Video Fantic Caballero Scrambler 500 + Rally

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ett kort ord om gasen, funderar över att Bäverhyddan tyckte den kändes "av / på". Den ÄR känslig, men den är inte av/på utan enkelt linjär. Jag menar att den delar ut kraft jämnt över hela sitt moment / handtagets läge.

När jag kör sakta, t ex när jag rullar igång hojen i ettans växel, så behöver jag vara känslig med gasen. När jag däremot redan kör i 80-90 och axar upp till t ex 120, så är det inte lika känsligt.

Igår var jag uppe i 140 kmh (på motorväg), i sexans växel och då hade jag inte full gas. Jag har provat olika lägen på gasen och min upplevelse är att det faktiskt är jämnt och pålitligt i utdelningen, även kvickt och responsivt mellan input-output (inget lagg).

Det där med att motorn dör borde vara antingen en direkt justering, eller en 'inlärning' för den elektroniska motorkontrollern. Den hojen jag provade i Järfälla, troligtvis samma som Bäverhydda testade, vet jag dog ett par gånger då den var kall. Detta är dock inget jag upplevt med Rallyn, jag skulle nog också vänta med att säga att det är generellt för serien.

Jag tror att Järfällas Caballero Deluxe inte var riktigt justerad från sin låda. Dvs på min Rally var jag tvungen att först justera gashandtaget, kopplingens vajer, och framförallt fick jag spänna kedjan. Varav inget jag tror man gjort på testhojen i Järfälla. Dessa saker kan jag tänka mig att tillverkaren lämnat åt verkstan / återförsäljaren att ställa in när man bygger ihop hojen.

Något jag tror jag nämnde i början var att mitt gashandtag var monterat fel, vajern låger under handbromshandtaget, och så ska det inte vara. Antingen följer det inte med rätt anvisningar med hojarna från Italien, eller så har återförsäljaren inte tittat ordentligt. Förstås när man har många hojar att sälja.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Något som slagit mig några gånger nu när jag tankat min Rally, hålet för pumphandtaget, dvs under locket med låset, är för litet för att handtagets ändrör ska gå ner i det. Så jag får stå och sikta in bensinen uppifrån. Om själva röret nuddar tankens hål så stannar pumpen, som om tanken vore full. Men det är den ju inte utan jag får helt enkelt kolla hela tiden när bensinen mynnar ut över den där lilla tratten som leder ner i tanken.

Har man mindre rör på pumphandtaget i Italien eller?

Det har hänt ett par gånger nu att jag spillt bensin över hela tanken när jag drar på för mycket på pumpens avtryckare. Så att jag är tydlig, jag måste alltså måtta in bensinen försiktigt, .. eller bara ha med mig en smalare tratt som jag stoppar in i tanken när jag ska fylla på bensin.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Något som slagit mig några gånger nu när jag tankat min Rally, hålet för pumphandtaget, dvs under locket med låset, är för litet för att handtagets ändrör ska gå ner i det. Så jag får stå och sikta in bensinen uppifrån. Om själva röret nuddar tankens hål så stannar pumpen, som om tanken vore full. Men det är den ju inte utan jag får helt enkelt kolla hela tiden när bensinen mynnar ut över den där lilla tratten som leder ner i tanken.

Har man mindre rör på pumphandtaget i Italien eller?

Det har hänt ett par gånger nu att jag spillt bensin över hela tanken när jag drar på för mycket på pumpens avtryckare. Så att jag är tydlig, jag måste alltså måtta in bensinen försiktigt, .. eller bara ha med mig en smalare tratt som jag stoppar in i tanken när jag ska fylla på bensin.

Nej tror inte de är mindre i Italien, min Släde sväljer lätt röret... Kanske är en egenhet hos just Fantics Cabarello serie?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
N
Kanske är en egenhet hos just Fantics Cabarello serie?
Nja, andra ägare verkar inte ha påtalat problemet. Eller så har dom bara accepterat det lite för smala hålet. Efter att jag tittat lite i reservdelskatalogerna för både Rally och Scrambler ser jag att just Rally har denna extra 'krage' under tanklocket, det borde gå att avlägsna. Scrambler och Flat Track har inte denna detalj. Är det för att minimera stänk kanske?

Tankhålet.jpg


Här ser vi utdraget ur reservdelarna för Scrambler / Flat Track. Notera locket.

Scrambler.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Gjorde servicen efter ca 700 km, dvs bytte oljan, det ska enligt manualen göras efter 1000 km, och sen varje 5000 km. Men jag planerar nästa oljebyte igen efter kommande 600-700 km, dvs ca 1400 km. Och sen tänkte jag köra 5000 km-intervallerna.

Hojen går underbart. Växlar skönt med små 'klick', och gasen är superkänslig men hur som helst reglerbar i detalj.

Har efterfrågat racing-avgassystemet med ljuddämpare, samt vill jag uppgradera svänghjulet i samma veva. Svänghjulet marknadsförs inte i Sverige på Fantic.se, märkligt. Bilden har jag sammanställt från tjeckiska sidan. Där har dom även en gul Scrambler. Det har inte vi i Sverige, taskigt inkluderande.. :confused:

- Engine performance 1 (från Fantic CZ).jpg
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kul att du fortfarande är nöjd och att du tar hand om hojjen.
Har läst en del och noterat att åsikterna går isär om första oljebytet.
En del gör som dig, byter tidigare för att få ut all skit, ren olja = glad motor. Andra menar på att skiten i oljan hjälper motorn att sluta in sig.
Själv har jag svårt att se att små metallpartiklar skulle vara särskilt hjälpsamma vad gäller inkörningen. Byter hellre olja oftare än nödvändigt för att vara säker på att den är schysst.
Kör 5000km intervall på släden också.

Vad uppnår du med nya svänghjulet? Lättare, tyngre eller bara bättre kvalite?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
skiten i oljan hjälper motorn att sluta in sig
Ja, jag kan ju vänta med att byta olja tills den blir helt svart och seg varje gång så att motorn blir riktigt blästrad invändigt. ?

Av det jag läst i manualer för mina hojar förstår jag att inkörningsperioden är för kuggar och lager, säkert samtliga friktionsutsatta delar i motorn, att 'anpassa' sig till varandra, vilket under processen genererar viss metallflis från dessa delar. Detta avskräde borde i sin tur inte ha en funktion i något förbättringssyfte utan fångas förhoppningsvis upp av dom filter som finns i motorn (grövre silar samt pappersfiltret), och sedan avlägsnas med bytet av olja och filter.

Vad uppnår du med nya svänghjulet?
Heavier Flywheel
ID: 08781020

The flywheel is a fundamental component that allows you to significantly regulate the torque and power output of the engine as it is specially shaped to increase the moment of inertia of the shaft. Fantic's heavier flywheel has been weighted down and specially designed by our department to improve the Caballero's power delivery and torque, making the bike less jerky and more enjoyable even on long journeys.

OEM 920g - Accessory 1380g



Gissningsvis borde ett svänghjul på 1400g ge en stabilare rytm i motorn, än ett på 900g. Jag tänker formel-1 vs lastbil, något förenklat.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Då har vi samma syn på oljan och metallpartiklarnas vara eller icke vara (nytta) i oljan :)
Ja med ett tyngre svänghjul borde gången bli lugnare, risken för tjyvstopp bör minska också. En bra uppgradering!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Då har vi samma syn på oljan och metallpartiklarna
Ja. Fliset i en ny motor består ju av en riktigt varierande mångfald av splitter, korn och mikropartiklar. Det är ju egentligen små avslag från motorns innehåll, och samma material. Skulle dom partiklarna då göra motorn mer len invändigt? I synnerhet när typ 99% av partiklarna fångas upp av filtrena?

Nja, kör ner en påse diamantmjöl i oljan, sen ut och gurgla i 180 kmh på E4an, så blir nog motorn riktigt blank inuti.


ett tyngre svänghjul borde gången bli lugnare
Ja, jag funderar på svänghjulet. Men samtidigt är det ju grejen med snabb och responsiv gas, något jag ju faktiskt också gillar. Ett större svänghjul skulle tröga ner det lite grann, tror jag. Jag vill hur som helst köpa svänghjulet, och sen bestämma mig.

Nu det här med tank-hålet. Glöm mina virriga yranden!. Jag är blind! Munstycket GÅR NER i tanken, hålet ÄR precis tillräckligt stort. MEN, det slår i något i tanken direkt efter det gått ner i hålet. Så jag trodde att det var hålet som inte var stort nog, men det är själva tanken som är formad invändigt så att man 'går på grund' nästan direkt. Så ursäkta mig.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Kvar återstår dock oljepåfyllningsmetoden. Caballeron har TVÅ hål för oljepyfyllning; ett vanligt, ganska stort, precis bakom och under avgasröret (!?), och ett mindre som är lite mer tillgängligt fast med en konstig skruv, spåret påminner om något man öppnar med ett mindre mynt.

Oljepåfyllningshål.jpg


Finns det mejslar för denna skruv, eller måste jag börja använda cash igen?

IMG_0233.JPG
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Det lilla hålet är med rätt stor säkerhet inspektionshålet för att se
markeringarna på svänghjulet tex ÖD.

Fyll på i det bakre (rätta) hålet :tummenupp
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
"inspektionshål" eller inte, det är hur som helst ett hål i vilket man kan hälla olja, om man vill eller skulle behöva. Jag har bara inte den där mejseln, men jag ska se om jag hittar några mynt eller nån bricka i passande tjocklek och diameter.

Sedan kan jag kanske ersätta den säregna lågprofilskruven med en vanlig, kanske rundhuvad hex-skruv. Allt för att underlätta oljebytet.

Väntar fortfarande på svar från Nordqvist om racing-avgasröret. Är det danskarna eller italienarna det trögar sig hos? Eller är det kanske kineserna som ligger bakom denna lathet i supporten? Jag undrar var dom tillverkar delarna.

Kanske ska ta och ringa runt lite i världen och höra mig för?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Lite nytt om det där racing-avgasröret med karbondämparen; jag fick svar från Danmark att jag kunde beställa detta av vilken som helst fantic-distributör här i sverige, men när jag talade med Nordqvist nyligen så är det tydligen "restnoterat", dvs dom finns inte förrän nån gång i september. Det spelar ingen roll då jag inte är så angelängen att prova det just nu, jag kan vänta till våren.

Angående bensinhålet i tanken och detaljer kring tankning så är det inga problem, man får bara lyfta pumphandtaget lite extra så att bensinen inte direkt gurglar igen sensorn som löser ut flödesstoppet. Man gör helt enkelt inte som med andra hojar, det är lite annorlunda med Caballeron, det tog bara lite tid och möda att komma på hur mycket jag behövde vinkla pumpgreppet.

Har nu bytt olja igen efter ca 800 km till, totalt nu olja bytt två gånger sedan jag fick hem hojen. Nu känns den riktigt inkörd, den växlar lätt och distinkt och den går mycket stabilare i låga varv än när den var helt ny.

Observera att handboken säger "1,2 L olja vid byte av oljefilter" samt "1,15 L utan byte av oljefilter.." , men det är för lite. Jag har noterat att mängden 1,5-1,6 liter är perfekt, detta MED byte av oljefiltret. Senast hällde jag i 1,5 liter, och då lägger sig oljan strax över mittennivån i inspektionsglaset efter att jag kört motorn varm och ställer hojen i 5 minuter.

Övriga observationer; även om denna motor inte gillar att driva i låga varv speciellt under just långsam körning så funkar det om man bara hittar rätt varvläge. Det är dock ganska liten marginal jämfört med t ex min Royal Enfield, men så länge man har koll på när motorn börjar 'slå över' (säger man så?) dvs att varven är så låga att motorn 'luggar' så kan man hålla varven precis över denna gräns och glida lite tystare, typ i tvåan eller trean.

I högre farter är marginalen större, jag kan t ex hålla 80-100 kmh stabilt i sexans växel på motorvägen med bibehållen fart, och därifrån accelerera mjukt vid behov. Alternativt vid mer aggressiv ökning kan jag växla ner till fyran eller femman, ge gas, hojen blir då väldigt pigg och är snart uppe över 120 då jag kan lägga i sexan igen. Eller om jag väljer dra på ännu mer och lägga mig i 140-150 kmh. Dessa hastigheter är dessvärre för höga att ligga kvar i pga vinden som sliter i kinderna och vad jag upplever anstränger motorn aningens för mycket. Alltså inte riktigt optimal 'cruising speed'.

Mest njutbar tycker jag hojen är i 75-90 kmh i femmans växel, på vägar som slingerbulten och gamla Strängnäsvägen.

Jag gjorde mina utvärderingar på vägarna E4, E20 samt gamla Strängnäsvägen under dom soligare stunderna förra veckan, då jag även tog en sväng förbi Almnäs för se hur orten utvecklats. Här en bild från en avstickare en bit från Taxinges ägor, och den största bajshög jag nånsin sett.

IMG_0264.JPG
 
Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kul att du är nöjd @uncletom !
Off topic: Själv ska jag hämta ut mina gaffelben och dämpare till släden imorgon.
Velade fram och tillbaks mellan ombyggnation och cartridge + ny dämpare.
Ombyggnation vann :)
Grejerna var inte dåliga från början men ville ha lite bättre/mjukare "high speed" dämpning.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Resultatet efter ombyggnation är helt fantastiskt! Känns som en helt annan motorcykel trots att jag inte ställt in den helt hundra än! Helt klart värt pengarna och väntetiden!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top