Nu har jag läst den här tråden från början och tackar för info med bra bilder bl.a.
Det jag undrar över är hur den går och orkar i farter kring 70-80 på sexans växel. Det brukar ju vara ganska vanlig marschfart på mindre vägar och grusvägar. Tänkte på ifall den är onödigt högt växlad. Ett mindre framdrev nämndes tidigare, kanske finns att få tag på. Nån som vet?
Hur är sitt höjden när cykeln är obelastad? Har inga uppgifter.
Hälsningar från en gamling som kört en hel del olika fordon.
Ursäkta, glömde bort den här tråden tills det var dags att byta olja i min "500 rally"
Det finns en del specs
>här< att kolla, tror dom säger sitthöjden är 860mm som standard. Nu ska det tas med en god marginal eftersom just Rallyn har lite högre fjädring än scramblern och trackern. Jag sänkte min bak aningens då jag kände att jag föll lite för mycket frammåt fast jag har framfjädringen max förspänd, så jag släppte på bakfjädern några mm istället för att hamna lite mer horizontellt på mina vardagsrull. Vill man köra lite mer terräng kanske det är bra med högre bakparti, men då står man ju mest så då spelar sätets vinkel mindre roll.
Orken i motorn är det inget fel på. Jag väger ca 100 kg, idag kanske >90 kg. Hur som helst runt 80 kmh känns 5an mest lämplig, men 80-100 kmh (och uppåt) gäller 6an. Ligger du t ex i 90kmh och vill köra om så brukar jag växla ner till 5an och lägger i 6an när jag uppnått typ 100kmh.
Det är inga problem att crusa i 5an i 70-80kmh. Caballeron är lika trevlig på grus i 3an-4an, som den är på motorvägen i 6an. Över 80 vill du ha i 6an. Förra sommaren skar jag genom vinden hela vägen från Stockholm till Gävle i 150kmh på motorväg.
Det där mer drevning har inte ännu blivit aktuellt på min Rally 500, kör du i skog och terräng mycket så vill du kanske ha något mindre framdrev. Ettan blir aningens för hög med standard drevning, jag hade gärna haft nån tand mindre fram, eller att motorns utväxling gav lite högre vrid (mindre fart) i ettan bara. Minns att jag fick en del tjuvstopp i början innan jag vande mig.
Totalt sett är Caballero 500 en ganska aggressiv hoj som inte lämnar några toleranser åt oönskade spasmer eller hostattacker. Dragläget är tajt, kopplingen trög, gasen generös, växelpedalens lägen är korta men distinkta. Du behöver provköra innan du bestämmer dig, det är svårt att beskriva karaktären med ord. Det blir en liten tröskelinlärning, men när du får kläm på den så får du ett slags beroende, den är lite speciellt, men på ett bra sätt.