Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Lugn och fin...
Om den gamla var trasig och har gett felaktiga signaler så har ecm "lärt" sig ett felaktigt bränslevärde. Det tar ett tag innan den kan lära om. hade du haft ecmspy hade du kunnat kolla afv-värdet, och även nollställa det.
Prova att köra på omkring 3000 rpm och med låg belastning ( 100-110 km/h) ca en halvtimme och se om den blir bättre. Blir den det var det O2-sensorn som var dålig. Annars får du fortsätta felsöka.


Jo jag läste mig till hur den funkade vid inlärning idag var nog det som var felet igår att jag aldrig körde tillräckligt jämt, ska ut en sväng på eftermiddagen och köra på i princip samma varvtal under en stund så får vi se sen, jo TCM spy är en våt dröm just nu.. hör av mig till dig efter helgens festlighter om beställning och så, fortsätter skriva om detta fel när tid finns, annars ha en bra midsommmar gott folk! :yoparty
 
Jag har tänkt ändra utseende på mitt grenrör, har sett bilder på folk som lindat dessa med värmebandage.

Är det värt att sätta på, eller kommer jag påverkar motorn negativt?
 
Jag har tänkt ändra utseende på mitt grenrör, har sett bilder på folk som lindat dessa med värmebandage.

Är det värt att sätta på, eller kommer jag påverkar motorn negativt?

Linda på du bara.
En del hävdar att eftersom man stänger in värmen så får man en högre strömningshastighet på avgaserna, och därför bättre flöde / magrare gång. Men skillnaden bör vara mikroskopisk. ECM kompenserar isåfall själv för den skillnaden.
 
Nån som har koll på hur omständigt det är att byta hjullager?? Det rasslade fint igår på bakhjulet.. Går bra nu...:tummenupp
 
Min speedsensor har lagt av. Fick tips att rengöra den och det gjorde jag. Fungerade en dag sen dog den igen.
Finns det fler tips??
Någon som har en beggad.? Eller vet av en mcskrot som har buell.
 
Vad händer när du motorbromsar? baktänder den och har sig?

Hade den varit äldre hade jag sagt att statiska tändningen är felinställd. Men på 08-orna vet jag inte om man kan ställa tändningen?

Om felet uppstod när dom uppgraderade programvaran så skulle jag tvinga dom att ändra tillbaka för att kolla om det försvinner igen.

Promise jag har försökt men de påstår att det inte går att ändra tillbaka.
Men jag är tydligen inte ensam om dessa problem och jag hörde att en ny programvara är på intågande vilken sekund som helst.
Det ser jag fram emot.

Men kan ju glädja mig med att de nu lagt massa garantitimmar på den och gått igenom allt så när de fixat programvaran skall det bara vara att tuta och köra i en evighet-:banana
 
Hej..
Tänkte kolla med er här.
Ligger jag helt fel i prisbilden eller?
Har:
Original burk med krökarna. 1500:-
Original luft filter+luft burk 500:-
Original Blinkers 4st 500:-
Original fotpinnar h+v komplett med bromspump,broms och växelförare.1000:-
Original Data box ecm 2500:-

Eller bud.
 
Är det nå'n här som har styrdämpare på sin bulle? Är det värt pengarna?

Jag är definitivt ingen überbiker som ligger och kör extremfort hela tiden (kör inte heller på bana), men upplever hojen som lite nervös ibland. Speciellt på gaspådrag ut ur kurvor eller över backkrön. Försöker lägga tyngd över styret vid dessa tillfällen, men framhjulet känns ändå lite "darrigt" ibland. Det hela är väl inte så konstigt med tanke på den korta hjulbasen och den branta gaffelvinkeln (antar jag).

Jag har aldrig haft några problem (läs: Nära att gå av vägen) men lite stadigare och lugnare hoj vore ju inte en nackdel.

Synpunkter och funderingar?
 
Är det nå'n här som har styrdämpare på sin bulle? Är det värt pengarna?

Jag är definitivt ingen überbiker som ligger och kör extremfort hela tiden (kör inte heller på bana), men upplever hojen som lite nervös ibland. Speciellt på gaspådrag ut ur kurvor eller över backkrön. Försöker lägga tyngd över styret vid dessa tillfällen, men framhjulet känns ändå lite "darrigt" ibland. Det hela är väl inte så konstigt med tanke på den korta hjulbasen och den branta gaffelvinkeln (antar jag).

Jag har aldrig haft några problem (läs: Nära att gå av vägen) men lite stadigare och lugnare hoj vore ju inte en nackdel.

Synpunkter och funderingar?

Hade sådana tendenser på min i början och det visade sig bland annat att jag hade helt fel lufttryck i däcken (Buell är lite känslig på den fronten)
Hade ett grymt bra framdäck (Metzeler) och ett riktigt skitdäck bak (Dunlop)

Lärde mig med tiden att använda kroppen mer än jag gjort på andra hojar d.v.s ut med överkropp för att kompensera balans i skarpare kurvor samt att jag ändrade till aningen mjukare fjädring eftersom förra ägaren förmodligen vägde 50kg mer än mig.

Den korta hjulbasen tillsammans med brant gaffelvinkel gör att den upplevdes betydligt mer nervös än andra cyklar men jag fick till det till en trivsam hoj som jag älskade att provocera i kurvor.

Vet fortfarande inte om det var ändringarna på hojen eller vetskapen om att jag ändrat nåt som gjorde att mitt förtroende för hojen förbättrades.

Styrdämpare och kanske aningen bredare styre hade faktiskt varit intressant att testa.
 
Fick ett efterlängtat paket från USA idag :)

Jardine RT5 SLIP-ON EXHAUST, S/S, CARBON FIBER





Kommer nog också lägga upp en video sen så ni får höra hur det låter :tummenupp
 
Fick ett efterlängtat paket från USA idag :)

Jardine RT5 SLIP-ON EXHAUST, S/S, CARBON FIBER

Kommer nog också lägga upp en video sen så ni får höra hur det låter :tummenupp

Ser ju inte helt fel ut faktiskt... :tummenupp

Hur lång leverans var det på grejjerna? Kostnader över kostnaden? (skatt, etc)
 
Dom skickade det i torsdags i förra veckan så 4 arbetsdagar sen blev det 1400kr extra för tull, etc


Sweet!

Tänkte beställa en burk förra året men då var jardine osäkra på vad det skulle landa på, men nu har man ett hum på hur mycket extra det blir så att nu blir det nog ett köp, länka videon när det sitter på plats...
 
Någon som har en xb12s race mapp som är orörd.. har fått hårddisk krasch.
 
Dum fråga, men vad behövs det för verktyg för att lossa axeln till bakhjulet på en xb9r? Alltså bara till axeln.. Momentnyckel + torx strl 70+ ?? eller?
 
Last edited:
Jag gjorde ett eget verktyg av en gammal hylsa och en bult som passade. (tror det är 19mm eller 3/4")
Glöm inte klämskruven som håller axeln (på undersidan)

Sen ska axeln dras 31-36 Nm. lossa 2 varv och dra 65-70 Nm.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top