Honda WN-7

Normalt laddar man ett elfordon när batteriet dippat till 20% och inte mer än 80%.

Håller inte alls med. Normalt håller man den gärna kring 50% när den står hemma, är man ute och kör använder man absolut 100-0 så ofta det behövs. Det var många år sedan man pratade om 80-20.

Med vänlig hälsning,

Med 90hk motor (ca60kw) och en snitthastighet på 50 (hyfsat normalt vid vardagsbruk), så behöver du ju 156kwh batteri för att uppnå 130km räckvidd, förutsatt förluster likställbara med noll.
Jäklar vad min e-Golf måste vara effektiv. 136 hk motor och ett batteri på 36 kWh, och får ut en verklig räckvidd på dryga 20 mil med en liknande snitthastighet, eller lite mer egentligen.

Det går ju faktiskt åt förvånansvärt lite effekt att hålla en hoj rullande i 100-120. Jag labbade lite med semestergas på en gixxer, och det var knappt man såg att spjällen rörde sig i dom hastigheterna. Det är att ta sig dit på ett effektivt/roligt sätt som kräver massor med effekt :fakta

Det går ju faktiskt åt förvånansvärt lite effekt att hålla en hoj rullande i 100-120. Jag labbade lite med semestergas på en gixxer, och det var knappt man såg att spjällen rörde sig i dom hastigheterna. Det är att ta sig dit på ett effektivt/roligt sätt som kräver massor med effekt :fakta

Ca 15kW för att HÅLLA hastigheten, men det krävs det tredubbla för att ta sig dit rimligt snabbt.
Väldig mycket beroende på vikt och aerodynamik förstås, en lätt hoj accar bättre och en aerodynamisk hoj klarar sig med mindre effekt väl uppe i hastighet.
Självklart kan man göra en elhoj aerodynamisk, men det är svårt att göra något åt att dom blir tunga, utan att offra rävkvidd till en löjlig nivå.

Jag kollade den hojen som länkades här, och den hade vikt och prestanda som en CB750 från 1969 ungefär, fast givetvis sämre räckvidd.

Honda själva säger att den motsvarar en 600cc motorcykel;

The Honda WN7 is set to offer highly engaging performance, thanks to a svelte kerb weight of just 217kg and a powertrain - based around an 18kW water-cooled motor - that delivers an output level similar to that of a 600cc internal combustion engine (ICE) motorcycle, but with 100Nm torque** - more comparable to a 1000cc ICE.

Nyheter
Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer