Fantic Caballero 700 review.

Och här tyskarnas "in-depth" på zlingerbulten i alperna.


.. samt ett intressant klipp till där man jämför 700an med 500an.


Detta gör att jag minns en hoj till, i det här fallet Yamahas XSR 700. Med samma motor men med något kortare hjulbas, 1405 mm mot Caballerons 1460 mm, tycker jag att dom båda ser lika runda ut om magen. Jag har inte provat någon av dessa överspecade tjocksmockar, 700cc är för mycket för mig så jag låter bli, men det är hur som helst lustigt att jämföra olika tillverkare hur dom använder samma motor i hojar med liknande design.
Cab700 vs XSR700.jpg
Ytterligare skillnader mellan dessa två är hjulen, caballeron har 19" fram och 17" bak, yamahan har 17" på båda. Sen har man dragit avgasröret högt på caballeron, och lågt på yaman. Möjligtvis har caballeron mindre tank än yaman, och kanske sitter tanken på yaman lite högre än på caballeron. Bakdelen på caballeron ser lite mer aggressiv och trimmad ut än yamans aningens uppåt-svankade bak. Inte minst enligt min uppfattning maskulina draget vore caballerons grövre däck mot yamans lena och blanka asfaltsdäck.

Min blick dras direkt till caballeron, Yamahan är lite för generisk för att jag ska sluta andas och glo. Finns det fler hojar i liknande tema och prestanda?
 
Last edited:
XSR700 - dubbla skivor fram
Cabarello - Ekerhjul

Föredrar också Cabarello i en direkt visuell jämförelse.

Du har ju Kawasaki Z650RS och Z900RS, tror den direkta konkurrenten är XSR700 och 900.
Ducatis Scrambler serie.
BMW R nineT
Royal Enfield har du ju koll på :)
BSA ska komma med någon ny retro hoj
Triumph Thruxton RS

Men det finns nog ingen som är lika smidig som Cabarello 500.
Utan att veta tror jag att alla jag listar ovan förutom kanske RE är tyngre och större än Cabarello 700.

Jag hoppas och tror att detta är en genre som kommer att växa. Vanliga hojjar som är lite modifierade för att klara den där äventyrliga färden över en gräsmatta, eller längs en skogsväg. Typ som Volvo XC och CC, de är kapabla till att köra lätt offroad (se test av V60CC på YT) men 99% kommer som största hinder möta ett par kvistar liggandes tvärs över en mörk skogsväg en regnig höstkväll.

Hela anledning till att jag köpte släden (förutom utseendet) är för att aldrig, eller väldigt sällan i alla fall behöva backa ur en "utmaning" trots att den går 95% på asfalt/grus.
 
Kawasaki Z650RS
Där är en hoj jag skulle kunna tänka mig att prova. Den ser bra ut, och nu är jag bara nyfiken på motorn och ljudet. Att man sitter bra och kör skönt förutsätter jag då den är japanare i klassisk form.

Mhmm,.. skulle kunna vara jag ? MEN, vad jag INTE gillar med varken denna Z650RS, och jag ser att XSR700 har likadant, är avgasröret under motorn, och oljefiltret som sitter precis i mitten nederst där mest stenskott och skit från framhjulet hamnar.

Varför har man inte bara satt oljefiltret utom skotthåll? Och det där avgasröret lever ju farligt där under hojen när jag ska gina nerför trapporna och dom steniga gatorna i Paris, Prag eller Florence. Eller finns det kanske alternativa sätt att montera avgasröret?

Annars tycker jag Z650RS är ganska lik caballero 700. Ser nu att cab700 också har avgasröret nedtill på hojen. Tyvärr går det bort helt för mig då jag får grymma visioner om hur jag pajar hojen.

Kawa Z650RS.jpg
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top