Kajerna är fulla av tappade sugar. Brist på tid, pengar och kunskap gör att de ibland lämnas över till nästa. Eller så ligger de kvar ett decennium till. Jag har varit runt på massor av båtklubbar runt Stockholm både sommar och under lågsäsong. Jag gillar att fota de övergivna båtarna som naturen är påväg att ta över. Björkar som väger upp genom skrovet, mossa på knapar och halkipar, rostiga gamla B18.
Vi hade en medlem i båtklubben. Han hade en gammal fiskebåt. Lite för stor egentligen och den tyngsta båt vi dragit på slipen. Han rev ut allt invändigt vilket gjorde att det var stökigt under och kring båten. Kladdade med VC-tar under vattenlinjen som sedan kladdades av på slipens spännband, lång kvar vid mastkransbryggan för länge och var svår att få tag i. Han stack ut helt enkelt. Båten blev väl inte klar under de två åren han låg i klubben. Vet inte hur det gick med båten. Dåvarande ägare har dött hörde jag sedan.
Det är väl en klassiker i Arga snickaren och i verkligheten. Riva ut allt, rum efter rum. Sedan tar pengar och ork slut. Eller dom som rev upp alla golv samtidigt och fick balansera på bjälklaget i kök och alla rum. Jo det är effektivt om man inte ska bo där med familjen samtidigt.
Där ska inte du hamna!

Har du funderat på att bygga en ställning till presenningarna så det funkar att jobba under? Lättare att komma åt och det ser inte så stökigt ut. Fladdrande presenningar som blåst av och gått sönder ser lite trist ut. Många struntar i att titta till sin täckning när det blåst eller snöat mycket.
Jag skulle dela upp jobbet i mindre delprojekt. Vet inte hur det skulle funka i ditt fall.
Sen är det väl kul om det är aktivitet på kajen och att arbetet går framåt.
Kan du använda kajen till att lagra nytt virke, gammalt ruttet virke mm eller är det förbjudet?
Det är jävligt tråkigt att du har styrelsen emot dig och därmed ögonen på dig.
Folk har åsikter om allt och nu är det lätt att framföra dom på FB t ex.
Söndagsflanörer älskar att titta på båtar, särskilt i trä. Om dom är fina. Båtar som ligger på land under fladdriga presenningar och på värdefull mark där man istället skulle kunna bygga bostäder... No so much.
Hoppas att det löser sig med styrelsegubbarna. Kör på med din renovering bara. Lycka till!