Video Fantic Caballero Scrambler 500 + Rally

Jag går alltid efter volym enligt bok, tycker aldrig glaset stämmer.
Ok, men då har du ju två faktorer att beakta; 1. själva mängden i liter, och 2. hur nivån ska synas i glaset. Vilket ska du följa, vilket är rätt? För det ena utesluter helt det andra i detta fall.

Hojen ska stå rakt etc etc och det funkar inte för mig.
Det där låter inressant. Detta är något som du bör se till att prioritera, oljebyte är det mest frekventa som görs på en hoj, väl?

I värsta fall kan du kanske köra hojen till nån vändplats, p-plats, eller en flat yta, med en oljeflaska i en ryggsäck så du kan fylla på exakt mängd på plats.

Lärde mig den hårda vägen för snart 20 år sedan på en Husqvarna 570 som sölade ner hela stöveln med motorolja efter att jag haft för mycket.
Eller hur. Det är viktigt med rätt mängd olja i motorn, dvs inom den marginal som glaset med sina märken visar. Jag är mycket nyfiken på nivån på din olja där.. hur mycket mer du hade fyllt på utöver manualens anvisningar.
 
Ok, men då har du ju två faktorer att beakta; 1. själva mängden i liter, och 2. hur nivån ska synas i glaset. Vilket ska du följa, vilket är rätt? För det ena utesluter helt det andra i detta fall.


Det där låter inressant. Detta är något som du bör se till att prioritera, oljebyte är det mest frekventa som görs på en hoj, väl?

I värsta fall kan du kanske köra hojen till nån vändplats, p-plats, eller en flat yta, med en oljeflaska i en ryggsäck så du kan fylla på exakt mängd på plats.


Eller hur. Det är viktigt med rätt mängd olja i motorn, dvs inom den marginal som glaset med sina märken visar. Jag är mycket nyfiken på nivån på din olja där.. hur mycket mer du hade fyllt på utöver manualens anvisningar.
Det här var längesen, men minns att manualen sa 1,5l eller 1,8l beroende på om man tävlade eller ej. Hällde jag på 1,8 så sprutade den ur vevhusventen och 1,5 kändes för lite. Så jag gick på 1,6. Funkade bra. Det var en TE570 ombyggd till TC i motorn men till SMR med hjul och chassi (förutom sving då..), så den gick hårt på gatan. Den hade inget oljefilter så oljebyte var runt 5-6h beroende på hur man gasade och ventilkoll 30h.

Jag struntar som sagt i vad glaset säger. Aldrig brytt mig om det där, jag går alltid på hur mycket jag häller i och det har funkat fint varje gång. Att åka iväg med bågen till en p-ruta för oljebyte har jag inte tid med
 
Jag struntar som sagt i vad glaset säger.
Jag förstår. Men om man kollar på sannolikheten att motorkonstruktionen är fel, och jämför med sannolikheten att manualen kan ha ett tryckfel, hur känns oddsen då.

Nu har jag bara varit med i motorhobbyn några få år, så min erfarenhet är relativt begränsad. Men om jag fick sätta mina pengar på tryckfel eller konstruktionsfel, så vore det nog tryckfel. Att rita, skapa, testa, och utveckla en motortyp kostar ju en hel del mer än att trycka en instruktionsmanual. Jag antar starkt att inspektionsglaset placerats på precis rätt ställe för att kunna bedöma rätt nivå på oljan, i annat fall hade man troligvis inte inkluderat ett inspektionsglas öht. Då hade man enbart uppmätt mängd att gå efter.

Du har dessutom nu väckt min nyfikenhet på vad din bestämda avsmak för inspektionsglaset kommer av. Har du möjligtvis haft fler instressanta incidenter relaterade till det lilla glasfönstret?
 
Fast nu undrar jag var jag kan göra med mitt gamla avgassystem till Caballeron. Vågar jag sälja det? Jag kommer inte behöva det i framtiden?

Dom har ju redan programmerat om bränslesprutan så om jag ville byta tillbaka så måste dom ju programmera om till den gamla "mappen" igen. Varför skulle man vilja göra det, finns det någon anledning?

IMG_2127.JPG

IMG_2128.JPG

IMG_2129.JPG
 
Helfordonsgodkännandet och besiktning är väl nog staka argument för att inte göra sig av eller modifiera original grejer.

Är systemet du monterat på helfordonsgodkänt för din hoj? Jag skulle aldrig göra mig av med original grejerna om jag inte hade 100% koll på detta. Skulle det bli så att man i Sverige skulle följa detta som det egentligen ska göras skulle det nog vara många som fick problem med att klara en besiktning på både bilar och hojar.
 
Ja, jag går väl emot Bosses råd nu och säljer mitt avgassystem till Fanticen ändå. Det är stort och tar plats, har ingen hylla som vill ta det för tillfället, så det står lutat mot ett hörn så länge.

Lade ut det på Tradera, se om det händer nåt.


.. vet inte ens vad jag ska ta så jag satte utropet på oförskämda 5000 kr. Vem vet, jag kanske får stryk nu 😁
 
Ja, jag går väl emot Bosses råd nu och säljer mitt avgassystem till Fanticen ändå. Det är stort och tar plats, har ingen hylla som vill ta det för tillfället, så det står lutat mot ett hörn så länge.

Lade ut det på Tradera, se om det händer nåt.


.. vet inte ens vad jag ska ta så jag satte utropet på oförskämda 5000 kr. Vem vet, jag kanske får stryk nu 😁


Inte bara mot Bosses råd...
 
Ja, jag går väl emot Bosses råd nu och säljer mitt avgassystem till Fanticen ändå. Det är stort och tar plats, har ingen hylla som vill ta det för tillfället, så det står lutat mot ett hörn så länge.

Lade ut det på Tradera, se om det händer nåt.


.. vet inte ens vad jag ska ta så jag satte utropet på oförskämda 5000 kr. Vem vet, jag kanske får stryk nu 😁
Original system får man väldigt dåligt betalt för.. Så 5.000 är väldigt mycke, va glad om du får 500 för den..
 
Original system får man väldigt dåligt betalt för.. Så 5.000 är väldigt mycke, va glad om du får 500 för den..


App app app! Omvänt förhållande gäller om man själv behöver köpa ett.
Skrothandlaren kommer generöst erbjuda dig att handla för "halva nypriset" vilket kommer skjuta över 5.000 spänn så att det skriker om det.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
App app app! Omvänt förhållande gäller om man själv behöver köpa ett.
Skrothandlaren kommer generöst erbjuda dig att handla för "halva nypriset" vilket kommer skjuta över 5.000 spänn så att det skriker om det.
Jo jag vet att de finns dom som behöver ett orginalsystem å får betala för de oxå... Men de är fler som vill sälja sina orginalsystem än dom som vill köpa..
 
Jag hajar poängen boys. Tackar för solklara sanningar. Hur som helst, vi får se. Annars kanske jag smälter ner det och gör ett asballt system till min KLX230 istället 😁
 
Nu har jag läst den här tråden från början och tackar för info med bra bilder bl.a.
Det jag undrar över är hur den går och orkar i farter kring 70-80 på sexans växel. Det brukar ju vara ganska vanlig marschfart på mindre vägar och grusvägar. Tänkte på ifall den är onödigt högt växlad. Ett mindre framdrev nämndes tidigare, kanske finns att få tag på. Nån som vet?
Hur är sitt höjden när cykeln är obelastad? Har inga uppgifter.
Hälsningar från en gamling som kört en hel del olika fordon.
 
Nu har jag läst den här tråden från början och tackar för info med bra bilder bl.a.
Det jag undrar över är hur den går och orkar i farter kring 70-80 på sexans växel. Det brukar ju vara ganska vanlig marschfart på mindre vägar och grusvägar. Tänkte på ifall den är onödigt högt växlad. Ett mindre framdrev nämndes tidigare, kanske finns att få tag på. Nån som vet?
Hur är sitt höjden när cykeln är obelastad? Har inga uppgifter.
Hälsningar från en gamling som kört en hel del olika fordon.
Ursäkta, glömde bort den här tråden tills det var dags att byta olja i min "500 rally" ;)

Det finns en del specs >här< att kolla, tror dom säger sitthöjden är 860mm som standard. Nu ska det tas med en god marginal eftersom just Rallyn har lite högre fjädring än scramblern och trackern. Jag sänkte min bak aningens då jag kände att jag föll lite för mycket frammåt fast jag har framfjädringen max förspänd, så jag släppte på bakfjädern några mm istället för att hamna lite mer horizontellt på mina vardagsrull. Vill man köra lite mer terräng kanske det är bra med högre bakparti, men då står man ju mest så då spelar sätets vinkel mindre roll.

Orken i motorn är det inget fel på. Jag väger ca 100 kg, idag kanske >90 kg. Hur som helst runt 80 kmh känns 5an mest lämplig, men 80-100 kmh (och uppåt) gäller 6an. Ligger du t ex i 90kmh och vill köra om så brukar jag växla ner till 5an och lägger i 6an när jag uppnått typ 100kmh.

Det är inga problem att crusa i 5an i 70-80kmh. Caballeron är lika trevlig på grus i 3an-4an, som den är på motorvägen i 6an. Över 80 vill du ha i 6an. Förra sommaren skar jag genom vinden hela vägen från Stockholm till Gävle i 150kmh på motorväg.

Det där mer drevning har inte ännu blivit aktuellt på min Rally 500, kör du i skog och terräng mycket så vill du kanske ha något mindre framdrev. Ettan blir aningens för hög med standard drevning, jag hade gärna haft nån tand mindre fram, eller att motorns utväxling gav lite högre vrid (mindre fart) i ettan bara. Minns att jag fick en del tjuvstopp i början innan jag vande mig.

Totalt sett är Caballero 500 en ganska aggressiv hoj som inte lämnar några toleranser åt oönskade spasmer eller hostattacker. Dragläget är tajt, kopplingen trög, gasen generös, växelpedalens lägen är korta men distinkta. Du behöver provköra innan du bestämmer dig, det är svårt att beskriva karaktären med ord. Det blir en liten tröskelinlärning, men när du får kläm på den så får du ett slags beroende, den är lite speciellt, men på ett bra sätt.
 
Tänkte byta kylarvätska snart i min caballero, men hittar inget i manualerna om var jag tömmer vätskan. Normalt är det ju en skruv, den understa på vattenpumpen. Jag ser två potentiella skruvar här, vi kan väl bortse från 1 ch 2, men funkar det med någon av 3 och 4?

IMG_0061.JPG

Det råkar inte vara skruv #4? Den med en liten kopparbricka? Tänkte kanske att bricka är för att hålla tätt. Eller?
 
Last edited:
Kollar på Biltema här, och jag tror jag ska ha en long-life etylenglykolbaserad kylarvätska.

I handböckerna skriver dom oftast 'non diluted', det tolkar jag som koncentrerad. Jag behöver alltså köpa den koncetrerade kylarvätskan? Jag misstänker att jag inte har all info om detta. I bilar späder man ju vätskan till önskad temp-tolerans.

Googlade lite och tydligen vill man späda i alla fall 50-50, för att koncentrerad kylarvätska avleder inte värmen särskilt effektivt. Kanske ska köpa den färdigblandade.
 
Last edited:
Kollar på Biltema här, och jag tror jag ska ha en long-life etylenglykolbaserad kylarvätska.

I handböckerna skriver dom oftast 'non diluted', det tolkar jag som koncentrerad. Jag behöver alltså köpa den koncetrerade kylarvätskan? Jag misstänker att jag inte har all info om detta. I bilar späder man ju vätskan till önskad temp-tolerans.

Googlade lite och tydligen vill man späda i alla fall 50-50, för att koncentrerad kylarvätska avleder inte värmen särskilt effektivt. Kanske ska köpa den färdigblandade.
Köp koncentrerad, då slipper du bära och betala för vatten.
Blanda 50/50, det funkar alltid, så slipper du också bekymra dig.
 
Tänkte byta kylarvätska snart i min caballero, men hittar inget i manualerna om var jag tömmer vätskan. Normalt är det ju en skruv, den understa på vattenpumpen. Jag ser två potentiella skruvar här, vi kan väl bortse från 1 ch 2, men funkar det med någon av 3 och 4?

View attachment 518633

Det råkar inte vara skruv #4? Den med en liten kopparbricka? Tänkte kanske att bricka är för att hålla tätt. Eller?
Hur gammal är den och hur mycket har den gått? Känns lite överkurs att byta redan
 
Köp koncentrerad, då slipper du bära och betala för vatten.
Blanda 50/50, det funkar alltid, så slipper du också bekymra dig.
Det är väl olika literpris på koncentrerad och färdigblandad? 2 liter koncentrerad kontra 4 liter färdigblandad. Pengar att spara! 🤓

Några föredrar att blanda med destillerat vatten för att slippa mineraler och skit.
 
Hur gammal är den och hur mycket har den gått? Känns lite överkurs att byta redan
Jag köpte Caballeron sommaren 2023, så det är absolut för tidigt. Hur som helst, jag bara yrar i hettan. Kom precis hem från Biltema med 3 kg koncentrerad 'long-life' (den röda), och 5 liter destillerat vatten. Så nu har jag materialet när jag behöver senare.

Ska i alla fall byta olja i både 350in och 450in, hojarna med dom förnäma intervallen ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top