Video Fantic Caballero Scrambler 500 + Rally

Jag går alltid efter volym enligt bok, tycker aldrig glaset stämmer.
Ok, men då har du ju två faktorer att beakta; 1. själva mängden i liter, och 2. hur nivån ska synas i glaset. Vilket ska du följa, vilket är rätt? För det ena utesluter helt det andra i detta fall.

Hojen ska stå rakt etc etc och det funkar inte för mig.
Det där låter inressant. Detta är något som du bör se till att prioritera, oljebyte är det mest frekventa som görs på en hoj, väl?

I värsta fall kan du kanske köra hojen till nån vändplats, p-plats, eller en flat yta, med en oljeflaska i en ryggsäck så du kan fylla på exakt mängd på plats.

Lärde mig den hårda vägen för snart 20 år sedan på en Husqvarna 570 som sölade ner hela stöveln med motorolja efter att jag haft för mycket.
Eller hur. Det är viktigt med rätt mängd olja i motorn, dvs inom den marginal som glaset med sina märken visar. Jag är mycket nyfiken på nivån på din olja där.. hur mycket mer du hade fyllt på utöver manualens anvisningar.
 
Ok, men då har du ju två faktorer att beakta; 1. själva mängden i liter, och 2. hur nivån ska synas i glaset. Vilket ska du följa, vilket är rätt? För det ena utesluter helt det andra i detta fall.


Det där låter inressant. Detta är något som du bör se till att prioritera, oljebyte är det mest frekventa som görs på en hoj, väl?

I värsta fall kan du kanske köra hojen till nån vändplats, p-plats, eller en flat yta, med en oljeflaska i en ryggsäck så du kan fylla på exakt mängd på plats.


Eller hur. Det är viktigt med rätt mängd olja i motorn, dvs inom den marginal som glaset med sina märken visar. Jag är mycket nyfiken på nivån på din olja där.. hur mycket mer du hade fyllt på utöver manualens anvisningar.
Det här var längesen, men minns att manualen sa 1,5l eller 1,8l beroende på om man tävlade eller ej. Hällde jag på 1,8 så sprutade den ur vevhusventen och 1,5 kändes för lite. Så jag gick på 1,6. Funkade bra. Det var en TE570 ombyggd till TC i motorn men till SMR med hjul och chassi (förutom sving då..), så den gick hårt på gatan. Den hade inget oljefilter så oljebyte var runt 5-6h beroende på hur man gasade och ventilkoll 30h.

Jag struntar som sagt i vad glaset säger. Aldrig brytt mig om det där, jag går alltid på hur mycket jag häller i och det har funkat fint varje gång. Att åka iväg med bågen till en p-ruta för oljebyte har jag inte tid med
 
Jag struntar som sagt i vad glaset säger.
Jag förstår. Men om man kollar på sannolikheten att motorkonstruktionen är fel, och jämför med sannolikheten att manualen kan ha ett tryckfel, hur känns oddsen då.

Nu har jag bara varit med i motorhobbyn några få år, så min erfarenhet är relativt begränsad. Men om jag fick sätta mina pengar på tryckfel eller konstruktionsfel, så vore det nog tryckfel. Att rita, skapa, testa, och utveckla en motortyp kostar ju en hel del mer än att trycka en instruktionsmanual. Jag antar starkt att inspektionsglaset placerats på precis rätt ställe för att kunna bedöma rätt nivå på oljan, i annat fall hade man troligvis inte inkluderat ett inspektionsglas öht. Då hade man enbart uppmätt mängd att gå efter.

Du har dessutom nu väckt min nyfikenhet på vad din bestämda avsmak för inspektionsglaset kommer av. Har du möjligtvis haft fler instressanta incidenter relaterade till det lilla glasfönstret?
 
Fast nu undrar jag var jag kan göra med mitt gamla avgassystem till Caballeron. Vågar jag sälja det? Jag kommer inte behöva det i framtiden?

Dom har ju redan programmerat om bränslesprutan så om jag ville byta tillbaka så måste dom ju programmera om till den gamla "mappen" igen. Varför skulle man vilja göra det, finns det någon anledning?

IMG_2127.JPG

IMG_2128.JPG

IMG_2129.JPG
 
Helfordonsgodkännandet och besiktning är väl nog staka argument för att inte göra sig av eller modifiera original grejer.

Är systemet du monterat på helfordonsgodkänt för din hoj? Jag skulle aldrig göra mig av med original grejerna om jag inte hade 100% koll på detta. Skulle det bli så att man i Sverige skulle följa detta som det egentligen ska göras skulle det nog vara många som fick problem med att klara en besiktning på både bilar och hojar.
 
Ja, jag går väl emot Bosses råd nu och säljer mitt avgassystem till Fanticen ändå. Det är stort och tar plats, har ingen hylla som vill ta det för tillfället, så det står lutat mot ett hörn så länge.

Lade ut det på Tradera, se om det händer nåt.


.. vet inte ens vad jag ska ta så jag satte utropet på oförskämda 5000 kr. Vem vet, jag kanske får stryk nu 😁
 
Ja, jag går väl emot Bosses råd nu och säljer mitt avgassystem till Fanticen ändå. Det är stort och tar plats, har ingen hylla som vill ta det för tillfället, så det står lutat mot ett hörn så länge.

Lade ut det på Tradera, se om det händer nåt.


.. vet inte ens vad jag ska ta så jag satte utropet på oförskämda 5000 kr. Vem vet, jag kanske får stryk nu 😁


Inte bara mot Bosses råd...
 
Ja, jag går väl emot Bosses råd nu och säljer mitt avgassystem till Fanticen ändå. Det är stort och tar plats, har ingen hylla som vill ta det för tillfället, så det står lutat mot ett hörn så länge.

Lade ut det på Tradera, se om det händer nåt.


.. vet inte ens vad jag ska ta så jag satte utropet på oförskämda 5000 kr. Vem vet, jag kanske får stryk nu 😁
Original system får man väldigt dåligt betalt för.. Så 5.000 är väldigt mycke, va glad om du får 500 för den..
 
Original system får man väldigt dåligt betalt för.. Så 5.000 är väldigt mycke, va glad om du får 500 för den..


App app app! Omvänt förhållande gäller om man själv behöver köpa ett.
Skrothandlaren kommer generöst erbjuda dig att handla för "halva nypriset" vilket kommer skjuta över 5.000 spänn så att det skriker om det.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
App app app! Omvänt förhållande gäller om man själv behöver köpa ett.
Skrothandlaren kommer generöst erbjuda dig att handla för "halva nypriset" vilket kommer skjuta över 5.000 spänn så att det skriker om det.
Jo jag vet att de finns dom som behöver ett orginalsystem å får betala för de oxå... Men de är fler som vill sälja sina orginalsystem än dom som vill köpa..
 
Jag hajar poängen boys. Tackar för solklara sanningar. Hur som helst, vi får se. Annars kanske jag smälter ner det och gör ett asballt system till min KLX230 istället 😁
 
Nu har jag läst den här tråden från början och tackar för info med bra bilder bl.a.
Det jag undrar över är hur den går och orkar i farter kring 70-80 på sexans växel. Det brukar ju vara ganska vanlig marschfart på mindre vägar och grusvägar. Tänkte på ifall den är onödigt högt växlad. Ett mindre framdrev nämndes tidigare, kanske finns att få tag på. Nån som vet?
Hur är sitt höjden när cykeln är obelastad? Har inga uppgifter.
Hälsningar från en gamling som kört en hel del olika fordon.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top