Bilrelaterade diskussioner

Nya strålkastare på X5:an... Naturligtvis så ska det krångla ljuset är skarpt och fantastiskt bra, men nivåregleringen på vänster sida funkar inte just nu och halvljuset dog under provtur. Jag gissar på glapp i kablaget, men man vet aldrig.

Det tar liksom aldrig slut med skiten...
 
Jag tror jag har hittat en felkälla.. i loggarna av bränsletryck i rail:en så varierar det mycket och kurvorna följer inte varandra. Och kollar man det värde som påstås vara aktuellt, så är det helt galna siffror.

Så slutsatsen jag drar är att det är tryckgivaren som givit upp och ECU:n kämpar förgäves för att korrigera med signal till regulatorn.

Jag beställer en givare och byter. Tyvärr sitter den under EGR-ventilen och den är lite jobbig att lossa pga en U-formad klämma (ska se om jag kan beställa en skruvad sådan).View attachment 523600

Det är inget mekaniskt fel i bränslesystemet? Igensatt pickup, filter, eller taskig pump? Antar att du tömt vattenavskiljare och luftat…
 
Det är inget mekaniskt fel i bränslesystemet? Igensatt pickup, filter, eller taskig pump? Antar att du tömt vattenavskiljare och luftat…
Jag har inte bytt filtret, men har för mig att det finns noterat i service en bit tidigare. Det borde inte ge dessa fel. Högtryckspumpen ger tryck hela tiden (och de är kända för att vara pålitliga) och nu när jag provkört med dator inkopplat har förstås allt fungerat utan problem med bara ett litet ryck vid ett tillfälle :näsblod men då noterade jag att trycket för bör- och är-värdet höjdes kanske 50-100 bar, så jag kopplar det mer till något i regleringen, alltså tryckgivare eller regulator. Båda värdena följde varandra perfekt, så det är svårt att veta varför trycket kort gick upp. En teori är att ECU:n håller på och lär sig och skickade ut en signal om höjning till regulatorn, men svårt att säga eftersom felen inte visat sig nu. En möjlighet, men inte så sannolik, är givaren för vevpartiet - men om den är dålig så brukar det vara problem även på tomgång och att motorn stannar, så är inte fallet här.

Jag fortsätter köra och har dator på varje gång så jag fångar upp ifall något händer och loggar signalerna för railtryck, men också styrsignalen för regulatorn.

(och tidigare konstiga värden på data, har jag inte sett igen - kanske det är glappkontakt i kablage till givareeller regulator?)
 
Jag har inte bytt filtret, men har för mig att det finns noterat i service en bit tidigare. Det borde inte ge dessa fel. Högtryckspumpen ger tryck hela tiden (och de är kända för att vara pålitliga) och nu när jag provkört med dator inkopplat har förstås allt fungerat utan problem med bara ett litet ryck vid ett tillfälle :näsblod men då noterade jag att trycket för bör- och är-värdet höjdes kanske 50-100 bar, så jag kopplar det mer till något i regleringen, alltså tryckgivare eller regulator. Båda värdena följde varandra perfekt, så det är svårt att veta varför trycket kort gick upp. En teori är att ECU:n håller på och lär sig och skickade ut en signal om höjning till regulatorn, men svårt att säga eftersom felen inte visat sig nu. En möjlighet, men inte så sannolik, är givaren för vevpartiet - men om den är dålig så brukar det vara problem även på tomgång och att motorn stannar, så är inte fallet här.

Jag fortsätter köra och har dator på varje gång så jag fångar upp ifall något händer och loggar signalerna för railtryck, men också styrsignalen för regulatorn.

(och tidigare konstiga värden på data, har jag inte sett igen - kanske det är glappkontakt i kablage till givareeller regulator?)

Helt andra motorer, men på min 7.3l kan man ha bra tryck fram till railen, men ändå sakna tryck i sista injektorn. Brukar höras mer än kännas. Mest som kuriosa så där…

Också vanligt på gamla jänkare att det sätter sig i pickupen, så pumpen inte får tillräckligt med bränsle. Märks ofta om man bytt till större injektorer.

Med det sagt så tror jag du har rätt. Sitter givaren i början av railen, så är det troligen ett matningsfel och då ligger regulator eller adaptivinlärning nära till hands.

Om du har en IR-mätare kan du kolla värmen på grenröret vid varje cylinder så ser du om du har problem med en specifik cylinder/injektor.

Är det problem vid fullgas eller under normal körning?
 
Helt andra motorer, men på min 7.3l kan man ha bra tryck fram till railen, men ändå sakna tryck i sista injektorn. Brukar höras mer än kännas. Mest som kuriosa så där…

Också vanligt på gamla jänkare att det sätter sig i pickupen, så pumpen inte får tillräckligt med bränsle. Märks ofta om man bytt till större injektorer.

Med det sagt så tror jag du har rätt. Sitter givaren i början av railen, så är det troligen ett matningsfel och då ligger regulator eller adaptivinlärning nära till hands.

Om du har en IR-mätare kan du kolla värmen på grenröret vid varje cylinder så ser du om du har problem med en specifik cylinder/injektor.

Är det problem vid fullgas eller under normal körning?
Givaren sitter längst ut på förgreningen till spridarna, så det är nog rätt där. Ser inga tecken på dåligt med bränsle, utan snarare att trycket ökade kort. Men det lutar åt att tex givaren är på väg att ge sig pga värme eller glapp i kablage. Tiden får utvisa.

Dyker upp vid normal körning med lite lagom varvtal. Bara när motorn körts en stund. Jag vet nyare dieslar där det varit strul med bränsletempgivaren (den reglerar ju också tryck och mängd mm), så jag får nog logga den tempen också och har kikat på den till och från, men behöver nog en kontinuerlig kurva ifall det hickar till.

Fast nu har ju bilen gått som den ska de senaste dagarna :3freak
 
Jag hade en Golf diesel för många år sen som plötsligt gick dåligt. Felsökning visade att det var en bränsletempgivare som var trasig, men innan jag hann köpa en lagade bilen sig själv. Jag missade att vägen hade ett fartgupp och smällen gjorde att något hoppade rätt.
 
Dubbdäck är fan det enda rätta. Helst redan 1 oktober.

Fast jag har alltid kört dubbfritt. Det har gått alldeles utmärkt.

IMG_2354.jpeg
Jag spar på dom ett tag till. Sommardäck funkar.

IMG_2355.jpeg
 
Alltid något som jäklas... X5:ans strålkastare pekade som en skelögd och krävde en del fifflande för att få asymetrin att ligga tillräckligt åt höger, men glapp i kablage eller något på vänster sida så halvljuset slocknar ibland - bara att rycka och gräva. Nivåregleringen funkar inte där heller, så fel på strålkastaren eller även där något med kablage (måste felsöka så jag vet om jag ska klona kabel från höger sida eller behöva öppna eller returnera, suck...).

MINIn har dock rullat utan problem nu några vändor, men jag vågar inte hoppas än. Ser lite olja ovanpå i gropar bredvid en spridare, men det ser ut att vara läckage i någon packning i toppen. Trist att behöva fixa det också, men bättre än att det är spridarna.

Däremot skulle jag lägga om till vinterhjul sent om sider, men ser då att det dels saknas navringar och är i stort behov av det för att centrera på ett bra sätt. Sedan var det låsbultar på hjulen och adaptern som är original, passade inte. Så jag måste till firman där bilen köptes och peta lite så jag får fyra nya vanliga hjulbultar M14x1,25 och navringar i korrekta mått (innermåtten har jag, men behöver mäta fälgarna oc skjutmåttet har jag förlagt naturligtvis). Låsbultarna tas av med en mutterknäck som slås på. Brutalt, men det funkar.

Inte min dag, vecka eller ens år känns det som... :död (som signaturmelodin till Friends)
 
Ska inte säga jag vet bestämt men navringar används inte alltid på säg släp/trailer och maskiner = är man lite noggran kan det nog gå ändå.
Det går, men på en bil som körs med tung gasfot så vill man gärna ha allt perfekt centrerat redan när man börjar dra åt. Och det minskar belastningen på bultarna en del också, även om det inte är syftet.
 
Ska inte säga jag vet bestämt men navringar används inte alltid på säg släp/trailer och maskiner = är man lite noggran kan det nog gå ändå.
Upp till 70-80 så är det inte så noga med balansen, vissa däckfirmor struntade i att balansera släphjul, 20-30g fel märks inte. Förutom när man kör som folk med stark bil.
(racebåtsläpet (tomt) gick som vinge när man passerade 160....... ) ;)
 
Det går, men på en bil som körs med tung gasfot så vill man gärna ha allt perfekt centrerat redan när man börjar dra åt. Och det minskar belastningen på bultarna en del också, även om det inte är syftet.
Jo men nu prata du väl om något tengelskt åbäke så då spelar väl skostorlek ingen roll ;) Klart att det är bra att göra bättre 👍
 
Upp till 70-80 så är det inte så noga med balansen, vissa däckfirmor struntade i att balansera släphjul, 20-30g fel märks inte. Förutom när man kör som folk med stark bil.
(racebåtsläpet (tomt) gick som vinge när man passerade 160....... ) ;)

Man märker det på att hjullagren tar slut och att släpen börjar spricka...
 
Byte av kamfasare (fritt översatt från ”cam phasers”) på polarens F150 Raptor. Ett 10 timmars jobb enligt verkstan, men vi passar på att byta kedjor, vattenpump, osv när vi ändå håller på, så det blir ett två-dagars jobb.

Största problemet var att få bort allt som sitter framför och över motorn. Dubbelturbons två insug är ihopflätat med kylarslangar mellan motor och kylare på ett sätt som känns nästan avsiktligt dåligt designat…

ba12676e524e999757ca2e45b67356fe.jpg


När man väl kommit förbi det steget är det ganska enkelt.

488ef6c76c44c1d7c962cd18fc4cfffc.jpg


Momenten är lite roliga… kamdreven ska dras med 30ftlb, lossas 360 grader, sedan dras med 18ftlb plus 150 grader…
 
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top