Båttråden 2

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Pysslar vidare med Elly, är inne på oljebyte nummer tre och oljan börjar se ut som olja och inte någon dassgråbrun sörja full av vatten... Har även bytt transmissionsoljan i backslaget ett antal gånger och även den börjar återfå sitt korrekta utseende, så jag kände mig hyfsat trygg med att ingenting skulle skära ihop fullständigt om jag gav mig ut på en liten provtur... Så det var precis vad jag gjorde :)


Lugnt och stilla till en början, tänker byta oljorna ytterligare någon gång innan jag är nöjd. Men provtur en gav inga indikationer på att något är katastrofalt illa ställt med det mekaniska. Motorn startar lika lätt som hon brukade, hon svarar bra på gas, backslaget funkar utan knussel både framåt och bakåt, Oljetrycket är bra, kylningen funkar, ingenting verkar ha gått helt åt helvete med andra ord. Känns skönt, det finns hopp om att kunna ta sig hemåt i sommar :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ursäkta men jag jagar en Stor propeller till yamaha 13 splines 40 HP 2T. Just nu har jag den största 3 bladig jag hittat men motor eländet ligger på dryga 6000 rpm ändå.

Behöver något som går tyngre än 11 *15 3 blad Alu.

Finns det rostfritt?
Har hört om propeller som är SK
Ytskärande?????

MMotorn sitter på en Therri 415-R som är mer i luften än i vattnet.

Har både bärplan o sådan där bred plast sak vad det nu heter på skäddan över propellern.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ursäkta men jag jagar en Stor propeller till yamaha 13 splines 40 HP 2T. Just nu har jag den största 3 bladig jag hittat men motor eländet ligger på dryga 6000 rpm ändå.

Behöver något som går tyngre än 11 *15 3 blad Alu.

Finns det rostfritt?
Har hört om propeller som är SK
Ytskärande?????

MMotorn sitter på en Therri 415-R som är mer i luften än i vattnet.

Har både bärplan o sådan där bred plast sak vad det nu heter på skäddan över propellern.
Har läst att det kan gör stor skillnad att låta en propellermakare tillverka en rostfri stålpropeller till båt/motor-kombinationen.

Det är ju vingarna på skäddan som är bärplan.
Om du har något annat i aktern också är det nog trimplan du menar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ännu en liten provtur med Elly:


Oljan ser nu helt och hållet ut som olja. Vid det sista bytet syntes inga spår av vatten eller något annat över huvud taget, oljan var lika klar och gyllene som när jag hällde i den så såhär ren har motorn nog aldrig varit invärtes :hihi Backslaget däremot har nog fortfarande lite vattenrester kvar i sig, den klara röda atf-oljan blir mjölkig och rosa efter körning så där krävs nog ett byte till...

Vid denna senaste provtur fick jag plötsligt påhälsning av tullen. Tullarna tyckte väl att jag betedde mig märkligt som körde upp och ned längs Nissan så de åkte ut med sin lilla gummibåt och hängde fast i sidan på Elly och frågade om jag skulle ut på semester. Förklarade att jag bara försökte få upp tempen i maskin för att underlätta oljebytet varpå de tackade för sig och önskade lycka till med oljebytet :tummenupp Tog dock längre tid än jag trodde att få upp temperaturen, efter en timmes körning var oljan knappt mer än ljummen... Kylningen kanske funkar lite väl bra, dålig termostat kanske? :va Nåja, fick bytt oljan till slut. Min elektriska bytarpump orkade med trots allt, fast den kanske hade föredragit ett par grader högre temperatur.

Sen har jag grävt lite i Ellys historia, jag vet att hon har kopplingar till Resö och jag känner till hennes ursprungliga fiskebåtsregistrering och med den informationen gav jag mig ut på google för att leta. Hittade faktiskt en artikel från Svenska Fyrsällskapet där Elly är omnämnd, och genom den fick jag också namnen på hennes dåvarande ägare: Anker och Jens Andersson. Med denna tillskottsinformation kunde jag söka vidare och hittade på en facebooksida för Resöhistoria inte bara bilden ifrån artikeln i högre upplösning utan också bilder på Anker och sonen Vilgot ombord på Elly! :yoparty Anker är borta sedan länge, men sonen finns faktiskt kvar i livet. Hade varit lite kul ifall man kunde få kontakt med honom och kanske få ytterligare kött på benen avseende Ellys historia därigenom, men han kanske inte alls är sugen på att prata sånt med en vilt främmande yngling som försöker hålla liv i hans fars gamla båt... Men jag tyckte hur som helst att det var kul att läsa lite om Ellys historia och se de gamla bilderna, kände mig som en riktig historiedetektiv där jag grävde med ljus och lykta i gamla artiklar och historiska bildarkiv... :hihi

Elly i Svenska Fyrsällskapets artikel.jpg

Elly i Anker och Jens Anderssons ägo.jpg

Anker Andersson på Elly.jpg

Vilgot Andersson i fören på Elly.jpg
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Min far och svåger köpte en typ likadan på 70-talet för att fixa till. De hade upp den på varv och bytte ett antal bord, men sedan blev den bara liggande utan att köras någonting. Jag var för lite för att göra något. Den vi hade var precis under det man då hade som gräns för att bli skepp, så att den kunde köras av vem som helst.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min far och svåger köpte en typ likadan på 70-talet för att fixa till. De hade upp den på varv och bytte ett antal bord, men sedan blev den bara liggande utan att köras någonting. Jag var för lite för att göra något. Den vi hade var precis under det man då hade som gräns för att bli skepp, så att den kunde köras av vem som helst.
Precis samma princip som för min Elly, det ska enligt uppgift ha varit medvetet att hålla längden under 12 meter då det medgav att bredden fick bli precis vad den ville utan krav på skeppare. Så har hon ett typ äggformat skrov också, nästan fem bred :D

Vad blev det av er båt då?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den låg förtöjd hela tiden, aldrig ut på någon tur, och sjönk efter typ 10 år. Min pappa hade då tyvärr redan gått bort, och mamma ordnade med att någon fick den eller sålde (vet inte) och de lyckades få upp den igen. Efter det har jag ingen aning.

Storleksmässigt var det nog samma, precis under 12 meter och drygt 4,5 m bred.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det någon som har en Yamaha 2T 3 cyl rasad 50 hp motor?
1984-2006 är samma grund konstruktion med några få uppgraderingar.

PM, a

Mvh
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den låg förtöjd hela tiden, aldrig ut på någon tur, och sjönk efter typ 10 år. Min pappa hade då tyvärr redan gått bort, och mamma ordnade med att någon fick den eller sålde (vet inte) och de lyckades få upp den igen. Efter det har jag ingen aning.

Storleksmässigt var det nog samma, precis under 12 meter och drygt 4,5 m bred.
Ajdå, trist :( Skönt att de fick upp henne iallafall, hoppas den nya ägaren fick ordning på henne :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Projekt Elly fortlöper, denna gång i en lite annan riktning: Har fått tag i en tändkulemotor :banana

Elly byggdes för länge sedan som renodlad segelbåt, men fick en tändkula efter ett antal år. Vad det var för märke och modell på den motorn vet jag tyvärr inte, men jag har sedan jag övertog henne hyst en liten dröm om att någon gång åter förse henne med tändkula istället för den Penta hon har för tillfället. Och nu har jag hittat en! :yoparty

Tändkula 4.jpgTändkula 3.jpgTändkula 2.jpgTändkula 1.jpg

Det är en tvåcylindrig Bolinder W7 råoljemotor som ger 50hk vid 850 varv :yoparty Den är gammal och risig och har inte varit igång på ca 30 år, men den har stått inomhus, är hyfsat komplett (en spridare är trasig och luftstartsventilen saknas), går runt och har bra komp. Jag hoppas att det inte ska vara överdrivet svårt att få igång den, men vi får se :)

Först och främst var jag ju tvungen att få ner den från lastpallen den levererades på. Detta gick tyvärr inte överdrivet bra och motorn la sig på sidan... Kewken :huvet Det var dock ett relativt mjukt fall, motorn mer eller mindre gungade över och rullade ner på svänghjulet och la sig snedställt åt sidan. Ingenting ser ut att ha gått sönder, men jag kommer för säkerhets skull (på inrådan av vår resident tändkuleexpert J. Karlsson) mäta upp eventuellt kast på svänghjulet för att se ifall veven slagit sig. Har den det blir det rivning och renovering... Den dagen den sorgen. Kommer oavsett gå igenom motorn ordentligt innan jag ens försöker mig på en provstart.

Nåja, med motorn åter på rätt köl satte jag igång med att ersätta de tämligen ruttna balkarna som monterats undertill. Litar inte på att dessa klarar att hålla motorn på rätt köl vid en eventuell provstart (de lyckades ju inte ens med detta medan motorn lastades av :huvet ), så jag drog fram en massiv träbalk jag hade liggandes och gjorde nya. Gjorde urtag för palldragarens gafflar i dessa, för att underlätta framtida förflyttningar. Nu står den stadigt på backen iallafall :)

Tändkula 6.jpgTändkula 7.jpgTändkula 8.jpgTändkula 9.jpg

Fortsättning följer!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Underbart att se stjärnmotorn på sista bilden.

Gillar dina projekt.
Ja, den står där och skäms i väntan på delar som jag troligtvis aldrig får tag i då det visat sig vara otroligt svårt att hitta... Men den är kul att se på och ren riktig konversationsstartare, den är det första folk kommenterar när de kommer in i garaget :hihi

Tackar :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Coolt! :tummenupp

Vill också ha en tändkula..
Bara att handla :tummenupp De dyker ju tyvärr inte upp alltför ofta, jag vet... Man får passa på när tillfälle ges. Är du inte knusslig med effekten (jag har ju tänkt använda min, och på grund av Ellys storlek så behövde jag minimum ca 30 hästar så det var ju ett orddentligt begränsat utbud när jag sökte motor) och bara vill ha något att mysdunka lite med i trädgården så dyker det upp mindre stationärmotorer lite då och då. Nåt sånt här kanske?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När jag nu kände mig trygg med att kunna flytta runt motorn utan att den välter ( :huvet ) så var det dags för nästa åtgärd: Tvätt. X antal års ingrodd smuts och olja skulle väck...
DSC_3878.JPGDSC_3871.JPGDSC_3872.JPGDSC_3874.JPG

Tog ett antal omgångar med avfettning och avspolning om vartannat men till slut tittade det ju fram en motor :) Många gamla fina bronsdetaljer :tummenupp

DSC_3882.JPGDSC_3884.JPGDSC_3888.JPGDSC_3893.JPGDSC_3897.JPGDSC_3909.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är skrovet bra på ditt skepp
Har du snyggat till hytten nåt. Var ju lite pundare över hytten sist jag kolla
Skrovet är plastat och helt tätt utvändigt, men invändigt är där ett antal bord som är ganska dåliga och borde bytas. Spanten hade ju i princip ruttnat bort över däck, men nedtill ser de flesta bra ut. Lite röta i några.

Tyvärr inte mycket... Bor ju 2.5h bort nuförtiden, jobbar på att få båtplats närmre hemma men det går trögt... Och med så lång körsträcka enkel väg hinner jag inte mycket mer än att upp och utföra basalt underhåll innan jag måste hemåt igen... Långdistansförhållande är inte optimalt när det gäller båtrenovering...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bra den håller tätt. Det är ju huvudsaken. Bra om hytten håller borta regn snö mm men de kanske den gör
Jadå, taket är också plastat så där läcker det inte in något :) Däremot runt fönstren på ruffen har silikonet börjat släppa så där har jag märkt att det droppar in när det ösregnar. Ytterligare en sak att åtgärda...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tyvärr dök det inte bara upp fina och trevliga detaljer när jag tvättade motorn, utan även ett par tråkiga:
DSC_3885.JPGDSC_3906.JPG

Hålet för ingående olja till lubrikatorn är gängpaj. Eller nåja... Det saknas en bit av det gods som utgör gängorna, såatteeh... Att gänga i en nippel där kommer inte funka. Lite inne på att lägga någon slags klämförband runt lubrikatorn för att dra en nippel på plats mot hålet för att förhoppningsvis sluta tätt med hjälp av en o-ring eller något... Det är ju bara självfall från oljetanken så det blir inga enorma tryck, så det bör inte krävas enormt mycket kraft för att täta... Värre då med sprickan i cylindern, är den inte tät (vilket visar sig när jag väl får testat kylsystemet) så måste cylindern antagligen plockas bort och svetsas... Ett steg framåt, två steg bakåt...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top