Elbil eller inte?

10 år bort? Då borde vi då få det några år innan fusionsenergi.
Jag räknade konservativt. Tydligen finns tekniken redan eftersom det redan lanseras hypersportbilar med navmotorer.
De behöver "bara" komma ner i pris.

Ja den ofjädrade vikten lär ju öka med några hundra procent
Det är ju just detta man försöker komma runt. Dels genom lättare fälgar och däck, dels genom att göra motorn till en strukturell del av navet, dels genom ny teknik såsom axialflödesmotorer som levererar mer kraft i ett mindre och lättare paket. Sedan används aktiv momentkontroll för att maskera/motverka den lilla viktökning som blir.

Ja, samtidigt som det där dom lovar ska finnas aldrig dyker upp så får visar det sig istället att vi 10 år senare har fått och använder sånt som ingen kunde tro.
När jag var liten fanns någon typ av teknikmagasin vi prenumererade på. Minns inte namnet, men där fanns oändligt med spekulationer om vad vi skulle kunna göra i framtiden, utifrån de senaste rönen och forskningen.

Minns särskilt de revolutionerande elektriska gälarna som kunde utvinna andningsluft ur vatten. Inom 10 år skulle ingen använda tunga otympliga dykartuber längre.

När jag var liten fanns någon typ av teknikmagasin vi prenumererade på. Minns inte namnet, men där fanns oändligt med spekulationer om vad vi skulle kunna göra i framtiden, utifrån de senaste rönen och forskningen.

Minns särskilt de revolutionerande elektriska gälarna som kunde utvinna andningsluft ur vatten. Inom 10 år skulle ingen använda tunga otympliga dykartuber längre.

Populär Mekanik / Popular Mechanics

Jag samlar på dom....

Framtiden var bättre förr....

Mycket snack om sodium batterier nu.
Speciellt dom från CATL finns det mycket klipp om.
CATL ska tydligen skall börja leverera till "giga-installationer" i september(!).
Och möjligen till EV's i Q4.
Den nya densiteten skall vara i paritet med litium-batterier men pris och prestanda i låga temperaturer skall vara bättre.

Som sagt så kommer det en ny teknologi var tredje dag men iom att denna snart skall levereras kommersiellt så verkar den hyfsat klar.

Vad tror vi?
(Jag vet redan vad GuW tror ;) ).

Mycket snack om sodium batterier nu.
Speciellt dom från CATL finns det mycket klipp om.
CATL ska tydligen skall börja leverera till "giga-installationer" i september(!).
Och möjligen till EV's i Q4.
Den nya densiteten skall vara i paritet med litium-batterier men pris och prestanda i låga temperaturer skall vara bättre.

Som sagt så kommer det en ny teknologi var tredje dag men iom att denna snart skall levereras kommersiellt så verkar den hyfsat klar.

Vad tror vi?
(Jag vet redan vad GuW tror ;) ).

Vad tror jag?

Natriumjonbatterier har väl hittills legat ganska långt efter med vikt/volym och rent fysiskt tror jag det fortsätter så även om gapet kanske minskar.

Ja, men vad tror jag om CATL's sodiumbatterier då?
Att det går in någonstans under "nya fantastiska teknologier".
Det låter bra men du är fortfarande lite skeptisk tills det finns mer konkret.

Nära nog? :)

Dom nya ska vara i paritet med litium.
Jag tror det när jag ser det. Min gissning är att de kontinuerligt kommer ligga något steg efter i vikt och/eller volym på grund av positionen i den elektrokemiska spänningsserien. Självfallet påverkas det av alla andra ingående ämnen, men litium har en speciell plats i serien.

Att det går in någonstans under "nya fantastiska teknologier".
Det låter bra men du är fortfarande lite skeptisk tills det finns mer konkret.

Nära nog? :)

Ganska nära, just CATL's sodium batterier har jag ofta uttalat mig optimistisk om, dom har flera bra egenskaper även om energidensiteten fortfarande är för låg för att vara någon revolution.

Men evolution är också bra, vi tittar på tidiga generationer av Sodium batteriet, men dom tidiga generationerna av LiPo var ännu sämre och dom har utvecklats till det vi har idag, så det finns helt klart förbättringspotential.

Laddhastigheten på Sodium är helt OK, dom tål att djupurladdas och lämnas tomma, dom laddar bra även i riktig kyla (-30) dom laddas / urladdas ganska linjärt, vilket gör att spänningen sjunker ganska fort, men det går att designa runt det.

För stationär lagring spelar inte densiteten någon roll, men för elfordon vore det bra om man kunde öka den lite till, inte nödvändigtvis till nivån av dom bästa LitPo batterierna, då laddningen är så pass snabb och dom inte tappar lika mycket i kyla så klarar man sig med lite mindre lagrad energi

Kan man få upp energidensiteten över dagens bästa Lithiumbatterier med alla andra egenskaper behållna eller förbättrade då är det en "revolution/gamechanger"

Men det är som med religion och olika gudar, vissa tror blint, jag tror vad jag ser....

Men vafan har ni glömt kemin från högstadiet?!

Sodium = natrium.
Natrium heter det på svenska.
Sodium säger man på engelska.

Men vafan har ni glömt kemin från högstadiet?!

Sodium = natrium.
Natrium heter det på svenska.
Sodium säger man på engelska.
Sant. 👍
Men det skulle inte förvåna mig om det kommer lanseras som "sodium batterier" även i Sverige.
-"Välkommen att provköra nya Zeekr 008 med överlägsen sodium räckvidd!"
😉

Norge har gjort sitt årliga range-test.
Imponerande att bilarna ligger så nära sitt WLTP-värde.

Norge har gjort sitt årliga range-test.
Imponerande att bilarna ligger så nära sitt WLTP-värde.
Helt fantastiskt, för bara några år sedan var det osannolika avvikelser!
Synd att de inte fick med EX60 och ID7 i testet.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back