Elbil eller inte?

Att det går in någonstans under "nya fantastiska teknologier".
Det låter bra men du är fortfarande lite skeptisk tills det finns mer konkret.

Nära nog? :)

Ganska nära, just CATL's sodium batterier har jag ofta uttalat mig optimistisk om, dom har flera bra egenskaper även om energidensiteten fortfarande är för låg för att vara någon revolution.

Men evolution är också bra, vi tittar på tidiga generationer av Sodium batteriet, men dom tidiga generationerna av LiPo var ännu sämre och dom har utvecklats till det vi har idag, så det finns helt klart förbättringspotential.

Laddhastigheten på Sodium är helt OK, dom tål att djupurladdas och lämnas tomma, dom laddar bra även i riktig kyla (-30) dom laddas / urladdas ganska linjärt, vilket gör att spänningen sjunker ganska fort, men det går att designa runt det.

För stationär lagring spelar inte densiteten någon roll, men för elfordon vore det bra om man kunde öka den lite till, inte nödvändigtvis till nivån av dom bästa LitPo batterierna, då laddningen är så pass snabb och dom inte tappar lika mycket i kyla så klarar man sig med lite mindre lagrad energi

Kan man få upp energidensiteten över dagens bästa Lithiumbatterier med alla andra egenskaper behållna eller förbättrade då är det en "revolution/gamechanger"

Men det är som med religion och olika gudar, vissa tror blint, jag tror vad jag ser....

Men vafan har ni glömt kemin från högstadiet?!

Sodium = natrium.
Natrium heter det på svenska.
Sodium säger man på engelska.

Men vafan har ni glömt kemin från högstadiet?!

Sodium = natrium.
Natrium heter det på svenska.
Sodium säger man på engelska.
Sant. 👍
Men det skulle inte förvåna mig om det kommer lanseras som "sodium batterier" även i Sverige.
-"Välkommen att provköra nya Zeekr 008 med överlägsen sodium räckvidd!"
😉

Norge har gjort sitt årliga range-test.
Imponerande att bilarna ligger så nära sitt WLTP-värde.

Norge har gjort sitt årliga range-test.
Imponerande att bilarna ligger så nära sitt WLTP-värde.
Helt fantastiskt, för bara några år sedan var det osannolika avvikelser!
Synd att de inte fick med EX60 och ID7 i testet.

Det blir alltid bättre på sommartestet.
Min Polestar verkar ha tappat lite kapacitet nu. Förut har den visat 330km räckvidd vid laddning till 90%, men på senare tid står det 310km när jag kommer ut på morgonen. Det kan förstås vara uppdatering av mjukvara som ställt om något också. Den har laddat ner nya saker några gånger under åren jag haft den.

Min Polestar verkar ha tappat lite kapacitet nu. Förut har den visat 330km räckvidd vid laddning till 90%, men på senare tid står det 310km när jag kommer ut på morgonen. Det kan förstås vara uppdatering av mjukvara som ställt om något också. Den har laddat ner nya saker några gånger under åren jag haft den.

Det kan ju vara så enkelt att dom har uppdaterat guessometern, eller att den har lärt sig din körstil.

Ja, årets sommar el prix visade ovanligt bra siffror, det dom körde i vintras visade dock osedvanligt dåliga siffror på grund av extrem kyla, så man får väl dra något slags snitt av det.

Vad som också kommer att vara intressant är laddtestet som dom utför efteråt, för det känns som att det är det nya stället tillverkarna är frikostiga med siffror
"Laddar 10-80%, 15-75% eller 20-80% under en halvtimme" eller den ännu värdelösare "Laddar i X mil räckvidd på Y tid"

Det behövs en standardisering, jag tycker att 10-90% är ett bra mått, några bilar kommar att ha problem att rampa upp i början, andra kommer att börja dra ner laddhastigheten innan 90% men det blir lika för alla.
Givetvis ska alla mätas vid samma batteri/omgivningstemperatur, inte förvärmda till optimal temperatur, eventuell värmning får starta när laddningen startas.

Det kan ju vara så enkelt att dom har uppdaterat guessometern, eller att den har lärt sig din körstil.

Ja, årets sommar el prix visade ovanligt bra siffror, det dom körde i vintras visade dock osedvanligt dåliga siffror på grund av extrem kyla, så man får väl dra något slags snitt av det.

Vad som också kommer att vara intressant är laddtestet som dom utför efteråt, för det känns som att det är det nya stället tillverkarna är frikostiga med siffror
"Laddar 10-80%, 15-75% eller 20-80% under en halvtimme" eller den ännu värdelösare "Laddar i X mil räckvidd på Y tid"

Det behövs en standardisering, jag tycker att 10-90% är ett bra mått, några bilar kommar att ha problem att rampa upp i början, andra kommer att börja dra ner laddhastigheten innan 90% men det blir lika för alla.
Givetvis ska alla mätas vid samma batteri/omgivningstemperatur, inte förvärmda till optimal temperatur, eventuell värmning får starta när laddningen startas.
Enligt definitionen på WLTP så mäts den vid +23C så jämföra med vintertest är inte så relevant.
Däremot borde det definitivt finnas en Winter-WLTP för -15, -20.
Eller en graf med temp-räckvidd.

Ladd borde definitivt också standardiseras.
Full, 20-80 och 10-90 borde alltid vara med.

Jag håller delvis med i det du säger, men som jag använder bilen är det vid långkörning jag vill ha snabb laddning och då kan en bra bil förkonditionera batteriet inför laddstoppet genom att navigatorn vet vart jag är på väg.
Av rent fysiska orsaker vill jag sällan ladda över 80% när jag är på resa för då håller samtliga batterier emot på slutet. Då är det mer rimligt att ladda nån minut till nästa gång jag är nere i 10% när det kan ta emot effekt igen.

I mina ögon är det ett mer verklighetsnära test att köra 10-80% med förvärmt batteri.

Jag håller delvis med i det du säger, men som jag använder bilen är det vid långkörning jag vill ha snabb laddning och då kan en bra bil förkonditionera batteriet inför laddstoppet genom att navigatorn vet vart jag är på väg.
Av rent fysiska orsaker vill jag sällan ladda över 80% när jag är på resa för då håller samtliga batterier emot på slutet. Då är det mer rimligt att ladda nån minut till nästa gång jag är nere i 10% när det kan ta emot effekt igen.

I mina ögon är det ett mer verklighetsnära test att köra 10-80% med förvärmt batteri.

Det viktiga är att förfarandet standardisera, absoluta siffror är mindre viktiga, men 10-80 är för lite på bilar med små batterier, då får man alltså ut 70% av en redan låg angiven räckvidd mellan laddningarna.

Förvärmning kan du ha en poäng i, det speglar långresa, men det gör ju inte WLTP, så då måste man göra om den körcykeln för att vara motorvägskörning också

Räckvidd vid stadskörning är ointressant, jag har nog aldrig kört mer än10 mil i stadstrafik på en dag så det speglar inga verkliga körförhållanden att man KAN köra 50mil i stan innan man har ett stopp långt nog för att ladda
Det är bara ICE bilar som presterar som sämst i stadstrafik det är intressant på

Hur gammal är den och hur mycket mil nu?

Det viktiga är att förfarandet standardisera, absoluta siffror är mindre viktiga, men 10-80 är för lite på bilar med små batterier, då får man alltså ut 70% av en redan låg angiven räckvidd mellan laddningarna.

Förvärmning kan du ha en poäng i, det speglar långresa, men det gör ju inte WLTP, så då måste man göra om den körcykeln för att vara motorvägskörning också
I WLTP-cykeln ingår det körning i motorvägsfart (upp till 131km/h, men med drygt 90 i snitt på den delen), men bara 8 av 23km totalt.
Det är väl byggt på någon slags teoretisk genomsnittsresa, men det är inte i de lägena jag bryr mig om räckvidden. Det är när jag vill hem från Göteborg jag vill att det ska vara så effektivt som möjligt.

10-80% eller något sånt blir inte rättvisande då det kan vara allt mellan 30 och 70kWh som ska i.
Ange hur lång laddtid det blir för att köra 1000km i fart enl WLTP så blir det relevant.
1 stopp på 30min eller 2 stopp på 20 tex.

10-80% eller något sånt blir inte rättvisande då det kan vara allt mellan 30 och 70kWh som ska i.
Ange hur lång laddtid det blir för att köra 1000km i fart enl WLTP så blir det relevant.
1 stopp på 30min eller 2 stopp på 20 tex.

Kika på teslabjorns 1000km-test. Finns tabeller på slutet om man inte ids vänta.

Kort sagt så hör det dåtiden till att sitta och vänta i onödan. Särskilt de nya 800V-plattformarna med stora batterier ger bättre uthållighet än vad kroppen vill ha… En bensträckare var femte timme, vem vill egentligen köra längre pass än så?

3088e8a35c71e11fab96457db2f3598e.jpg

15.000 mil och 4 år. Hanterbar degradering och bilen funkar som ny förutom att den knarrar i en styrled som behöver fett. Inne på andra uppsättningen sommardäck, de första höll 13.500 mil. Vinterdäcken funkar ännu.
Ingen service förutom att jag bytt kupeluftfilter och torkarblad.
Dock pajade värmepumpen för något år sedan, troligen pga skräp i manifolden sedan ny. Gick på maskinskadeförsäkringen.

Klart bästa bil jag haft, allt sammantaget. Vi kör fortfarande Hemavan-Luleå i mars utan att ladda. Med kåpsläp TwinXL och två skotrar får vi ladda två gånger vintertid men det är max en gång om året.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Antar att det bara är jag men de här procenttiderna är helt värdelösa tycker jag, titta på Renault 5 med LFO-batteri på 41kWh och jämför med t.ex Polestar 3 med 111kWh.

En graf med laddkurva samt möjligen angivelse hur länge man måste stå still från t.ex fem mil på gissometern tills man kan köra exempelvis 35 nya mil eller något skulle väl kanske ge något. Men laddkurvan är den enda intressanta uppgiften.

IMHO. Resten är fördummande.

Jag har min fjärde elbil nu och har vant mig vid att ladda när jag är vid 10% och koppla ur vid 80% för att det är då effektkurvan brukar dyka. Det är bara på längre resor jag gör så för att minimera tiden som jag inte förflyttar mig.
Jag jämför inte bilar av helt olika typ för att se hur de skiljer sig åt. En R5 är inte tänkt för att åka motorväg med.

Jag vill ha en bil där jag inte sitter som i en lastbil, med 60 kWh batteri, under 1,5 kWh per mil i förbrukning och så ska den ta emot 300 kW som max och inte gå under 200 innan 80%.

Jag har min fjärde elbil nu och har vant mig vid att ladda när jag är vid 10% och koppla ur vid 80% för att det är då effektkurvan brukar dyka. Det är bara på längre resor jag gör så för att minimera tiden som jag inte förflyttar mig.
Jag jämför inte bilar av helt olika typ för att se hur de skiljer sig åt. En R5 är inte tänkt för att åka motorväg med.

Jag vill ha en bil där jag inte sitter som i en lastbil, med 60 kWh batteri, under 1,5 kWh per mil i förbrukning och så ska den ta emot 300 kW som max och inte gå under 200 innan 80%.
Det är begreppet 20-80% jag vänder mig emot, inte preferenser på vad man anser vara rimlig batteristorlek eller laddeffekt.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back