Stora Mellanösterntråden

Finns väl inte så mycket kvar att bomba? :va
Och Israels finansminister säger att man ska fortsätta utrota Hamas (=Gazabor?).
Så vi får väl se vad som händer i praktiken.

Men ett påskrivet fredsavtal är ett steg i rätt riktning iaf.

Najs, då är det evig fred i mellanöstern från och med nu.

Tråden kan låsas.
1P4a1Ru.gif

Mera seriöst så hoppas jag att det blir evig fred i mellanöstern nu 🫂

Sen att jag tror att de skjuter på varandra inom någon vecka eller två är en annan sak

Och Israels finansminister säger att man ska fortsätta utrota Hamas (=Gazabor?).

Hoppet är väl att Hamas drar vidare till något annat shithole där dom får vara ifred från israel och slicka sina sår tills dom orkar vara en PITA för israel igen.

israel å sin sida hoppas nog att hamas ska dö ut medans dom slickar sina sår i något annat shithole.

Dom som stannar kvar i gasa lär ha fullt upp med att sortera igenom högarna och ta reda på användbara tegelstenar för att bygga sig ett nytt hus, dom lär inte ha så mycket tid över närmaste tiden

Så, i bästa fall blir det lugnt ett tag, i värsta fall blir det bara en "rinse and repeat"

lojaliteten till palestinierna är enorm hos svenska invandrargrupper. :banana

Tills det är dags att betala ut några pengar... :gnissla

Palestine Cola en global succé – men nästan inga pengar har nått Gaza​

12 oktober 2025 06:00
Palestine Cola har vuxit till en världssuccé. Malmöföretagets snabba framgångar bygger på löftet att varenda krona av vinsten går direkt till krigsdrabbade människor i Palestina. Men hittills har inte företaget hållit vad man lovat.

betalartikel men sammanfattning

Artikeln i korthet​

• Malmöföretaget Palestine Drinks lovar att hela deras vinst går direkt till krigsdrabbade i Gaza.
  • Pengarna ska gå via en nystartad stiftelse. Men Sydsvenskans granskning visar att den inte betalade ut en enda krona förra året.
  • Istället säger företaget att de skänkt pengar direkt till olika organisationer. Men när Sydsvenskan ber att få se en lista över donationerna får vi nej.
I flera intervjuer har Mohamed Kiswani sagt att all vinst från Palestine Drinks förs över till stiftelsen, som sedan ska skicka pengarna till välgörenhet.

Men så har det inte blivit hittills.

Under det första succéåret 2024 betalade stiftelsen inte ut en enda krona. Istället säger Palestine Drinks att de har skänkt pengar direkt från företaget till olika hjälporganisationer.

I oktober 2024 gick Palestine Drinks ut i sociala medier och sa att de skänkte en halv miljon kronor till Palestina genom Nordisk hjälp och Muslim Aid. Men när Sydsvenskan ställer frågor om saken visar det sig att företaget fortfarande inte har betalat ut pengarna, trots att det har gått ett helt år.

Verkar finnas en del kvar att göra för Trump:
På flera håll rasar strider mellan Hamas och väpnade klaner som under kriget tagit kontroll över områden som Hamas övergivit, särskilt i flyktinglägret Jabalia, där klanen Majaide har sitt fäste, i Rafah under klanerna Dughmush och Abu Shabab och kring Khan Yunis där klanen al-Astal satt sig upp mot Hamas.
Jag förstår varför klanerna i arabländerna runt Israel / Gaza inte är intresserad ta emot klaner från Gaza. Och jag blir precis lika ointresserad själv !

Vapenvilan håller för tredje dagen.
Imorgon ska den sista gisslan lämnas tillbaka.
De övriga punkterna är dock inte överenskomna.
Hamas, vissa iaf, har sagt att dom inte behöver vara med och styra Gaza.
Ang att avväpna Hamas gissar jag blir svårare. 😟
Så vi får väl se om Israel hittar något skäl att börja bomba igen.

Såvitt jag kan se så skall alla i gisslan vara hemma nu!
J@vligt skönt! 👍

Tre har flugits direkt till sjukhus.

Även de 2000 palestinierna har börjat släppas.

Det är några sedan men

Det har utlysts minst sex större vapenvilor mellan Israel och Hamas sedan 2008, samt ett flertal mindre
De flesta har varit bräckliga och brutits inom kort tid, vilket speglar den djupa och olösta konflikten mellan parterna.

Om det är fred om 10 år ska jag personligen nominera trumpna-gubben till fredspriset!

Det har utlysts minst sex större vapenvilor mellan Israel och Hamas sedan 2008, samt ett flertal mindre
De flesta har varit bräckliga och brutits inom kort tid, vilket speglar den djupa och olösta konflikten mellan parterna.

Om det är fred om 10 år ska jag personligen nominera trumpna-gubben till fredspriset!
Alltså, usapresidenter måste starta krig för att få fredspriset ju!

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back