Båttråden 2

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur går det Bushido? Har du gett upp?


Själv sålde jag min förnuftiga Buster LX och köpte en gammal plastbåt med nyare 150 hk. Bella 641 ocean heter modell.
Går riktigt bra. Har 15x21 propeller men har väldigt mycket grepp och varvar ur den lätt. Vet inte om jag ska upp till 25 pitch eller om det blir för mycket. Tänkte ha en familj-propeller och en till de dagar men vill köra fort med få i båten. Den gör nästan 40 knop. Men från 35 till 40 är det som att slip bara ökar. 35 gör den lätt med gott om varv kvar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja Bushis, hur går det med båten, tändkulan och flygmotorn?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan gubbar, ni får ju citera mig eller nåt så jag ser att ni pratar med mig :hihi

Gett upp har jag inte gjort, men projekt Elly går på sparlåga tyvärr. Jag har ju sedan en tid tillbaka flyttat ca 2.5h bort, jag hade hoppats att båtplats skulle gå att lösa hyfsat omgående då jag har nära till skärgården men det har visat sig svårare än jag trott och jag har ännu inte fått tag i någon... Så jag hinner dessvärre inte mycket mer än att köra upp till Elly lite då och då på fria dagar, titta till henne, möjligen småpyssla lite och utföra det mest basala underhållet, sen måste jag bege mig hemåt igen. Så ja, det är inte det lättaste att försöka renovera en båt på distans... Hittar jag ingen båtplats innan vintern så är planen att segla hem henne iallafall och anlita någon till att ta upp henne och ställa henne på land, huvudsaken är att jag måste få hem henne närmare hemmet för att kunna jobba ordentligt. Men tyvärr är min hälsa inte den bästa fortfarande, jag har börjat så smått att intressera mig för mina hobbyer igen (tror antideppmedicinen börjar ge lite effekt, så det är ju positivt) men tyvärr är det inte helt lätt att reda ut ens vardagssysslor vissa dagar, än mindre ta itu med stora projekt... Tändkulan har jag alldeles nyligen fått tag i reservdelar till, den saknade ju spridare och startluftanordning när jag köpte den men dessa har jag nu hittat. Kvarstår att försöka laga lubrikatorpumpen som fortfarande är gängpaj, men jag har en tanke om att kanske kunna lösa det provisoriskt för att kunna utföra en provstart åtminstone. Så det kommer komma mer, det är bara lite oklart om när :) Flygmotorn har visat sig närmare omöjlig att få tag i delar till till rimliga priser, så den är uppskjuten på högst obestämd framtid. Men oavsett om jag får den starklar någon gång så är den cool att titta på, i värsta fall får den väl helt enkelt bli en prydnad i garaget eller verkstan. Eller ett kaffebord:
Radial coffee table.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fan gubbar, ni får ju citera mig eller nåt så jag ser att ni pratar med mig :hihi

Gett upp har jag inte gjort, men projekt Elly går på sparlåga tyvärr. Jag har ju sedan en tid tillbaka flyttat ca 2.5h bort, jag hade hoppats att båtplats skulle gå att lösa hyfsat omgående då jag har nära till skärgården men det har visat sig svårare än jag trott och jag har ännu inte fått tag i någon... Så jag hinner dessvärre inte mycket mer än att köra upp till Elly lite då och då på fria dagar, titta till henne, möjligen småpyssla lite och utföra det mest basala underhållet, sen måste jag bege mig hemåt igen. Så ja, det är inte det lättaste att försöka renovera en båt på distans... Hittar jag ingen båtplats innan vintern så är planen att segla hem henne iallafall och anlita någon till att ta upp henne och ställa henne på land, huvudsaken är att jag måste få hem henne närmare hemmet för att kunna jobba ordentligt. Men tyvärr är min hälsa inte den bästa fortfarande, jag har börjat så smått att intressera mig för mina hobbyer igen (tror antideppmedicinen börjar ge lite effekt, så det är ju positivt) men tyvärr är det inte helt lätt att reda ut ens vardagssysslor vissa dagar, än mindre ta itu med stora projekt... Tändkulan har jag alldeles nyligen fått tag i reservdelar till, den saknade ju spridare och startluftanordning när jag köpte den men dessa har jag nu hittat. Kvarstår att försöka laga lubrikatorpumpen som fortfarande är gängpaj, men jag har en tanke om att kanske kunna lösa det provisoriskt för att kunna utföra en provstart åtminstone. Så det kommer komma mer, det är bara lite oklart om när :) Flygmotorn har visat sig närmare omöjlig att få tag i delar till till rimliga priser, så den är uppskjuten på högst obestämd framtid. Men oavsett om jag får den starklar någon gång så är den cool att titta på, i värsta fall får den väl helt enkelt bli en prydnad i garaget eller verkstan. Eller ett kaffebord:
View attachment 476253
Det känns ju lite bortkastat att laga ett bord av en motor, men det var fanimig ett rätt coolt bord.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det känns ju lite bortkastat att laga ett bord av en motor, men det var fanimig ett rätt coolt bord.
Håller med, men samtidigt är bordet såpass coolt att landar jag någon gång i att motorn aldrig kommer gå att starta så är det nog någon liknande lösning jag kör på. Så får man någon slags glädje av den iallafall.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Trimmade lill båten idag? ny avgaspipa o ombestyckning, lyfte motorn 2 cm o ändrade dom fasta trimplanen lika mycket.. Nu är det spännande nästa gång hon åker i värnern, som är väldigt väldigt väldigt grund just nu.

Kompisen blev av med chäddan (säkert felstavat) i 40 knop men propeller klarade sig, trots han gick på samma ställe för 2 veckor sedan?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Skedda. Böjde min en gång för ca 40 år sedan, proppen klarade sig också. Åkte ca 30 knop när det riste till i båten. Det var en 75 hk Evinrude, hade hemma en 55 hk Johnson där vevstaken gått ut ur blocket. De hade samma växelhus så jag flyttade över det så jag fick en hel motor igen.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag ska lyfta min motor ett skruvhål i väntan på jag bestämmer mig för vilken motorlyft jag ska köpa. Men 1-2 cm gör nog inget för toppfarten. Men kul att prova innan vintern.
En seastar manuell hiss vore trevligt men lutar åt en billigare bobs.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Åren går och saker ändras... visst är offshorebåtar fräcka men med nyköpt hus och småbarn finns varken behov eller ekonomiskt utrymme för sånt.
Vi har sista året knatat runt med roddbåt mellan öar och gjort skärgårdshugg och vi gillar det alla så till detta år hoppas vi på möjligheten för större och snabbare båt.
Till saken hör att jag bara haft snabbgående båtar, planande båtar med V-skrov... och känner mig ärligt sagt lite dum... det kanske blir möjlighet att testa halvplanande båt till våren om nån handlare erbjuder men vad säger folket...?
Jag har haft en del Busterbåtar och en L lockar (igen), men en Sandström 495:a eller kanske Ryd 485 eller nåt kanske skulle funka lika bra?

Vad är det egentligen man gör avkall på i sådan båt?
Det är ofta högre fribord och mer volym, vilket ju är bra med kids... kan nån insatt förklara för en som trodde han kunde båtar...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag åker i en therri 415R o den är preppad så hittills har jag bara blivit frånåkt av en båt?

Man kommer in överallt där det är trångt o grundt o med 4 Pers o vovve samt packning gör hon respektabla 32-35 knop i march fart o det med på kåpan 40 hp??

Fördel åker hela dagen i 30 knop på en 20 liters tank.

Screenshot_20230122_181318_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg

127 knop i en don i dock ej jag.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Hehe... jo, bränsleekonomi är helt klart en aspekt numer... hade Buster Magnum senast som passerade 50 knop... bra och rymlig båt!
...men lite tuff att traila hela tiden och sen då detta med soppan...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har bara haft en halvplanade båt, en av 4 totalt. Den har rak axel och diesel. Supertrevlig i 6 knop. Toppade 19 men då behövde man hörselkåpor.

Min buster lx drog 0.55 i 20 knop. Är det för mycket? Eller vill du åka långsammare? Jag vet inte riktigt vad du vill åt?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag vill ha en billig båt med vettig driftkostnad.
Men inte med avkall på säkerhet.
Vi skall ha den på trailer, helst obromsad... och vi skall nån fin dag kunna köra till Ven och till Blå Jungfrun, men annars mest inomskärs.
Hur planande v-bottnade båtar går vet jag... men vad är dåligt/sämre med de där jag räknade upp..?
Halva priset på dessa ju... typ 150 medan en Buster L kostar 280.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag hade 2 20 liters tankar i min. Yamaha 40 hk. Tvåtakt. Tyckte den drack bensin typ värre. Det var en lätt båt som plana fort
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top