Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Ort
Åre
Hoj
Buell XB12SS 2009
Själv köpte jag mig en ny 09a i våras å tyckte bara att det va coolt att dom försvann jag fick en av dom sista å tuffaste enligt mig designade hojarna.. 2010or kommer att komma ut i butik eller??? hur som helst så e jag rätt säker på att så värdet kommet hålla i rätt bra, andrahandsvärdet sjunker ju bara av att det kommer nyare till samma pris och nu kommer inga nya..

fortsätt vara stolta buell ägare!

*/Jompas
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Tjenixen!

Har mina funderingar på att köpa mig en XB9R Firebolt från 2003 som jag hittat till ett bra pris. En vit sådan :). Tycker den är hur snygg och tuff som helst, men har en undran över denna, har den insprutning? Har den bra drag i motorn eller känns den trött som alla ducatister försöker förespråka? Har inte fått provköra ännu så därför jag undrar, men tycker med nästan 100 hk och 70 nm i vrid skall den väll inte vara så slö tycker jag, eller? Är mest ute efter en extremt rolig hoj på kurviga vägar och har fått för mig att denna skall vara som klippt och skuren för detta endamål :). Ett stort plus är ju den häftiga designen som jag bara älskar :)
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Någon som har ett bra tips på billig försärking till en buell XB9R?

Har kollat på Bilsport&MC där jag än så länge hittat bästa pris än så länge med lite över 4000 kr för en halvförsäkring. Är 31 år och bor i Helsingborg. Finns det billigare försäkring? Har kollat med de vanliga Folksam, IF, Trygg-Hansa, Länsförsäkringar, Sveland men alla varit dyrare än Bilsport&MC, men finns det någon speciell märkesförsäkring eller något annat försäkringsbolag för denna hoj som är billigare?

MVH
Kim
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Någon som har ett bra tips på billig försärking till en buell XB9R?

Har kollat på Bilsport&MC där jag än så länge hittat bästa pris än så länge med lite över 4000 kr för en halvförsäkring. Är 31 år och bor i Helsingborg. Finns det billigare försäkring? Har kollat med de vanliga Folksam, IF, Trygg-Hansa, Länsförsäkringar, Sveland men alla varit dyrare än Bilsport&MC, men finns det någon speciell märkesförsäkring eller något annat försäkringsbolag för denna hoj som är billigare?

MVH
Kim

Bilsport mc är billigaste...och som en vän till mig sa....bra att du sparar pengar på försäkringen, du kommer behöva de till reperation!!
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Bilsport mc är billigaste...och som en vän till mig sa....bra att du sparar pengar på försäkringen, du kommer behöva de till reperation!!

Hmmm.... vadå behöva till reperation? Är det så dålig kvalite på hojen? Nu börjar man ju undra :va. Eller är det som med alla andra hojar som man hör klagomål om att det är några st som råkat få måndagsexemplar och vips så är alla hojar av den modellen skrot??
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Kör också Bilsport & MC, 6 000 kr helförs/helår har jag för mig (är 36 år, och bor i en ganska liten stad). Helt klart billigast av de jag kollade upp, kuksugarna på If ville ha 41 000 spänn :näsblod.

Är man medlem i SMC får man 10% rabatt hos Bilsport & MC.
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Buell

Hmmm.... vadå behöva till reperation? Är det så dålig kvalite på hojen? Nu börjar man ju undra :va. Eller är det som med alla andra hojar som man hör klagomål om att det är några st som råkat få måndagsexemplar och vips så är alla hojar av den modellen skrot??

Det är en Amerikansk motorcykel, så finishen o monterings kvaliteten är inte riktigt upp till Tysk eller Japansk standard, men måste ju ha nått att göra i garaget på vintern, inte bara torr bryta
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Det är en Amerikansk motorcykel, så finishen o monterings kvaliteten är inte riktigt upp till Tysk eller Japansk standard, men måste ju ha nått att göra i garaget på vintern, inte bara torr bryta

Joo har ju förstått att att man kanske får spänna åt lite skruvar och sådant i sann harley anda med tanke på vibrationer och sådant. Men det är väll inte så att hojen går sönder titt som tätt rent maskinellt alltså?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Joo har ju förstått att att man kanske får spänna åt lite skruvar och sådant i sann harley anda med tanke på vibrationer och sådant. Men det är väll inte så att hojen går sönder titt som tätt rent maskinellt alltså?

Ungefär som du skriver. Loctite på korta skruvar är dessutom bra.
Sedan tycker jag att man ska handla en mekhandbok och lära sig serva sin Buell själv, då minskar man risken för strul. Dvs att själv lära sig kolla och justera kopplingen samt transkedjespänningen, motor- och transoljebyte och luft- och oljefilter. Samt kolla/byta bromsvätska belägg och drivrem. Mycket mer är det nämligen inte på en Buell. Inga ventiler som ska shimsas eller kamkedjesträckare etc.

Mycket strul uppstår just när hojar varit på service och ngn ovan mek tex missat trankedjespänningen eller ännu värre spänt den för hårt: kunden tuffar runt en hel säsong och vips är det sekundärskador.

Många HD-mekar är förvånande okunniga på Buell och faktiskt även sportster.
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Joo har ju förstått att att man kanske får spänna åt lite skruvar och sådant i sann harley anda med tanke på vibrationer och sådant. Men det är väll inte så att hojen går sönder titt som tätt rent maskinellt alltså?

Jag är ingen expert på Buell, men efter att ha läst en del av Buell inlägg här på sporthoj, så har jag fått uppfattningen att det inte är så att alla ägare har 10 olika fel på sina motorcyklar utan att samma fel uppträder på 10 likadana cyklar. Och då pratar vi inte motorhaverier.
Det finns mycket att läsa på http://badweatherbikers.com/ om man vill fördjupa sig i Buell ägandet
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Ungefär som du skriver. Loctite på korta skruvar är dessutom bra.
Sedan tycker jag att man ska handla en mekhandbok och lära sig serva sin Buell själv, då minskar man risken för strul. Dvs att själv lära sig kolla och justera kopplingen samt transkedjespänningen, motor- och transoljebyte och luft- och oljefilter. Samt kolla/byta bromsvätska belägg och drivrem. Mycket mer är det nämligen inte på en Buell. Inga ventiler som ska shimsas eller kamkedjesträckare etc.

Mycket strul uppstår just när hojar varit på service och ngn ovan mek tex missat trankedjespänningen eller ännu värre spänt den för hårt: kunden tuffar runt en hel säsong och vips är det sekundärskador.

Många HD-mekar är förvånande okunniga på Buell och faktiskt även sportster.

Har tankat hem servicemanualen till hojen så det skall nog fungera bra som mekhandbok :). Men tackar för tipsen om vad som brukar vara vad som behöver kollas på den hojen :). Lite kul det där du skrev om att HD-mekar är dåligt insatta i buellen då det ändå är en HD-motor som sitter bortsätt från dom som har Rotax motorn. Har du hört något om hur nissarna på Harley-Center i HBG är i sitt kunnande? Eller är där någon annan som har erfarenhet av Harley-Center här i HBG vad gäller buellen??

Jag är ingen expert på Buell, men efter att ha läst en del av Buell inlägg här på sporthoj, så har jag fått uppfattningen att det inte är så att alla ägare har 10 olika fel på sina motorcyklar utan att samma fel uppträder på 10 likadana cyklar. Och då pratar vi inte motorhaverier.
Det finns mycket att läsa på http://badweatherbikers.com/ om man vill fördjupa sig i Buell ägandet

Tackar för länken, skall jag plöja igenom lite där med och läsa på inför lördagen. Är på lördag jag skall hämta hem hojen är det tänkt :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har tankat hem servicemanualen till hojen så det skall nog fungera bra som mekhandbok :). Men tackar för tipsen om vad som brukar vara vad som behöver kollas på den hojen :). Lite kul det där du skrev om att HD-mekar är dåligt insatta i buellen då det ändå är en HD-motor som sitter bortsätt från dom som har Rotax motorn. Har du hört något om hur nissarna på Harley-Center i HBG är i sitt kunnande? Eller är där någon annan som har erfarenhet av Harley-Center här i HBG vad gäller buellen??

Jo jag vet, på min avatar ser du min hoj, också sportstermotor, passar i Buellramar upptill -03.

Jag känner bara till vilka ställen som är prisvärda här i Sthlm, inte HBG tyvärr.

Men du får säkert bra tips här. I mekhandbiken står alla serviceåtgärden och intervaller.
 

Bifogat

  • IMG_0818.JPG
    IMG_0818.JPG
    106.7 KB · Visningar: 96
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Olja

Hej.

Någon som kan rekommendera vilken olja jag ska köpa till min Buell XB9R - 03?
Första gången jag ska byta olja på min hoj. Första året jag har hoj. Ja i princip första gången på allt vad som gäller MC just nu.
Vilket oljefilter ska man köpa till?
Ska jag köra motorn varm innan jag bytar oljan och hur länge bör jag då köra den för att den ska bli varm? Ingen tempmätera vad jag kunnat hitta.
Om jag bytar oljan, dvs den i oljetråget som sitter bak i svingen. Är det samma olja som kommar att gå i växellådan då?
Blev en massa frågor men snälla hantera mig som en novis som vill lära sig lite.

Något mer man ska tänka på innan oljebyte och förvaring inför vintern?

//Andreas
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Enligt denna tabell ska jag då ha SAE 20W50 olja?
Kommer inte köra mer under vintern.

Mvh
Andreas
 

Bifogat

  • oil.jpg
    oil.jpg
    31.6 KB · Visningar: 81

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Enligt denna tabell ska jag då ha SAE 20W50 olja?
Kommer inte köra mer under vintern.

Mvh
Andreas

Jag brukar byta både transmissions- och motorolja.

Vill du köra original HD så ska du ha endera Helsynt Screamin Eagle Syn3 olja (dyr) eller Mineral 20W-50 i motorn. Syn3 oljan går att ha även i transen.

I växellådan heter HD:s originalolja Formula+.

Vill du inte köra med originaloljor så kan du göra som jag.

Statoil Racingway HP 25W-50 (helsynt racingolja) i motorn. Mer prisvärd än HD:s helsynt, iaf om du köper på dunk från grossist. Mycket omtyckt olja i bil och båtracing.

Samt Golden Spectro:s Heavy Duty Chaincase Oil eller deras 80W Gear Lube(båda mineral) i växellådan. (Golden Spectro finns från tex Touringbutiken eller Raceway) Bättre kopplingsfunktion med bättre grepp och frikoppling än HD Formula+
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Joo har ju förstått att att man kanske får spänna åt lite skruvar och sådant i sann harley anda med tanke på vibrationer och sådant. Men det är väll inte så att hojen går sönder titt som tätt rent maskinellt alltså?

xB9R-03, 1600Mil (ägt själv från 800) har också bytt belt 2 gånger, hjullager fram och bak, fälg bak efter hjullagret exploderade samt fått renovera koppling. Bytt olja oftare än nödvändigt, håller mig ifrån röd markeringarna och använd mest som transport fordon tillm och från jobbet, förutom varandra Söndag då den gått små kurviga vägar och haft den på bana 1 gång.

Det som inte visas är de böjda ventilerna, stötstänger, trasiga "pinion drev", sönder tuggade oljedrev m.m.
 

Bifogat

  • gearshaftbearing.JPG
    gearshaftbearing.JPG
    95.8 KB · Visningar: 75
  • inside1.JPG
    inside1.JPG
    85.9 KB · Visningar: 83
  • inside cylinder.JPG
    inside cylinder.JPG
    215.9 KB · Visningar: 90
  • pistonscrape.jpg
    pistonscrape.jpg
    237.2 KB · Visningar: 110
  • valveguide.jpg
    valveguide.jpg
    202.3 KB · Visningar: 105
  • pinionshaft+innerrace.jpg
    pinionshaft+innerrace.jpg
    239.9 KB · Visningar: 87
  • outerrace+innerbushings.JPG
    outerrace+innerbushings.JPG
    176.9 KB · Visningar: 102
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
xB9R-03, 1600Mil (ägt själv från 800) har också bytt belt 2 gånger, hjullager fram och bak, fälg bak efter hjullagret exploderade samt fått renovera koppling. Bytt olja oftare än nödvändigt, håller mig ifrån röd markeringarna och använd mest som transport fordon tillm och från jobbet, förutom varandra Söndag då den gått små kurviga vägar och haft den på bana 1 gång.

Det som inte visas är de böjda ventilerna, stötstänger, trasiga "pinion drev", sönder tuggade oljedrev m.m.

Aj aj aj... det där låte ju inte så roligt direkt :(. Är det rent allmänt så här att det är en massa sådana här problem med buellen? Eller är det mest du som oturligt råkat få ett riktig måndags exemplar? Börjar ju bli lite rädd nu ju för att äga en sådan :(
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Aj aj aj... det där låte ju inte så roligt direkt :(. Är det rent allmänt så här att det är en massa sådana här problem med buellen? Eller är det mest du som oturligt råkat få ett riktig måndags exemplar? Börjar ju bli lite rädd nu ju för att äga en sådan :(

Ärligt talat från vad jag förståt på engelsmännen jag varit i kontakt med genomukbeg samt samtal med en duktig svensk "sportster-mek" är att det är ej onormalt för 03án att ha lite "clearance" problem med pin-nåls lagren på vevet (som min) vilket gör mycket skada (som kan ses på bilderna). Hjul lagren måste bytas om orginal, rem kan vara hur länge som helst eller inte men dem förbättrade den 04, oljedrev har haft en historia av att smula sönder sig själv vilket kan orsaka rätt mycket problem (också 03 och senare åtgärdat)och som många andra har skrivit mekanikerna på HD är oftast under-utbildade på buell. Förutom det så kostar delar en förmögenhet här och pirat delar är nästan obefintliga och begagnat marknaden på skrot osv. är inte mycket att tala om i Sverige. Många som kan det här med motorer säger att en "machine-shop" utanför USA hade aldrig släppt igenom något med så stora brister som 03 har.....men sen kan man ju ha tur.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Ärligt talat från vad jag förståt på engelsmännen jag varit i kontakt med genomukbeg samt samtal med en duktig svensk "sportster-mek" är att det är ej onormalt för 03án att ha lite "clearance" problem med pin-nåls lagren på vevet (som min) vilket gör mycket skada (som kan ses på bilderna). Hjul lagren måste bytas om orginal, rem kan vara hur länge som helst eller inte men dem förbättrade den 04, oljedrev har haft en historia av att smula sönder sig själv vilket kan orsaka rätt mycket problem (också 03 och senare åtgärdat)och som många andra har skrivit mekanikerna på HD är oftast under-utbildade på buell. Förutom det så kostar delar en förmögenhet här och pirat delar är nästan obefintliga och begagnat marknaden på skrot osv. är inte mycket att tala om i Sverige. Många som kan det här med motorer säger att en "machine-shop" utanför USA hade aldrig släppt igenom något med så stora brister som 03 har.....men sen kan man ju ha tur.

Hmm... nu börjar man ju nästan dra sig från att äga en sådan här :(. Trodde inte det var sådana problem på buellen, eller det är just bara 03:eek:rna som detta berör måntro?
 

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Tjena,

det stämmer, på XB12s iaf. Det märks tydligt om man gasar hårt och mkt. Jag började med en styrdämpare från Bitubo, det blev lite bättre, men problemet var ej helt löst. Köpte ett trail kit från Free Spirits. Då blir gaffelvinkeln ca 23 grader. Bytte sedan bakdämparen till en Penske 8987 (race dämpare helt byggd efter min vikt). Den har en höjdjusterings mutter. Jag hissade häcken 12mm, det motsvarar ca 25-30mm på dynan. Gaffelvinklen blir då ca 22.7 grader. Provade även att byta ut främre motorfäste mot 08 konstruktionen. Det sitter en slags näsa på den som gör att motorn ej kan röra sej i sidled. Då alla lager, hjul samt svingarmslager var bytta. Så gick hojen kanon. Free Spirits kitet, är byggt precis som original styrlager. Man borrar 2 små hål i ramen, sedan fäster man 2 små stoppskruvar där. Sedan är det dax att sätta på lagret, över samt under del. Att göra dessa två uppgraderingar, trail kit, ny stötdämpare med ride height är mkt lyckat. Styrdämpare lika så. Sedan kan jag rekommendera clip-on styre som finns att köpa från american motorcycle. Då kommer du fram mer, samt får lite lägre position (mindre luftmotstånd). Jag sakar min Bulle fast jag nu kör supersport. För jäkla nice hoj, om man inte måste ha mer axx och fart samt väghållning.
Firmor du kan snacka med som vet vad de gör.
Inte för att peta tummen i ögat på sverige HD, men de ligger rätt långt efter i kunskap. Jag höll på med min hoj som besatt i 2år. Mkt leta, ännu mer telefon samtal och massa pengar.
Jag köpte grejer från Italien, England, Tyskland, USA.

* Twin motorcycles (Martin eller Dris) (Nederländerna)
* Free Spirits (Marcello) (Italien)
* American sportbike (Al) (USA)

Skitbra killar!

Även Speed Of Color (Jens) är helt ok, om du vill ha balla prylar, lite dålig engelska bara.

Jag tror att framhjulet smyglyfter ganska ofta på XB12 s. Det du snackar om märks ju jäkligt tydligt om man drar rullen i botten och kör på full sula. Tex öppen (motor)väg osv. Det är kankse därför som man upplever den lite wobblig. Snackade med fd Hill Billy motors Jens Krüper om just detta. Han menade att tunga killar, inte upplever detta lika mkt som lätta.
Styrdämpare är värt pengarna helt klart. Kika på Twin motor cycles, de har en från GPS tror jag firman heter. Den är väldigt snarlik Öhlins fd. rotordämpare. Tror den annars heter Scott, firman som säljer den dämparen.
Bara köpa, jag byggde om en Z1000 eftre min Buell, då körde jag med Hyperpro. Men, jag skulle föredra en som sitter fäst i styret på Bullen, inte på sidan (gaffelben till höger sida av ramen), som Hyperpro, Bitubo osv.

Är det nå'n här som har styrdämpare på sin bulle? Är det värt pengarna?

Jag är definitivt ingen überbiker som ligger och kör extremfort hela tiden (kör inte heller på bana), men upplever hojen som lite nervös ibland. Speciellt på gaspådrag ut ur kurvor eller över backkrön. Försöker lägga tyngd över styret vid dessa tillfällen, men framhjulet känns ändå lite "darrigt" ibland. Det hela är väl inte så konstigt med tanke på den korta hjulbasen och den branta gaffelvinkeln (antar jag).

Jag har aldrig haft några problem (läs: Nära att gå av vägen) men lite stadigare och lugnare hoj vore ju inte en nackdel.

Synpunkter och funderingar?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top