Idag är jag förbannad därför att...

Om nuvarande lagstiftning inte räcker till så går det bra att stifta nya lagar, förutsatt att regering plus stödparti har lust till det. Majoritet finns för att få igenom och jag har svårt att tro att det bryter mot den allmänna rättsuppfattningen.

Plogjouren finns ju ofta inte ens tillgänglig även om SMHI varnat för snöfall !
I södra Sverige plogas det inte förrän trafiken stått still någon dag.
Det är väl mer regel än undantag att alla Sveriges kommuners budget för snöröjning är förverkad någonstans mellan trettondagen och tjugondag Knut.

Det är väl mer regel än undantag att alla Sveriges kommuners budget för snöröjning är förverkad någonstans mellan trettondagen och tjugondag Knut.
De brukade spara det som blev över av budgeten från tidigare snöfria år till nästkommande år, för förr eller senare kommer en halvmeter som vägrar att smälta på hela vintern.
Men det var inte effektivt, så nu så optimerar de budgeten efter förra årets snöfall och när det blir lite mer än sist så spricker budgeten.

De brukade spara det som blev över av budgeten från tidigare snöfria år till nästkommande år, för förr eller senare kommer en halvmeter som vägrar att smälta på hela vintern.
Men det var inte effektivt, så nu så optimerar de budgeten efter förra årets snöfall och när det blir lite mer än sist så spricker budgeten.
Effektivt, eller hur?

När jag tänker på det, finns det någonting som någonsin har presenterats som "effektivt", som faktiskt är -öh- Effektivt?

Att "mer effektivt fördela sina resurser", brukar alltid endast betyda att "spendera mindre resurser".
Att man nu betalar 90% av vad man betalade innan för någonting som fungerade, för någonting som inte fungerar, brukar det inte vara någon som bryr sig om.

Att det ofta kostar 17ggr mer än ursprungligen budgeterat för att sedan få det att fungera igen, brukar inte heller vara viktigt.
Bara att man kunnat presentera en budget där det minsann "effektiviserats"....

Hur länge brukar mäklaren ha ensamrätt, 6 månader?
Kan vara olika, jag har haft tre månader med flera mäklare.

Man kan också vänta ut den tiden och byta firma. Man kan också be om att få byta mäklare om det nu är en firma med flera mäklare. Det gjorde jag sist. Fick en ung oerfaren mäklare först och det gick trögt och var inte helt bra tydlig kommunikation. Bad att få byta, en av ägarna gick in istället och vips var lägenheten såld.

Att "mer effektivt fördela sina resurser", brukar alltid endast betyda att "spendera mindre resurser".
Nej nej nej.

Att effektivt fördela resurser betyder tio gånger av tio att färre ska göra mer på kortare tid fast utan vettiga verktyg.

Det har tillämpats rekursivt sedan millenieskiftet ungefär och är en stor anledning till att allt har skitkvalite nu.

Nej nej nej.

Att effektivt fördela resurser betyder tio gånger av tio att färre ska göra mer på kortare tid fast utan vettiga verktyg.

Det har tillämpats rekursivt sedan millenieskiftet ungefär och är en stor anledning till att allt har skitkvalite nu.
Jaa, det är ju ungefär så man gör för att spendera mindre. :D
Och då, ja, då blir ju det mesta sämre.

Man kan ju ändå budgetera mer output, så blir styrelsen glad. Sen när produktiviteten eller kvaliteten (=blir svårare att sälja skiten och mer reklamationer) sjunker, ja då är ju det någon annans fel!

(Vi jar ju budgeterat att ni ska producera mer, varför gör ni inte det?)

Jaa, det är ju ungefär så man gör för att spendera mindre. :D
Och då, ja, då blir ju det mesta sämre.

Man kan ju ändå budgetera mer output, så blir styrelsen glad. Sen när produktiviteten eller kvaliteten (=blir svårare att sälja skiten och mer reklamationer) sjunker, ja då är ju det någon annans fel!

(Vi jar ju budgeterat att ni ska producera mer, varför gör ni inte det?)
Ungefär samma upplägg som när ledningen bestämmer att säljarna ska sälja 30% mer än förra året, och i samma veva bestämmer att priset på det de säljer ska höjas med 50%.
"Lycka till! Varför har ni inte nått upp till målet?"

Budgetar är vår tids motsvarighet till regndans.

Ungefär samma upplägg som när ledningen bestämmer att säljarna ska sälja 30% mer än förra året, och i samma veva bestämmer att priset på det de säljer ska höjas med 50%.
"Lycka till! Varför har ni inte nått upp till målet?"
Om man tror på ständig tillväxt är man antingen idiot eller ekonom.

Om man tror på ständig tillväxt är man antingen idiot eller ekonom.

När man skriver det så så förefaller det naturligtvis orimligt.

Om man istället skriver egentligen exakt samma sak som ”människans produktivitet ökar med i genomsnitt 2% årligen” så beskriver det en närmast naturlig utveckling och det verkar istället helt knäppt att tänka sig att människan plötsligt skulle sluta att göra saker smartare än tidigare.

Och det är tillväxt.

Med vänlig hälsning,

Om man istället skriver egentligen exakt samma sak som ”människans produktivitet ökar med i genomsnitt 2% årligen” så beskriver det en närmast naturlig utveckling och det verkar istället helt knäppt att tänka sig att människan plötsligt skulle sluta att göra saker smartare än tidigare.

Och det är tillväxt.

Med vänlig hälsning,
Ja, vi hade ju onekligen lite olika perspektiv och tolkningar på begreppet tillväxt. Med det sagt så menar jag inte att du har fel och jag rätt. 🙂

Min utgångspunkt, rent spontant, är från mitt yrke inom försäljning där budgeten ständigt kräver ett ökat index mot föregående år. Samtidigt som fler resurser och bättre verktyg att nå budget inte ges i nödvändig mängd.

Körde genom Finland igår kväll och låg väl 130 på 100 väg.
Varje gång jag anade en bil komma så bromsade jag ner I god tid innan möte.

Ändå så tändes blåljuset I ett möte och Poliisi vände om 10 mil norr om Rovaniemi.
Jag är visserligen tacksam att dom släppte mig med en varning för jag låg strax över gränsen..... Men snart har vi den där skiten i svenska bilar också och det tar ju bort all körglädje. 😡

Körde genom Finland igår kväll och låg väl 130 på 100 väg.
Varje gång jag anade en bil komma så bromsade jag ner I god tid innan möte.

Ändå så tändes blåljuset I ett möte och Poliisi vände om 10 mil norr om Rovaniemi.
Jag är visserligen tacksam att dom släppte mig med en varning för jag låg strax över gränsen..... Men snart har vi den där skiten i svenska bilar också och det tar ju bort all körglädje. 😡
Den konsten kan även svenska polisen sedan några år tillbaka.

Och det är tillväxt.
Både vänsterpartiet och miljöpartiet säger att du har fel. Vilket gör mig än mer beredd att hålla med.

Och det är tillväxt.

Med vänlig hälsning,

Hur mäter man det utan att man istället mäter inflationen?

Den konsten kan även svenska polisen sedan några år tillbaka
Utrustningen sitter i svenska bilar sedan flera år tillbaka.
Men dom fick problem så systemet sattes inte igång men är tänkt att starta nu.

Hur mäter man det utan att man istället mäter inflationen?

Produktivitet mäts efter inflation. Precis som du antyder så är produktivitetsökningar i allmänhet mindre än vad många tror men å andra sidan så är de faktiskt ganska stabila över tid. Dvs färre människor klarar högre produktion tack vare tekniska uppfinningar, utbildning, utveckling av jordbruk osv osv. Oändligt? Inget är oändligt i filosofisk mening men så länge mänskligheten existerar så finns det inget som tyder på att vi plötsligt skulle bli ineffektivare istället.

Statsledningar som Trumpadministrationen möjligen, men det är små hack i den långa kurvan.

Nu höftade jag 2% men genomsnittet tycks ligga kring 0,7-1,4% beroende på mätmetod och tidsmått.

Kurvorna som visas kan tolkas som att lite eller ingen utveckling skedde innan industrialiseringen men så är inte fallet. Växeljordbruk innebar ökade skördar. Går vi långt tillbaka ser vi ökningar när plogen uppfanns, oxen och hästen tämjdes, kanaler för konstbevattning grävdes, segel till båtar uppfanns, hjulet, hävstången osv osv osv. Men från låga nivåer så ökningarna syns knappt med dagens skalor.

Med vänlig hälsning,

Den konsten kan även svenska polisen sedan några år tillbaka.
Men här har polisen andra prioriteringar. Som tur var. Tack vare kolonisatörer från MENA.
1752137451456.png
Eller har jag fel ? Gänget har fyra generationer på körrgårn ?

Back