Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
Pysslar vidare med Elly, är inne på oljebyte nummer tre och oljan börjar se ut som olja och inte någon dassgråbrun sörja full av vatten... Har även bytt transmissionsoljan i backslaget ett antal gånger och även den börjar återfå sitt korrekta utseende, så jag kände mig hyfsat trygg med att ingenting skulle skära ihop fullständigt om jag gav mig ut på en liten provtur... Så det var precis vad jag gjorde
Lugnt och stilla till en början, tänker byta oljorna ytterligare någon gång innan jag är nöjd. Men provtur en gav inga indikationer på att något är katastrofalt illa ställt med det mekaniska. Motorn startar lika lätt som hon brukade, hon svarar bra på gas, backslaget funkar utan knussel både framåt och bakåt, Oljetrycket är bra, kylningen funkar, ingenting verkar ha gått helt åt helvete med andra ord. Känns skönt, det finns hopp om att kunna ta sig hemåt i sommar
Lugnt och stilla till en början, tänker byta oljorna ytterligare någon gång innan jag är nöjd. Men provtur en gav inga indikationer på att något är katastrofalt illa ställt med det mekaniska. Motorn startar lika lätt som hon brukade, hon svarar bra på gas, backslaget funkar utan knussel både framåt och bakåt, Oljetrycket är bra, kylningen funkar, ingenting verkar ha gått helt åt helvete med andra ord. Känns skönt, det finns hopp om att kunna ta sig hemåt i sommar
Backslaget däremot har nog fortfarande lite vattenrester kvar i sig, den klara röda atf-oljan blir mjölkig och rosa efter körning så där krävs nog ett byte till...
Nåja, fick bytt oljan till slut. Min elektriska bytarpump orkade med trots allt, fast den kanske hade föredragit ett par grader högre temperatur.
Anker är borta sedan länge, men sonen finns faktiskt kvar i livet. Hade varit lite kul ifall man kunde få kontakt med honom och kanske få ytterligare kött på benen avseende Ellys historia därigenom, men han kanske inte alls är sugen på att prata sånt med en vilt främmande yngling som försöker hålla liv i hans fars gamla båt... Men jag tyckte hur som helst att det var kul att läsa lite om Ellys historia och se de gamla bilderna, kände mig som en riktig historiedetektiv där jag grävde med ljus och lykta i gamla artiklar och historiska bildarkiv... 

Det var dock ett relativt mjukt fall, motorn mer eller mindre gungade över och rullade ner på svänghjulet och la sig snedställt åt sidan. Ingenting ser ut att ha gått sönder, men jag kommer för säkerhets skull (på inrådan av vår resident tändkuleexpert J. Karlsson) mäta upp eventuellt kast på svänghjulet för att se ifall veven slagit sig. Har den det blir det rivning och renovering... Den dagen den sorgen. Kommer oavsett gå igenom motorn ordentligt innan jag ens försöker mig på en provstart.