Elhojar

Du har rätt i väldigt mycket du skrev där👍
Det jag vill veta egentligen är funkar vargen att åka på för vanligt folk att åka 3+tim på ggn samt stångebro och ränneslätt med hojen rätt urkartongen?
Hoppas Eddie åker ggn i år med klarar han det på två batteri byten istället för fyra?
Sen vore det riktigt kul om någon provade att åka Kåsan

För mig räcker batteriet för ca tre timmar. Jag kör i 40 hästarsläget men det funkar lika bra på 30.
Jag har hittils inte kommit ner på 10% då hojen ska gå i limp mode. Men sättet att köra på är ju helt avhängigt för räckvidden. Two strokes berömda sandbana i kombo med 80 hästar skulle dra ur batteriet tämligen snabbt. 60 hästar ökar räckvidden men även 50 räcker gott för en amatör iallafall för mig.

Det enda jag har gjort på hojen är riktiga barkbusters, roterat styret 10grader framåt och ställt in effektlägena och motorbromsen. Jo jag har minskat kompressionen fram och lite bak, och lite justering av retur. Den har ju t.o.m. högfartsretur bak vilket jag inte sett förut. Hursomhelst går den hur fint som helst både på sten och stig👍
 
För mig räcker batteriet för ca tre timmar. Jag kör i 40 hästarsläget men det funkar lika bra på 30.
Jag har hittils inte kommit ner på 10% då hojen ska gå i limp mode. Men sättet att köra på är ju helt avhängigt för räckvidden. Two strokes berömda sandbana i kombo med 80 hästar skulle dra ur batteriet tämligen snabbt. 60 hästar ökar räckvidden men även 50 räcker gott för en amatör iallafall för mig.

Det enda jag har gjort på hojen är riktiga barkbusters, roterat styret 10grader framåt och ställt in effektlägena och motorbromsen. Jo jag har minskat kompressionen fram och lite bak, och lite justering av retur. Den har ju t.o.m. högfartsretur bak vilket jag inte sett förut. Hursomhelst går den hur fint som helst både på sten och stig👍
Gött hoppas några kommer till ggn som körs av glada amatörer utan batteri byte då kan jag bli övertygad om att Vargen kan vara ett alternativ
 
Gött hoppas några kommer till ggn som körs av glada amatörer utan batteri byte då kan jag bli övertygad om att Vargen kan vara ett alternativ
Ska du klara dig hela GGN utan laddning eller batteribyte bör du nog ha en slapphet i gasnäven som åtminstone är i nivå med Zeromannens.
 
Ska du klara dig hela GGN utan laddning eller batteribyte bör du nog ha en slapphet i gasnäven som åtminstone är i nivå med Zeromannens.
väntar på testpiloternas resultat om det blir några
Jag klara ggn utan att ladda åker 2-takt🤪
 
Är man omedelbart diskvalificerad om man servar utanför den officiella depå/serviceplatsen?
 
Väldigt väldigt få kör ju ens bil enligt WLTP
• Testtid: 30 minuter
• Körsträcka: 23,25 km
• Snitthastighet: 46,5 km/h
• Maxhastighet: 131 km/h
• Temperatur: 23°C
• Stillastående tid: 13 % av testet
• Effektanvändning: Snitt 7 kW, max 47 kW

131 km/h nås bara under en kort accelerationstopp i Extra High-fasen. Det är alltså några sekunder

Ännu färre kör motorcykel så
WLTP är ju totalt ointressant för en elbil. Varför skulle jag vilja veta räckvidden vid stadskörning? Vem kör runt 60 mil i stan utan laddmöjlighet???
Det som är intressant är ju vad den drar när man är på långresa. Förbrukning vid konstant fart 120 kmh tex hade ju varit typ 100 ggr mer intressant att veta.
 
WLTP är ju totalt ointressant för en elbil. Varför skulle jag vilja veta räckvidden vid stadskörning? Vem kör runt 60 mil i stan utan laddmöjlighet???
Det som är intressant är ju vad den drar när man är på långresa. Förbrukning vid konstant fart 120 kmh tex hade ju varit typ 100 ggr mer intressant att veta.

Därom äro vi eniga...
Och en riktig vinter-sifra, samma 120km/h i -20 ute och kliman ställd på +20 i bilen
 
WLTP är ju totalt ointressant för en elbil. Varför skulle jag vilja veta räckvidden vid stadskörning? Vem kör runt 60 mil i stan utan laddmöjlighet???
Det som är intressant är ju vad den drar när man är på långresa. Förbrukning vid konstant fart 120 kmh tex hade ju varit typ 100 ggr mer intressant att veta.

Om man tänker att WLTP är på samma sätt för elbilar som för fossilbilar (vilket det är) så är det inte så svårt att räkna ut.

Ladda ned appen ABRP (A better routeplanner) och så ställer ni in en fiktiv bil och en hastighet så får ni en förbrukning som avspeglar verkligheten. Sedan tar ni batteriets kapacitet och delar med förbrukningen så får ni räckvidden. Vill ni ha vinter, ställ in det. Osv.

WLTP är för jämförbarheten. EPA ligger närmare sanningen och via ABRP kan ni ta reda på ganska exakt vad räckvidden blir.

Exempel

Tesla Y LR. WLTP 565 km vilket betyder 136 Wh/km. Motorväg 120 km/h sommartid cirka 165-170 Wh/km (1,7 kWh/mil). Räckvidd är då 78,8 kWh/1,7 = 46,35 mil. Vintertid kallt som fan ca 200 Wh/km ger ca 39 mil.


Med vänlig hälsning,
 
Om man tänker att WLTP är på samma sätt för elbilar som för fossilbilar (vilket det är) så är det inte så svårt att räkna ut.

Ladda ned appen ABRP (A better routeplanner) och så ställer ni in en fiktiv bil och en hastighet så får ni en förbrukning som avspeglar verkligheten. Sedan tar ni batteriets kapacitet och delar med förbrukningen så får ni räckvidden. Vill ni ha vinter, ställ in det. Osv.

WLTP är för jämförbarheten. EPA ligger närmare sanningen och via ABRP kan ni ta reda på ganska exakt vad räckvidden blir.

Exempel

Tesla Y LR. WLTP 565 km vilket betyder 136 Wh/km. Motorväg 120 km/h sommartid cirka 165-170 Wh/km (1,7 kWh/mil). Räckvidd är då 78,8 kWh/1,7 = 46,35 mil. Vintertid kallt som fan ca 200 Wh/km ger ca 39 mil.


Med vänlig hälsning,
Det kan ju skilja ganska mycket i räckvidd i motorvägsfart mellan två bilar med samma wltp pga aerodynamik. Hade ju varit bra om det fanns en uppgift där det enkelt framgick när man jämför bilar.
 
Alltså hör ni er själva? Fyfan livet är för kort för sånt här 🤣
 
Varför tvingas inte biltillverkarna att ange en rimlig siffra så att man kan titta på lapparna i bilhallen och få ett rimligt svar istället?

Tror ni en ICE biltillverkare skulle komma undan med "man kan ta sig 80mil på en tank" som upplysning om förbrukning?
Speciellt om man aldrig någonsin tar sig mer än 50 ens under dom bästa förhållanden.

Alla vet att WLTP och NEDC ger kraftigt förljugna siffror, det förvånar mig att Kina kunde modifiera NEDC till att ljuga ännu mera, men tydligen har dom infört ännu mera stillastående och krypkörning i sitt test
 
1759212332658.png

Iofs CarUp så det kan ju vara feluppfattat av "journalisten".....
 
View attachment 521598

Iofs CarUp så det kan ju vara feluppfattat av "journalisten".....
Ja du milde ska men skratta eller gråta
 
Gött hoppas några kommer till ggn som körs av glada amatörer utan batteri byte då kan jag bli övertygad om att Vargen kan vara ett alternativ
Har en kompis som körde GGN förra året på en Stark varg.
Startade med full batteri, körde ett varv, laddade och fikade till 70%.
Körde ett varv till, laddade och fikade tills det var 5 min kvar innan varvningen stängde, körde ut på ett 3:e varv, -pigg och glad :2cool
Han skall köra i år igen :banana
 
Har en kompis som körde GGN förra året på en Stark varg.
Startade med full batteri, körde ett varv, laddade och fikade till 70%.
Körde ett varv till, laddade och fikade tills det var 5 min kvar innan varvningen stängde, körde ut på ett 3:e varv, -pigg och glad :2cool
Han skall köra i år igen :banana
Nu åker inte jag dit för att sitta i depån å glo
Men alla är saliga på sitt😊
 
Nyheter
Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Back
Top