Båttråden 2

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag vill ha en billig båt med vettig driftkostnad.
Men inte med avkall på säkerhet.
Vi skall ha den på trailer, helst obromsad... och vi skall nån fin dag kunna köra till Ven och till Blå Jungfrun, men annars mest inomskärs.
Hur planande v-bottnade båtar går vet jag... men vad är dåligt/sämre med de där jag räknade upp..?
Halva priset på dessa ju... typ 150 medan en Buster L kostar 280.
Ja om du inte bryr dig om hastigheten så visst. Jag vill nog ha ett planande skrov fast gjort för att plana i låg hastighet.
Du behöver inte jämföra med buster? HR480 eller motsvarande drar väl lika lite med 60hk.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
En annan fråga. Skulle ni våga gå till Gotländska sandön från Oxelösund med 6m mittpulpet? Gå väl mest ekonomiskt i 25 knop. Men ev. högre när jag testat vilken prop som går billigast.
Tänkt med utflykt på öppet hav med två 40-åringar.
e9201df363937f50547d9eff31099939.jpg
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Ja om du inte bryr dig om hastigheten så visst. Jag vill nog ha ett planande skrov fast gjort för att plana i låg hastighet.
Du behöver inte jämföra med buster? HR480 eller motsvarande drar väl lika lite med 60hk.
Nån deplacementbåt typ snipa är inte aktuellt... utan just de typerna som nämns.
Dessa så kallade "fiskebåtar" är flackare i botten och klarar sig med mindre motorer.
Men är de kass?
Vad gör man avkall på?
Verkar vara svårt att få veta.

Skall man köpa planande båt med V-skorv så blir det typ Buster eftersom de är i aluminum.
Vi är ibland bland kobbar och skär och det är ofta klipphällar som skaver... så plåt passar fint.
De är dessutom lättare än motsvarande båt i plast.
Flera hundra kilo... och de är därmed lättare att dra efter bilen... med obromsad vagn tex.

..men de kostar det dubbla... så...?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nån deplacementbåt typ snipa är inte aktuellt... utan just de typerna som nämns.
Dessa så kallade "fiskebåtar" är flackare i botten och klarar sig med mindre motorer.
Men är de kass?
Vad gör man avkall på?
Verkar vara svårt att få veta.

Skall man köpa planande båt med V-skorv så blir det typ Buster eftersom de är i aluminum.
Vi är ibland bland kobbar och skär och det är ofta klipphällar som skaver... så plåt passar fint.
De är dessutom lättare än motsvarande båt i plast.
Flera hundra kilo... och de är därmed lättare att dra efter bilen... med obromsad vagn tex.

..men de kostar det dubbla... så...?
Kolla på therri båtarna dom är väldigt prisvärda och totalt o sänkbara du kan ta motor sågen o klyva båten utan att den sjunker.

 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nån deplacementbåt typ snipa är inte aktuellt... utan just de typerna som nämns.
Dessa så kallade "fiskebåtar" är flackare i botten och klarar sig med mindre motorer.
Men är de kass?
Vad gör man avkall på?
Verkar vara svårt att få veta.

Du kallade dom halvplanande? Men de är alltså plananade i lägre fart eller?

Jag har inte kört någon så jag vet inte, men det är ju bara att testa en halv säsong.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nån deplacementbåt typ snipa är inte aktuellt... utan just de typerna som nämns.
Dessa så kallade "fiskebåtar" är flackare i botten och klarar sig med mindre motorer.
Men är de kass?
Vad gör man avkall på?
Verkar vara svårt att få veta.

Skall man köpa planande båt med V-skorv så blir det typ Buster eftersom de är i aluminum.
Vi är ibland bland kobbar och skär och det är ofta klipphällar som skaver... så plåt passar fint.
De är dessutom lättare än motsvarande båt i plast.
Flera hundra kilo... och de är därmed lättare att dra efter bilen... med obromsad vagn tex.

..men de kostar det dubbla... så...?

Det man gör avkall på är i korthet sjövärdighet. En båt med djupare V-form går betydligt stabilare i sjö, är mer kursstabil, mindre påverkad av sidvind osv. Kräver - och klarar - betydligt mer motor för att gå upp i planing, således törstigare och är rankare vid tex fiske.

”Halvplanande” är en båttyp som konstruerades när bränsle var billigt… fanns till och med snipor som var halvplanande, dvs gjorde 10-15 knop med flat botten till priset av hög bränsleförbrukning och försämrade sjöegenskaper.

Den stora fördelen med alu är det minimala underhållet. En bra båt i glasfiber tål också närkontakt med kobbar, lätt att laga också ifall det blir en större grundkänning.

Beroende på hur det ser ut (inomskärs/utomskärs) där du använder båten så finns det olika alternativ. På trailer eller liggandes i hamn? Styrpulpet, hytt eller rorkult? Buster är bra men dyra, Crescent har gjort några bra fiskebåtar för utombordare, kolla efter båtar med blå skylten.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jonte; jo, kallade dem "halvplanande" eftersom det stått så om dem men inser att de är planande de med.

BrooklynS; Jo, hur V-bottnade båtar går och beter sig vet jag då jag haft rätt många.
Bla en ny Buster L och en Magnum... men även Hydrolift och lite annat därutöver.
Så därmed både plast och alu.
Förr hade jag fast båtplats i havet men nu kommer det bli 100% med trailer och kollar man tex Ryds 486 Big Fish så är den väldigt platt i bottnen... den är billig och den klarar sig med liten motor och har höga fribord.
...men tror den är jobbig för passagerarna ombord.
Kollar man Sandström 495 så är den V-bottnad och billig, klarar sig med rätt liten motor och är rymlig.
..men där är en rätt markant köl... och tror denna är lite marig att traila pga det.
Du nämner stabil vid fiske, och ja, där kan en fördel ligga!
...dock fiskar vi inte.
Så "tyvärr" lutar mer och mer åt samma som man tidigare haft, dvs V-bottnad båt och troligen Buster igen.
L är uppdaterad sen sist och den är liten och smidig på släp.
Magnumen jag hade var en CC men dessa finns inte längre utan det är istället framflyttade körplats så det blir mer likt en bowrider än styrpulpetare... och jag vill åt lastyta och volym.
...och en Magnum är lite klumpig att traila konstant... saker börjar klarna!
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Fyra månader har gått... och saker har väl klarnat lite mer.
Det blir som "förr"... dvs V-bottnat och aluminum.
Men nu är det krav på trailerbarhet och då får man hålla sig under 6 meter.

Kollat en hel del på Yamarin Cross 53, 54 och 57.
...men även Buster XL.
Tyvärr är det mycket annat som tar tid här i livet så före augusti har vi nog inte tid med båt, men vad tror ni om priserna?
Det känns som om "corona-priserna" sitter i... blir det ingen dipp?

Många båtar ligger kvar vecka efter vecka på Blocket.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Nån som varit på mässan i Göteborg?
Är den nåt att ha?
Sett lite bilder och den känns liten... de verkar inte ens vara i hela utrymmet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nån som varit på mässan i Göteborg?
Är den nåt att ha?
Sett lite bilder och den känns liten... de verkar inte ens vara i hela utrymmet.
Tyvärr har jag ingen aning, men lite nostalgi:

Jag var på Båtmässan i Älvsjö 1977, 78, 79, 80, 81, 82, 83 och 2001. Morsan kastade tyvärr - mig ovetandes - bort min broschyrsamling som fyllde ett par banankartonger. På den tiden fanns ALLT. Jag köpte en bok av Sven Lundin efter att ha stått och lyssnat på hans berättelser och satt en stund i en Maxi 108 med Pelle Pettersson himself. Alla var där...

Idag finns väl det mesta på Internet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag var på båtmässan i Stockholm förra våren, det var helt okej, totalt omöjligt att få parkering om man kom vid 11 så TA TÅGET FRÅN VAR FAN SOM HELST IFRÅN
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top