Att det går in någonstans under "nya fantastiska teknologier".
Det låter bra men du är fortfarande lite skeptisk tills det finns mer konkret.
Nära nog?![]()
Ganska nära, just CATL's sodium batterier har jag ofta uttalat mig optimistisk om, dom har flera bra egenskaper även om energidensiteten fortfarande är för låg för att vara någon revolution.
Men evolution är också bra, vi tittar på tidiga generationer av Sodium batteriet, men dom tidiga generationerna av LiPo var ännu sämre och dom har utvecklats till det vi har idag, så det finns helt klart förbättringspotential.
Laddhastigheten på Sodium är helt OK, dom tål att djupurladdas och lämnas tomma, dom laddar bra även i riktig kyla (-30) dom laddas / urladdas ganska linjärt, vilket gör att spänningen sjunker ganska fort, men det går att designa runt det.
För stationär lagring spelar inte densiteten någon roll, men för elfordon vore det bra om man kunde öka den lite till, inte nödvändigtvis till nivån av dom bästa LitPo batterierna, då laddningen är så pass snabb och dom inte tappar lika mycket i kyla så klarar man sig med lite mindre lagrad energi
Kan man få upp energidensiteten över dagens bästa Lithiumbatterier med alla andra egenskaper behållna eller förbättrade då är det en "revolution/gamechanger"
Men det är som med religion och olika gudar, vissa tror blint, jag tror vad jag ser....