Så där! Kylarvätska bytt och systemet sköljt, och bromsvätskor bytta fram & bak.
Gjorde en omfattande operation igår på min 2023 Caballero 500 Rally. Jag önskar jag hade filmat men jag tog inte ens en bild på ingreppet. Jag var allt för fokuserad på arbetet.
Hade denna Biltemas 36-0601 longlife etylenglykol koncentrat, den röda, och en dunk 5L deminiraliserat vatten, och så en halv liter DOT4 vätska till bromsarna.
Gamla kylarvätskan som kom ut var ganska grumling, den ska vara rosa men såg ut som nåt tegelfärgat, men fortfarande fint flytande.
Fyllde på ganska exakt en liter vatten (sen började det rinna över), körde motorn typ 10s, och tömde igen och då var vätskan ganska klar med en aning färgad nyans.
Spädde 50-50 vatten med etylenglykol, 1 liter verkar vara volymen i motorn och radiatorn, sen ca 2dl extra vätska till expansionskärlet. Jag använde ett noggrant rengjort 1L-oljemått.
Min bromsvätskeflaska för tömning.
Nej, inte dressing. Jag har diskat flaskan. Denna fyller jag på bromsvätska med då jag inte vill hälla direkt från Biltemas lilla minidunk.

Bromsarnas vätska såg klar och fin ut redan när den kom ut vid luftningen, jag spolade igenom ca 2dl totalt, tror inte jag behöver byta bromsvätska oftare än 5 år? Kanske lite beroende på klimat och temp-variationer under förvaring.
Tänkte ta hand om mina endurohojar idag på samma sätt. Harlyn får vänta till juni, men den har ingen kylarvätska, endast bromsvätska som kan behöva bytas ut.