Honda WN-7

Normalt laddar man ett elfordon när batteriet dippat till 20% och inte mer än 80%.

Håller inte alls med. Normalt håller man den gärna kring 50% när den står hemma, är man ute och kör använder man absolut 100-0 så ofta det behövs. Det var många år sedan man pratade om 80-20.


Med vänlig hälsning,
 
Med 90hk motor (ca60kw) och en snitthastighet på 50 (hyfsat normalt vid vardagsbruk), så behöver du ju 156kwh batteri för att uppnå 130km räckvidd, förutsatt förluster likställbara med noll.
Jäklar vad min e-Golf måste vara effektiv. 136 hk motor och ett batteri på 36 kWh, och får ut en verklig räckvidd på dryga 20 mil med en liknande snitthastighet, eller lite mer egentligen.
 
Det går ju faktiskt åt förvånansvärt lite effekt att hålla en hoj rullande i 100-120. Jag labbade lite med semestergas på en gixxer, och det var knappt man såg att spjällen rörde sig i dom hastigheterna. Det är att ta sig dit på ett effektivt/roligt sätt som kräver massor med effekt :fakta
 
Det går ju faktiskt åt förvånansvärt lite effekt att hålla en hoj rullande i 100-120. Jag labbade lite med semestergas på en gixxer, och det var knappt man såg att spjällen rörde sig i dom hastigheterna. Det är att ta sig dit på ett effektivt/roligt sätt som kräver massor med effekt :fakta

Ca 15kW för att HÅLLA hastigheten, men det krävs det tredubbla för att ta sig dit rimligt snabbt.
Väldig mycket beroende på vikt och aerodynamik förstås, en lätt hoj accar bättre och en aerodynamisk hoj klarar sig med mindre effekt väl uppe i hastighet.
Självklart kan man göra en elhoj aerodynamisk, men det är svårt att göra något åt att dom blir tunga, utan att offra rävkvidd till en löjlig nivå.

Jag kollade den hojen som länkades här, och den hade vikt och prestanda som en CB750 från 1969 ungefär, fast givetvis sämre räckvidd.
 
Honda själva säger att den motsvarar en 600cc motorcykel;

The Honda WN7 is set to offer highly engaging performance, thanks to a svelte kerb weight of just 217kg and a powertrain - based around an 18kW water-cooled motor - that delivers an output level similar to that of a 600cc internal combustion engine (ICE) motorcycle, but with 100Nm torque** - more comparable to a 1000cc ICE.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top