Elbil eller inte?

Enligt inlägg på diverse Tesla-grupper på Facebook så verkar värmepumpar haverera i mängder just nu på MY.
Det har vart så sen värmepumpen kom.
När det är riktigt kallt, går de sönder.

Initialt skylldes på dåliga batchar med värmepumpar, skräp i systemet från tillverkning osv. Då kunde man hoppas att problemet löser sig med tiden, men det verkar inte blivit någon skillnad. Tvärtom verkar det vara fler som drabbas men antalet Y har ju ökat. Jag antar stt det är lika vanligt på model 3, och kanske nya S/X också.

Det är definitivt mer än en som fått byta värmepumpen mer än en gång.
 
Det har gått sönder en del resistiva kupévärmare hos Tesla också. Tidiga Tesla 3 hade såna om mitt minne är rätt.
 
OK, jag var kanske otydlig i frågeställningen.
Jag tänkte på situationen när man är ute och kör på vintern.
En del bilar (äldre?) förvärmer ju inte batteriet inför laddning och en del börjar värma batteriet en stund innan du når laddstolpen.
Vilket ger kortast laddtid? Kallt batteri men färre kWh att stoppa i eller varmt batteri och några fler kWh som ska i?
Förvärm alltid. Är det riktigt kallt gör det extremt stor skillnad och är det bara lite kallt går det ändå åt väldigt lite energi.
Min minibuss har varken batterivärmare eller värmepump till kupevärmen och parkeras dessutom utomhus. Det var inte kul att åka Stockholm-Åre när det var -15 i Sth och sjönk vartefter. Blev många långa laddstopp den gången.
 
Att andra gjort misslyckade försök med en teknologi behöver inte innebära att det inte fungerar idag. Jag själv är emot hög vikt vid hjulen om det inte går att få massan fristående från det som ligger mot marken.
Verge gör ju motorcyklar med hjulmotorer så folk envisas med det.

I min värld ska ett fordons vikt hållas så låg som möjligt och den ofjädrade delen ska vara så liten del av det som möjligt. Annars får man problem med att den fjädrade delen inte kan hantera rörelserna.
Det är därför jag åker i en bil med 2,2 ton tjänstevikt med 19"-hjul...
 
Navmotorer har ju alltid varit intressanta. Fyrhjulsdriftens alla fördelar utan alla dess nackdelar.
Tyvärr har ju alltid massan hos en elmotor gjort det opraktiskt.

Själv trodde jag aldrig det skulle bli tekniskt möjligt, men enligt Gemini befinner sej tekniken mindre än 10 år bort från vanliga personbilar. Axialflödesmotorer och aktiv momentkontroll nämns.
 
Navmotorer har ju alltid varit intressanta. Fyrhjulsdriftens alla fördelar utan alla dess nackdelar.
Tyvärr har ju alltid massan hos en elmotor gjort det opraktiskt.

Själv trodde jag aldrig det skulle bli tekniskt möjligt, men enligt Gemini befinner sej tekniken mindre än 10 år bort från vanliga personbilar. Axialflödesmotorer och aktiv momentkontroll nämns.
10 år bort? Då borde vi då få det några år innan fusionsenergi.
 
Navmotorer har ju alltid varit intressanta. Fyrhjulsdriftens alla fördelar utan alla dess nackdelar.
Tyvärr har ju alltid massan hos en elmotor gjort det opraktiskt.

Själv trodde jag aldrig det skulle bli tekniskt möjligt, men enligt Gemini befinner sej tekniken mindre än 10 år bort från vanliga personbilar. Axialflödesmotorer och aktiv momentkontroll nämns.
Ja den ofjädrade vikten lär ju öka med några hundra procent
 
All teknologi som är ”tio år bort” är obefintlig. Nu som femtipluss har jag lärt mig att sitta väldigt lugnt i båten när jag hör påståenden om vad som sägs finnas om x antal år, speciellt tio år eller mer.

Det är förtäckta ord för ”vi hoppas och jobbar för det men har ingen som helst aning om hur det ska lösas”.
 
All teknologi som är ”tio år bort” är obefintlig. Nu som femtipluss har jag lärt mig att sitta väldigt lugnt i båten när jag hör påståenden om vad som sägs finnas om x antal år, speciellt tio år eller mer.

Det är förtäckta ord för ”vi hoppas och jobbar för det men har ingen som helst aning om hur det ska lösas”.

Ja, samtidigt som det där dom lovar ska finnas aldrig dyker upp så får visar det sig istället att vi 10 år senare har fått och använder sånt som ingen kunde tro.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top