Bilrelaterade diskussioner

Happ då får man väl testa en såndär kontrollbesiktning.
Kula.. månadsskifte 🫤
Screenshot_20250729_185235_Messages.jpgScreenshot_20250729_185308_Messages.jpg

Sen var det bara att ringa andra chefen..

-Jo, lugnt att jag tar en direktörslunch imorgon? Kan komma mellan 13-15 där borta.
-Lugnt det.
-Kool.

Startskottet gick och efter några km kommer han på att p-ljusen fram slocknat, glömts bort i speed wränchandet. Automatsladdar in, nej körförbud på gubbdagiset.

-Hej, p-ljus till min bil? Fram 2st.
-Varsågod.
-Tackarrr.

Nu ska vi se här..
b1.jpg

Kunde man ge sig på, rutten plast =/

-Hej, blinklyktor till min bil? 2st.
-Gick båda sönder? =)
-He, nja hann bara till vä. men dom har säkert suttit där lika länge.
-Varsågod.
Tackarrr.

Fick med mig ett par nya lampor av rätt sort också.
b2.jpg

Korrekt uppmärkt så burkberra alt. Ragn & han Sells vet.
b3.jpg

Sk prydnadslister är orimligt dyrt, ex. dom runt vindrutan. Kollat runt lite olika lev. och svarta olackade enkla clipslister = 3-4 tusen pengar =/ Skrotarna inte mycket bättre och då kommer dom 3-4 listerna i 5 olika färger.

Tänker gummi/tätningslist, svart av något slag.. tips? Sen om jag behöver fästa den/dom med konstruktionslim spelar ingen roll.

Om jag väljer att dela den i varje hörn lär det bli lättmonterat, finns kanske någon kanalhörnskarv som passar eller så.

Målet är mest att det inte syns :)

Bästa AC-fulingar? 945 -98 med R1234 vad det nu heter.

Läckage Ja, fyllt och pyst ut för tidigare ägare.

Läcksöka själv på enklast möjliga vis, koppling köper jag var man nu köper en.

Slutgiltig fyllning med rätt klunk olja får någon med maskin göra men vill kunna laga själv.

Tips? Stod på internet att tryckluft var en dålig idé men såpvatten lär kunna fungera.

Bästa AC-fulingar? 945 -98 med R1234 vad det nu heter.

Läckage Ja, fyllt och pyst ut för tidigare ägare.

Läcksöka själv på enklast möjliga vis, koppling köper jag var man nu köper en.

Slutgiltig fyllning med rätt klunk olja får någon med maskin göra men vill kunna laga själv.

Tips? Stod på internet att tryckluft var en dålig idé men såpvatten lär kunna fungera.
Min 945'a läckte i ett skavt rör som går upp vid kylarens vänstra sida upptill, så länge som bilen stod still så tätades läckan mot en kylarslang (som dessutom var boven i dramat).

Det går att använda tryckluft om du har en regulator som går att ställa till 1 bar men sen krävs det vacuumsugning i nån tille för att få bort all fukt, men kan du hitta nitrogen så är det bäst.

Det finns ju att köpa läckage-sök där man köper fulgas, brukar vara någon vätska som lyser under UV ljus

Är det nån som har en pdf-verkstadsmanual till en SAAB 9-3, motor B204L årsmodell 1998?
Håller på att byta toppblockspackning och förra(?) gången som toppen plockades bort så verkar snubben ha blandat ihop alla kamöverfall och återmonterat random.
:hej

Är det nån som har en pdf-verkstadsmanual till en SAAB 9-3, motor B204L årsmodell 1998?
Håller på att byta toppblockspackning och förra(?) gången som toppen plockades bort så verkar snubben ha blandat ihop alla kamöverfall och återmonterat random.
:hej
Jag har en alternativ lösning. Jag tror att det är en sån motor som står i mitt garage. Vår vän Marcus skulle ha fått den för ett par tre år sen, men har inte hämtat den. Om du hämtar den så kan du ta hela toppen och slipper fundera över teknikaliteter. Nackdelen är att du får ett block du inte behöver...2012-12-16-20-37-15_20121216_114333.jpg

Last edited:
Jag har en alternativ lösning. Jag tror att det är en sån motor som står i mitt garage. Vår vän Marcus skulle ha fått den för ett par tre år sen, men har inte hämtat den. Om du hämtar den så kan du ta hela toppen och slipper fundera över teknikaliteter. Nackdelen är att du får ett block du inte behöver...View attachment 519410
Offer accepted :tummenupp
Kan hämta antingen imorgon eller på lördag.

Gasol och såpvatten?
Slugt; helt obildad varför ena eller andra gasen är lämpligast(felsökningssyfte) men ska kollas upp så fort jag får tag i rätt koppling.

Ska nog till Dalarna imorrn så kanske hittar någon butik längs vägen, närmsta gubbdagis har inte och vanliga bildelsfirmorna värderar mässing i guld.. tydligen.

Gick inte att få fason på lyktglasen. Det blev bättre men inte helt bra och vänster ger otydlig ljusbild så det bländar. Så det blev att beställa nya strålkastare och priset var ju helt ok ändå och kommer funka fint med nightbreakers eller till och med LED (H4). Ska väl komplettera med extraljus sen inför vintern...Screenshot_20250808-222232-588.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti