Bilrelaterade diskussioner

Nya strålkastare på X5:an... Naturligtvis så ska det krångla ljuset är skarpt och fantastiskt bra, men nivåregleringen på vänster sida funkar inte just nu och halvljuset dog under provtur. Jag gissar på glapp i kablaget, men man vet aldrig.

Det tar liksom aldrig slut med skiten...

Jag tror jag har hittat en felkälla.. i loggarna av bränsletryck i rail:en så varierar det mycket och kurvorna följer inte varandra. Och kollar man det värde som påstås vara aktuellt, så är det helt galna siffror.

Så slutsatsen jag drar är att det är tryckgivaren som givit upp och ECU:n kämpar förgäves för att korrigera med signal till regulatorn.

Jag beställer en givare och byter. Tyvärr sitter den under EGR-ventilen och den är lite jobbig att lossa pga en U-formad klämma (ska se om jag kan beställa en skruvad sådan).View attachment 523600

Det är inget mekaniskt fel i bränslesystemet? Igensatt pickup, filter, eller taskig pump? Antar att du tömt vattenavskiljare och luftat…

Det är inget mekaniskt fel i bränslesystemet? Igensatt pickup, filter, eller taskig pump? Antar att du tömt vattenavskiljare och luftat…
Jag har inte bytt filtret, men har för mig att det finns noterat i service en bit tidigare. Det borde inte ge dessa fel. Högtryckspumpen ger tryck hela tiden (och de är kända för att vara pålitliga) och nu när jag provkört med dator inkopplat har förstås allt fungerat utan problem med bara ett litet ryck vid ett tillfälle :näsblod men då noterade jag att trycket för bör- och är-värdet höjdes kanske 50-100 bar, så jag kopplar det mer till något i regleringen, alltså tryckgivare eller regulator. Båda värdena följde varandra perfekt, så det är svårt att veta varför trycket kort gick upp. En teori är att ECU:n håller på och lär sig och skickade ut en signal om höjning till regulatorn, men svårt att säga eftersom felen inte visat sig nu. En möjlighet, men inte så sannolik, är givaren för vevpartiet - men om den är dålig så brukar det vara problem även på tomgång och att motorn stannar, så är inte fallet här.

Jag fortsätter köra och har dator på varje gång så jag fångar upp ifall något händer och loggar signalerna för railtryck, men också styrsignalen för regulatorn.

(och tidigare konstiga värden på data, har jag inte sett igen - kanske det är glappkontakt i kablage till givareeller regulator?)

Jag har inte bytt filtret, men har för mig att det finns noterat i service en bit tidigare. Det borde inte ge dessa fel. Högtryckspumpen ger tryck hela tiden (och de är kända för att vara pålitliga) och nu när jag provkört med dator inkopplat har förstås allt fungerat utan problem med bara ett litet ryck vid ett tillfälle :näsblod men då noterade jag att trycket för bör- och är-värdet höjdes kanske 50-100 bar, så jag kopplar det mer till något i regleringen, alltså tryckgivare eller regulator. Båda värdena följde varandra perfekt, så det är svårt att veta varför trycket kort gick upp. En teori är att ECU:n håller på och lär sig och skickade ut en signal om höjning till regulatorn, men svårt att säga eftersom felen inte visat sig nu. En möjlighet, men inte så sannolik, är givaren för vevpartiet - men om den är dålig så brukar det vara problem även på tomgång och att motorn stannar, så är inte fallet här.

Jag fortsätter köra och har dator på varje gång så jag fångar upp ifall något händer och loggar signalerna för railtryck, men också styrsignalen för regulatorn.

(och tidigare konstiga värden på data, har jag inte sett igen - kanske det är glappkontakt i kablage till givareeller regulator?)

Helt andra motorer, men på min 7.3l kan man ha bra tryck fram till railen, men ändå sakna tryck i sista injektorn. Brukar höras mer än kännas. Mest som kuriosa så där…

Också vanligt på gamla jänkare att det sätter sig i pickupen, så pumpen inte får tillräckligt med bränsle. Märks ofta om man bytt till större injektorer.

Med det sagt så tror jag du har rätt. Sitter givaren i början av railen, så är det troligen ett matningsfel och då ligger regulator eller adaptivinlärning nära till hands.

Om du har en IR-mätare kan du kolla värmen på grenröret vid varje cylinder så ser du om du har problem med en specifik cylinder/injektor.

Är det problem vid fullgas eller under normal körning?

*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back