Noll vision - i praktiken

Japp, eftersom att föraransvar kvarstår så måste föraren kunna identifieras på foto.

Sååå, fäll ner solskyddet så är du sejf mot kamerorna. Eller kör i balaklava.
Jag had en polare som gjorde det. Det blinkade friskt i trafikkamerorna. Hon hade inte världens bästa konsekvenstänk.
Det var roligare förr när de hade analoga kameror, då blåste man bara förbi en massa gånger, till filmen var slut…😊
 
Jag kör aldrig för fort med något som har fler än två hjul ... längre. Samt väldigt sällan där det finns fartkameror på två hjul. Däremot är det en teoretisk möjlighet att min motorcykel passerar två fartkameror där jag inte ens fågelvägen hade kunnat vara legal. Som tankeexempel naturligtvis.
 
De nya kamerorna som kommer nu kommer även att mäta snittfart mellan skåpen, därav att de monteras fler och tätare…

Är det inte det där som har fått mothugg av diverse säkerhetsskäl...? Det är nog inte så bra om det finns data som kan positionera alla trafikanter och deras rutter, säkert lätt tillgängligt på en server med tveksamt skydd. Ungefär som säpovakter som joggar med diverse hälsoappar...
 
Svensk lag kräver fortfarande att föraren måste identifieras så fram till att vi får ägaransvar i Sverige så är vi safe…
Ägaransvar är dock på tapeten då och då, precis som nummerplåt fram, men krävs troligtvis en ändrad grundlag för att de ska fungera.
Har precis kört genom Lettland, och där fotar dom bakifrån, så även hojar tar man, och ägaransvar gäller.
Få se hur jag har klarat mig?
Dom verkar i alla fall satsa hårt på kameror, fanns överallt.
 
Har precis kört genom Lettland, och där fotar dom bakifrån, så även hojar tar man, och ägaransvar gäller.
Få se hur jag har klarat mig?
Dom verkar i alla fall satsa hårt på kameror, fanns överallt.

Det gäller ju rätt många länder nuförtiden.

Nästan så att det är en bra idé att inte överskrida max hastighet? :va


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har precis kört genom Lettland, och där fotar dom bakifrån, så även hojar tar man, och ägaransvar gäller.
Få se hur jag har klarat mig?
Dom verkar i alla fall satsa hårt på kameror, fanns överallt.
Anmäl den stulen under perioden du var i baltikum. ;)
 
Har precis kört genom Lettland, och där fotar dom bakifrån, så även hojar tar man, och ägaransvar gäller.
Få se hur jag har klarat mig?
Dom verkar i alla fall satsa hårt på kameror, fanns överallt.
Min skylt sitter med kardborre. Visserligen så att den ska kunna sitta utan synliga skruv, men det har en trevlig bieffekt.
 
Är det inte det där som har fått mothugg av diverse säkerhetsskäl...? Det är nog inte så bra om det finns data som kan positionera alla trafikanter och deras rutter, säkert lätt tillgängligt på en server med tveksamt skydd. Ungefär som säpovakter som joggar med diverse hälsoappar...
Det är därför vi inte har det...än... men många av våra grannländer har redan infört det så det är nog bara en tidsfråga. Kamerorna och tekniken är redan klar, de behöver bara bocka i en till ruta i systemet.
Samma sak med de nya polisbilarnas kameror som automatisk läser skyltar och mäter fart på mötande fordon... är väl på gång att det ska godkännas väl?
 
Har vi haft analoga trafikkameror med film?
Trodde alla var digitala och det enda analoga var bearbetningen av bilderna av uttjänt polispersonal i norr?
De gamla grå skåpen som var närmare kubformade hade kameror med film. Länsman var tvungen att åka runt och samla in filmen från skåpen. Och de hade inte armatur för alla skåp så när en sträcka skulle övervakas flyttades armaturen dit från ett annat skåp.
Och minns jag inte fel så blev kamerahus stulna ur dem redan på den tiden..
 
Last edited:
Är det inte det där som har fått mothugg av diverse säkerhetsskäl...? Det är nog inte så bra om det finns data som kan positionera alla trafikanter och deras rutter, säkert lätt tillgängligt på en server med tveksamt skydd. Ungefär som säpovakter som joggar med diverse hälsoappar...
Dom datana finns redan från alla som går/springer/åker eller kör runt med en modern mobil.
Hälsoappen gjorde det väl bara möjligt att se för andra app användare var säpo höll hus.
 
Vi har flyttat i sommar, och jag hyrde ett Merca-skåp för att få med lite grejer. Den hade ju så klart ISA. Vilket jävla skit. Skyltar, bilen och Google maps var sällan överens om vilken hastighet som gällde. På ett ställe tyckte den att det skulle vara 120 fast det är skyltat 60 tex, och på motorvägspåfarter tyckte den ofta att det inte skulle vara 110 förrän efter att påfartssträckan var slut. Det kan ju vara en förklaring till att många bilister håller 50-60 när dom slänger sig ut i högerfil, utan att titta eftersom bilen ju ska varna om något är ivägen.
 
Vi har flyttat i sommar, och jag hyrde ett Merca-skåp för att få med lite grejer. Den hade ju så klart ISA. Vilket jävla skit. Skyltar, bilen och Google maps var sällan överens om vilken hastighet som gällde. På ett ställe tyckte den att det skulle vara 120 fast det är skyltat 60 tex, och på motorvägspåfarter tyckte den ofta att det inte skulle vara 110 förrän efter att påfartssträckan var slut. Det kan ju vara en förklaring till att många bilister håller 50-60 när dom slänger sig ut i högerfil, utan att titta eftersom bilen ju ska varna om något är ivägen.
Citat:
ISA är alltså beroende av att bilen ”vet” vilken hastighet som gäller, och så är inte alltid fallet. Enligt både tyska organisationen ADAC och företaget Mobileye som levererar den här typen av system kan bilen ha fel hastighet inlagd i 5–10 procent av fallen.
Systemet är inte heller alltid så snabbt på att reagera på en höjd eller sänkt hastighetsgräns. Det kan ta ett antal hundra meter innan hastigheten ändras i bilen.
slut Citat

Känns igen:
Körde en tidig variant i en Toyota ca 2009 i Umeå. Hastigheten på leden är 70km/h men sänks ca 100m före en korsning till 50km/h. Systemet slår om till 50km/h 100 meter efter korsningen vid nya 70km/h skylten. Kör i Göteborg på leden i 70km/h. Toyotan varnar om att det 50km/h. Lyckas stänga av skiten.
 
Det är därför vi inte har det...än... men många av våra grannländer har redan infört det så det är nog bara en tidsfråga. Kamerorna och tekniken är redan klar, de behöver bara bocka i en till ruta i systemet.
Samma sak med de nya polisbilarnas kameror som automatisk läser skyltar och mäter fart på mötande fordon... är väl på gång att det ska godkännas väl?
Har åtminstone noterat två tillfällen där polismålad XC60 tvärvänt o stoppat fordon. Kan vara andra orsaker och kan vara att de mäter och påpekar hastigheten
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top