel kvar?
Det tycker jag också :tummenupp
Tanken är att tuffa söderut i sommar, förutsatt att jag kan få ordning på allt som är funktionsmässigt relevant. Jag bor sedan en tid tillbaka en bra bit ifrån min båtplats, men nu verkar det som att jag äntligen ska få en plats lite närmare hemmet så jag hoppas verkligen att jag får platsen och kan få ner båten hit. Det underlättare ju ifall man inte har drygt två timmar körsträcka enkel väg när man ska ta hand om en gammal båt... Motorn startar ju iallafall, så jag vågar ändå hoppas på att det ska gå att komma iväg när det börjar bli lite varmare :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag ska nog sälja min Beneteau Antares med inombordsdiesel och rak axel. Underbar bruksbåt men lite för bullrig och slö för dagsturer (alltså snabbt ut och fika och njuta sen hem igen innan barnen somnar). Men har samtidigt lite ångest, det är inte lätt att hitta en liknande. Tar man samma båt med utombordare förlorar man den stora badbryggan som är underbar. Så ibland tänker jag inombordare med drev är bästa kompromissen. Svårt detta med att ha den perfekta båten, nästan oavsett budget. Konstruktionen blir ju inte bättre för att den blir dyrare. Vill gärna inte ha större än att man kan dra runt den på släp kortare sträckor.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top