Honda CRF 300 Rally - provkörning

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Sitter här och firar med en kopp gott kaffe. Jag har lite julmust i kylen, men .. jag är för lat för att hämta den. Idag känner jag något som skulle kunna jämföras med äkta lycka, jag är lycklig helt enkelt för att jag har fått provköra en 2023 Honda CRF 300 Rally.

Dagen började med att jag masade mig till Lidl i Masmo för att handla lite mat åt tjocka katten så att den har att käka i helgen när jag jobbar. Samtidigt passade jag på att dra en repa genom MC-varuhuset som ligger bredvid Lidl. Såg att dom hade en 2016 Yamaha SR400, och så lite längre in stod nånting rött, kunde det vara? Ja, min HONDA! Och just som demohoj! Så in på Lidl och hämta lite näring, sen hem och byta om till 'hojmannen', och sen sticka och testa Hondan.

IMG_0637.JPG

Här tänkte jag posta min ärliga men kanske något besudlade sammanfattning av denna underbara enstånka, "besudlad" därför att jag längtat att få testa denna hoj ända sen jag tog mitt A-kort och köpte min Kawasaki KLX 230. Dock visar bilden min Fantic Caballero Rally tillsammans med Hondan eftersom jag körde till Masmo på min Fantic. Notera att båda heter "Rally" i efternamn ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Bara att se på hojen skapar ett mystiskt begär, en slags hunger som inte går över om man inte äger den. Man vill således äga denna hoj, oavsett om man avser köra den eller bara ha den på en hylla, eller bredvid sig i köket när man äter. Den är vacker, välritad, utformad för ett syfte; att få folk att älska den.

IMG_0620.JPG

Vi närmar oss den blanka färgglada gudomliga varelsen, som om den säger "hoppa upp på mig, och starta mig!"

IMG_0615.JPG

Jag borde väl späda dimman med aningens sanning och erkänna att turen egentligen började på Shell-macken där jag tankade fullt (var endast halv tank från Varuhuset), då min avsikt var att köra antingen tills bensinen tar slut, eller tills händer och fötter fryser så jag inte längre kan röra dom.

Hur som helst, nu sitter jag på den och känner hur bekväm den är. Möjligtvis aningens bred i tanken mellan benen, men det pga alla höljen som sitter på från alla håll. Denna Rally-modellen har dessutom en större tank än standardmodellen 300L.

IMG_0611.JPG

Vi startar motorn och noterar hur mjukt den låter. Mjuk och regelbunden, som om någon bytt ut oljan mot den finaste lenaste grädden.

IMG_0616.JPG

Vi klämmer in kopplingen med ovanlig lätthet, lägger i ettan, släpper försiktigt på kopplingen tills hojen börjar rulla. Grädden flödar.

Kollade inte direkt drevningen, men växlarna 1 till 3 ligger någorlunda nära varandra, 4 och 5 körs med lätthet mellan 30 och 60 kmh, och sexan ligger en bit över och används bäst över 60 kmh till 120 på motorväg.

Noterade att bakdrevet var ganska litet. Men hojen rullar väldigt lätt igång i uppförsbacke på ettan. Jag noterade också att ettan var nästan så 'låg' som på min KTM 350 endurohoj, och sexan väldigt långt ifrån, så vi kan konstatera vad Honda avsett denna hojen för; både terräng och landsväg.

IMG_0630.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Jag började min runda från Shell, till Nykvarn. Första sträckan gick på gamla Södertäljevägen som erbjuder lagom kurvor med ganska bra fart, och sedan svängde jag upp på motorvägen till Södertälje. Sen genom Ronna, via gamla Strängnäsvägen sen vänstersväng mot Nykvarn och in på småvägarna som blev grusvägar genom obyggden till Laxne.

IMG_0633b.jpg

Den nyligen 'kammade' breda fina grusvägen längs sjön Klämmingen söderut. Detta underlag utmanade hojen på ett bra vis, däcken spelar viss roll samt hur man håller hojen med knäna vid högre fart, hojen skenade i sidled på ett läskigt sätt men gick ändå frammåt nogorlunda pålitligt. Jag kände mig som en fransman i Paris-Dakar rally nånstans i nån liten afrikansk by .. om det inte vore för +5C och isande vindar.

Gasen verkar linjär och fin, hojen låter verkligen mjuk och tyst med nåt enstaka "popp" vid gassläpp. Den påminner om min Kawasaki KLX230 på flera sätt, fast med aningens starkare bottendrag, samt aningens högre hastighet på motorväg. Den går så mjukt att man bara vill köra fortare, vipps är man upp i 80 på grusvägen, och då slår det mig "Fan måste sakta ner lite!"

Inga vibrationer, mjuk och lätt koppling som nästan kan tryckas ner i sömnen, mjuk växling, lätt distinktion mellan växlarna och superenkelt att lägga i "N".

Bromsarna är bra, inget supernyp men det kanske är bra om man vill undvika att göra frammåtvolter. Bakbromsen verkar något svampig, kanske bara behöver slitas in lite ..? Testade tvärnita på grus och ABSen fungerar, och går enkelt att stänga av med en knapp bredvid displayen.

IMG_0612.JPG

Displayen ja, en fin bred LCD, monokrom och tydlig. Uppe till vänster ser vi klockan "2:00", strax under bränslenivån, och i mitten Km/h med trippmätare och under den visas snittförbrukningen, snitsigt va? Och längst höger visas växeln vi ligger i för tillfället.

Allt omringas av en elegant utridad RPM-skala som visar max 12000 RPM, men inte gärna varvar högre än 7-8 kRPM, varpå en liten vit lampa typ mitten precis ovanför LCDn börjar blinka. Är det kanske växelindikator, dvs visar när det är dags att växla? Den blinkar nämligen när man varvar till ca 8000 rpm. Jag märkte av den på motorvägen när jag låg i 120 kmh och hade nästan full gas. Hur som helst en bra indikator när vinden blåser och man inte hör eller känner motorn. Hojen går ju så mjukt att motorn överröstas av blåsten.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Om du jämför Hondan mot den KTM du har, vilken av dom föredrar du?
Alltså, dessa hojar kan bara användas som referens mot varandra, aldrig jämföras direkt med avsikten att välja den ena, eller andra. Vill man jämföra hojar så är det Hondan mot t ex Kawaki KLX230 eller KLX300, varav jag redan har KLX230.

Faktum är att man vill ha både KLX230 och CRF300 (Rally eller L), och förmodligen även KLX300.

Om du tänker köpa en ny hoj så notera att CRF300 kostar 70-80 kkr, Kawa KLX230 ca 40 kkr (KTM ligger väl på 120 kkr idag?). Det är halva priset, och skillnaden mellan CRF och KLX är ganska liten så priset motiverar tyvärr aldrig skillnaderna. Du behöver helt enkelt provköra båda och känna efter vilken som känns bäst för dig. Komfortmässigt känns dom väldigt lika, samma styva säte, samma proportioner mellan styre, peggar, säte .. osv. Då återstår färgen; KLX svart som Darth Vader, CRF röd /vit som jultomten (eller danska flaggan).
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Vi fortsätter väl med 'interiören'? Tittar och klämmer lite på knapparna här, börjar med vänster handtag.

IMG_0613.JPG

Mmm.. stora fina bitar, lätta att vippa, tutan vill man trycka på hela tiden, synd att den låter så mycket bara. Blinkersarna sitter perfekt, men dom är lite TRÖGA dessvärre. Säkert en vanesak men jag fick verkligen kolla att jag aktiverade blinkers ett par gånger. För att avaktivera trycker vi bara in 'spaken'.

Backspeglarna är i minsta laget. Jag är van vid lite större runda, men som sagt nog bara en vanesak.

Så höger handtag. Spegelvänd layout med lika stora och fina knappar som på vänster sida. Gashandtaget är lättsnurrat, man har nog spillt lite grädde där också ?

IMG_0614.JPG

Dags att kolla lamporna! Allt verkar vara LED, och blinkersen lyser, båda två, konstant, tills man väljer riktning och då blinkar respektive blinker. Är det inte typiskt amerikanskt?

I alla fall är den till vänster (förarens högra) lampa helljus, och den till vänster är halvljus.
IMG_0626.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Bromsarna i fokus då. Fram med två klämmor och en lagom stor diskus. Ser nästan lite specat ut, som om vi hade prestanda .. ?

IMG_0628.JPG

Bakre då, står det "NISIN"? En klämma på den och en mindre skiva. Svingarmen verkar vara formgjuten och påkostad.

IMG_0623.JPG

Motorn på denna 300 sitter dold, nästan som i en snöskoter, så den ser vi inte mycket av. Men så ser motorn inte mycket lera och stänk heller, hoppas vi ?

IMG_0631.JPG

Dom där gummiinläggen på peggarna går att plocka av. Dom blir lätt hala när man stått i vått, eller om man råkar sätta foten i nåt bensin eller olje-spill, på macken t ex. Växelspaken är smidigt utformad med en slags kortare gummiknopf.

.. und die andere seite. Ja, dessa plastkåpor. Jag antar att det är något charmigt med dom, förutsatt att man tänker på hojen som en Paris-Dakar racer. Personligen gillar jag att se alla detaljer på hojen, hojen blir lättare att tvätta då och man kan vara säker på att det inte ligger en död råtta nånstans och ruttnar i frid.

IMG_0624.JPG

Sen brukar jag alltid kolla under kjolen, det gör jag på alla flickor .. för att kolla detaljerna. Det är alltså 'linkage' bakfjädring, glömde ta en bild specifikt på det men det sitter några stag där i botten som gärna går sönder om man bottnar rakt över en sten. Men så hårt är denna vackra hoj inte avsedd att köra.

IMG_0622.JPG

Och så till sist däcken, av märket IRC, 18 tum 120 bak och 21 tum 90 fram, enkla dugliga vardagsdäck för den absoluta utflyktsentusiasten.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Vi tackar inte nej till några fler rockenrollbilder va?

IMG_0609.JPG

Att stanna och tömma blåsan i skogen mitt under ett Alby-Gnesta race är lika viktigt som att byta olja i motorn.

IMG_0610.JPG

Nämnde jag att den var väldigt vacker?

IMG_0621.JPG

Nästan att man skäms när man kör, den låter så skönt så folk kan tro man är .. ?

Frusen och stel tankade jag tacksamt full tank med Shells dyra 98-oktan, och väl hemma tinade jag upp fingrarna i varmvatten en kvart innan jag satte mig vid bordet för att dela med mig av dagens upplevelse.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Kanske borde tacka MC-Varuhuset i Masmo för att dom vågade låna ut denna fina hoj till mig att prova idag. Tack så mycket!

Vill passa på och nämna att dom hade en väldigt fin 2016 Yamaha SR400, svart, från Tyskland för tror .. 40 kkr. En tysk hade tagit med sig den hit när han flyttade till Sverige, så den är inte "importerad" utan bara 'invandrad', helt enkelt. Tog dessvärre inga bilder på den, men titta på deras hemsida så finns det säkert där.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Något jag vill betona är den snabba responsen på RPM-visaren i LCDn, den är utomordentligt direkt med i princip samma respons som en analog visarmätare i en äldre hoj. Med en fin, dvs högupplöst uppdelning i många steg, följer den motorns ljud ganska direkt. Jag känner i princip en fysisk koppling mellan min manövrering av gashandtaget, till visarens utslag.

Jag gjorde små tester för just detta, samt responsen mellan att växla och till att siffran i displayen ändras; lågt lagg och snabb uppdatering - det gillas. Motsatsen vore nog RPM-visaren i min Caballero, som är grov (endast 1 pinne per tusen varv) och har ett måttligt lagg som irriterar, vilket dessvärre gör visaren ganska ointressant.

IMG_0632.JPG
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Kul att läsa om dina intryck av hojen! ? Jag har själv haft äran att få köra en CRF 300L ett antal gånger. Mycket trevlig motorcykel! Håller med om den imponerande mjuka och jämna gången i motorn. Den jag körde hade dessutom Yoshimura helsystem. Gött ljud! Ska jag sammanfatta 300L i en mening så blir det:
Lekfull och inbjudande. ☺️
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bron på bilden satt jag med en polare på för några veckor sedan och drack en öl, efter vi gått en sträcka på Sörmlandsleden. Plötsligt kommer en polisbil på östra sidan i full fart, som tvärstannar när de inser att bron är avstängd! Inom de närmsta 10 min kommer det totalt 5-6 st polisbilar som får krångla och vända. De kom alltså från Gnestahållet på grusvägen du körde. Vi undrade varför de inte vände tidigare, när de mötte sina polare. Väldigt udda då det är minst sagt öde där.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kan nästan ana i undertonerna att du tyckte om hojen, men det var väldigt subtilt.

Du skriver bra!

Det som tilltalar mig med hojen är dess "dualsport-växellåda" med lite överväxel så man kan stå ut med transportsträckor också.

Jag behöver inte 75hk för att ha roligt på grusvägar och stigar, men det är först dom hojarna som brukar ha anständig fart på transportsträckorna annars
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Vi undrade varför de inte vände tidigare,
Det beror på att den som programmerat AIn för poliserna inte hade så stora krav på att dom skulle vara smarta. Man får vad man betalar för. Jag tror dom är aningens smartare i >> Bonanza Bros<<

Jag behöver inte 75hk för att ha roligt på grusvägar och stigar
Precis. Du *vill inte* ha mer än kanske 40 hp på grusvägar, annars börjar det bli farligt. Eller är jag kanske lite 'feg' som tycker så?

Sen glömde jag ta upp fjädringen, den är väääldigt soft, som att gunga fram i en raggarbil. Fast på ett trevligt sätt. Jag älskar mjuk fjädring. Det måste ha varit orsaken till att min rumpa blev helt stum och kall, jag ville inte kliva av hojen, jag ville fortsätta sitta.

Så kom jag på en liten bild vi kanske vill se, och jämföra min KLX230 mot Honda CRF 300L här för tydlighetens skull. Det är samma som CRF 300 rally fast utan alla kåpor, och 10 kkr billigare (tror jag).

Compare KLX230 vs CRF300L.jpg

Faktiskt en till bild som tar upp fler hojar i samma eller liknande klass.
Compare fueltank hight.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis. Du *vill inte* ha mer än kanske 40 hp på grusvägar, annars börjar det bli farligt. Eller är jag kanske lite 'feg' som tycker så?

Sen glömde jag ta upp fjädringen, den är väääldigt soft, som att gunga fram i en raggarbil. Fast på ett trevligt sätt. Jag älskar mjuk fjädring. Det måste ha varit orsaken till att min rumpa blev helt stum och kall, jag ville inte kliva av hojen, jag ville fortsätta sitta.

Jo, att fjädringen är för mjuk har ju alla sagt som har kört den utanför vägen, men det finns tydligen bra eftermarknadsgrejor.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R, 2008 Kawasaki VN900
Alltså, dessa hojar kan bara användas som referens mot varandra, aldrig jämföras direkt med avsikten att välja den ena, eller andra. Vill man jämföra hojar så är det Hondan mot t ex Kawaki KLX230 eller KLX300, varav jag redan har KLX230.

Faktum är att man vill ha både KLX230 och CRF300 (Rally eller L), och förmodligen även KLX300.

Om du tänker köpa en ny hoj så notera att CRF300 kostar 70-80 kkr, Kawa KLX230 ca 40 kkr (KTM ligger väl på 120 kkr idag?). Det är halva priset, och skillnaden mellan CRF och KLX är ganska liten så priset motiverar tyvärr aldrig skillnaderna. Du behöver helt enkelt provköra båda och känna efter vilken som känns bäst för dig. Komfortmässigt känns dom väldigt lika, samma styva säte, samma proportioner mellan styre, peggar, säte .. osv. Då återstår färgen; KLX svart som Darth Vader, CRF röd /vit som jultomten (eller danska flaggan).
Bra test och text, med snygga bilder till! ?

Men en tanke bara, den går väl inte att jämföra med en ny KLX230 (oavsett pris), Kawasakin finns väl inte att få tag i som ny längre?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Södertörn
Hoj
Just nu körs mest Caballero 500
Kawasakin finns väl inte att få tag i som ny längre?
Den borde finnas att ta hem i alla fall. Jag köpte min hos Probike här söder om stockholm, och Kawasaki har inte slutat tillverka den, kolla >> 2023 modellen här <<. Så någon återförsäljare borde kunna ta hem en KLX230 åt dig.

Sen skulle jag behöva utveckla lite mer kring hur mycket man får för pengarna. Kollar vi på min Fantic Caballero för 92 kkr så är det bara 12k mer än Hondan, men det är så mycket mer riv i Fanticen som ju är en helt anna hoj än både Hondan och Kawan här. Så egentligen tycker jag att Hondan är ganska friskt överprisad.

En motorcykel med karaktär typ CRF300 och KLX230 behöver inte kosta mer än en KLX230, dvs 44 kkr som en ny verkade kosta. Jag fick min för 39kkr då den var en demohoj, .. den blev nämligen det efter att jag provkörde den :LOL: för att ingen annan verkade vilja ha den.

Men om du har säg 95 kkr att lägga på en ny hoj, och du är en rätt så erfaren motorcyklist med aningens högre krav än lugn pendling eller måttliga djungeläventyr på helgerna, så vill du nog köpa något vassare som inte snålar med draget vid en omkörning på E4an.
 
Last edited:
Nyheter
Vi kör nya Yamaha MT-09

Vi har precis kommit tillba...

Tidningen kommer!

Leveransproblem av Allt om ...

Ny Ducati-konfigurator online

Ducati har lanserat sin nya...

Ny Husqvarna anslutningsenhet och Ride App

Connectivity Unit Offroad (...

Nordens största hojutställning fyller 50

I år firar Custom Bike Show...

Nya MT-09 premiärkörd!

Ett fyra man starkt team fr...

BMW Motorrad Days åter i Alperna

Efter två framgångsrika BMW...

Bilder: 2024 års KTM MotoGP Team

Årets säsong kommer att rep...

BMW Motorrad Days tillbaka i Garmisch

Efter två framgångsrika BMW...

BMW Motorrad Days tillbaka i Garmisch

Efter två framgångsrika BMW...

Top