Uselt Yamaha Sweden!

Man blir förvånad.... att denna tysnad från yamaha generalagent.... tror inte det finns ett företag till av denna kaliber som hade nonchalerat en sådan storm mot sitt märke utan att dom reagerar!!! helt otroligt!! är övertygad om HK i Japan hade haft denna info hade det blivit andra bullar!! finns en policy för Japanska företag som inte har genomsyrat den Svenska gereralagenten! Skall skicka länken vidare till Yamaha s HK!

Tror inte de kan svenska, men översätter du den åt dem till engelska så kanske.

Ska bli kul att höra deras svar!
 
Man blir förvånad.... att denna tysnad från yamaha generalagent.... tror inte det finns ett företag till av denna kaliber som hade nonchalerat en sådan storm mot sitt märke utan att dom reagerar!!! helt otroligt!! är övertygad om HK i Japan hade haft denna info hade det blivit andra bullar!! finns en policy för Japanska företag som inte har genomsyrat den Svenska gereralagenten! Skall skicka länken vidare till Yamaha s HK!

Samtliga brev är översatta till engelska, bara lite justeringar kvar.
sen åker dom till Japan och Holland, där HK ligger.

Visst är tystnaden märklig... och fegt!
Dom svarar inte ens på mailsvaret jag skickade tillbaka.

Hojen, ja.

Men inte alla tröjor, kepsar, nyckelringar, servicar, reservdelar, originaltillbehör, osv. som oftast tillkommer förr eller senare även om man köper en begagnad hoj.

Det är dom grejorna som ger dom stora pengarna i slutändan, och som Yamaha går miste om ifall varumärkets värde sjunker som en gråsten.

Jag har under min tid som aktiv motorcyklist köpt fen nya cyklar, varav en Yamaha. Jag kan säga att efter den här tråden kommer jag nog inte att köpa en Yamaha igen.

Du har helt rätt, alla som läst eller hört något illa har alltid kvar det i bakhuvudet, medvetet eller omedvetet. Klart att man inte tycker att märket har någon pondus längre.
 
Last edited:
Samtliga brev är översatta till engelska, bara lite justeringar kvar.
sen åker dom till Japan och Holland, där HK ligger.

Visst är tystnaden märklig... och fegt!
Dom svarar inte ens på mailsvaret jag skickade tillbaka.


Stressa de lite mer och fråga artigt men lite små vasst varför du inte får något svar i ett nytt mail?
 
Som ringar på vattnet sprider sig denna tråd...

Kollegans dotter stod i valet mellan en R6:a och en GSXR750.
Efter att ha läst denna tråd köpte hon idag en sprillans... GSXR750...

Dröjer nog inte sålänge innan hon själv bekfräftar det...
 
kan tänka mig att detta kommer kosta dig en slant! men håller med fullt ut att du ej ska ge dig...
skulle även kunna tänka mig att lägga en peng till det som kostar enbart för att ge yamaha en näsbränna!
 
kan tänka mig att detta kommer kosta dig en slant! men håller med fullt ut att du ej ska ge dig...
skulle även kunna tänka mig att lägga en peng till det som kostar enbart för att ge yamaha en näsbränna!

Jag betalar gärna en slant för att vinna, rätt ska vara rätt!
Dom ska inte tro att man att man kan bete sig på sådant sätt och komma undan.

Tack för ditt psykologiska stöd!
 
Jag betalar gärna en slant för att vinna, rätt ska vara rätt!
Dom ska inte tro att man att man kan bete sig på sådant sätt och komma undan.

Tack för ditt psykologiska stöd!

Nu vet jag inte vad som står i Yamahs garantivillkor men enligt konsumentlagen tror jag du kommer få svårt att få ersättning för amortering o försäkring under reparationstiden. Säljaren har rätt att inom skälig tid åtgärda felet och eventuell domstol kommer avgöra om det skett inom skälig tid i ditt fall och med stor sannolikhet så uppfylls nog skälig tid så rätt till skadestånd(ersättning för amortering o försäkring osv.) kan nog inte åberopas.
Tycker de erbjöd dig en rätt ok goodwillersättning(betalning av bärgning samt fri första service) men när du inte accepterade det så kom ni nog lite på kant med varandra och din goodwillersättning kanske uteblir.

Jag har full förståelse för att saker kan gå sönder o det kan bli väntetider på reservdelar o verkstadstid men man kan kräva ett bra bemötande, kundvård och ansvarstagande!
Men bemötandet och ansvarstagandet är under all kritik från deras sida både i ditt o mitt fall och detta ska folk få reda på!
Denna tråd kommer att ge effekt o kosta Yamaha mycket mycket pengar!!
 
Man blir förvånad.... att denna tysnad från yamaha generalagent.... tror inte det finns ett företag till av denna kaliber som hade nonchalerat en sådan storm mot sitt märke utan att dom reagerar!!! helt otroligt!! är övertygad om HK i Japan hade haft denna info hade det blivit andra bullar!! finns en policy för Japanska företag som inte har genomsyrat den Svenska gereralagenten! Skall skicka länken vidare till Yamaha s HK!

Yamaha Japan har en filosofi som de lever efter - Kando, vilket står för "Den djupa samtidiga känsla av tillfredställelse och upphetsning som människor upplever då de påträffar något av exeptionellt värde". Detta betyder oerhört mycket för Yamaha. De accepterar inte ett kundbemötande av nämnd kaliber.

Det är värt att påtala för Yamaha Motor Japan för att göra dem uppmärksamma.

Däremot så ska vi inte dra hela Yamaha i smutsen pg a ett par missnöjda kunder. Precis som jag nyss skrev i en annan tråd så drabbar ju detta även alla de återförsäljare av Yamaha som faktiskt sköter sin kundvård.

Det är alltid lätt att ge kritik, men ofta eller alltid lätt att glömma att också ge beröm.

Trådskaparen har uppnått sitt syfte med att belysa sin situation och jag tror att vi alla lider med dig Idris. Jag hoppas och tror att du kommer att få upprättelse.

Men nu börjar tråden utveckla sig till en hetsjakt där känslan är att hela Yamaha Motor som företag är uselt, något som inte är sant.

Låt inte ett par rötägg (VD inkluderad) förstöra för alla de återförsäljare av Yamaha som faktiskt sköter sin kundvård med heder.
 
Nu vet jag inte vad som står i Yamahs garantivillkor men enligt konsumentlagen tror jag du kommer få svårt att få ersättning för amortering o försäkring under reparationstiden. Säljaren har rätt att inom skälig tid åtgärda felet och eventuell domstol kommer avgöra om det skett inom skälig tid i ditt fall och med stor sannolikhet så uppfylls nog skälig tid så rätt till skadestånd(ersättning för amortering o försäkring osv.) kan nog inte åberopas.
Tycker de erbjöd dig en rätt ok goodwillersättning(betalning av bärgning samt fri första service) men när du inte accepterade det så kom ni nog lite på kant med varandra och din goodwillersättning kanske uteblir.

Jag har full förståelse för att saker kan gå sönder o det kan bli väntetider på reservdelar o verkstadstid men man kan kräva ett bra bemötande, kundvård och ansvarstagande!
Men bemötandet och ansvarstagandet är under all kritik från deras sida både i ditt o mitt fall och detta ska folk få reda på!
Denna tråd kommer att ge effekt o kosta Yamaha mycket mycket pengar!!

Nu är jag inte ute efter pengar eller annan ersättning, utan stör mig på garantiproblemet som Yamaha inte erkänner.

Hade Yamaha från början tagit bärgningen och erbjudit första servicen och beklagat att det tagit sån tid från början, hade denna tråd eller en gnällig idris inte funnits.

Men man beklagade,tog bärgningen och bjöd på servicen efter att detta kom ut.
Tycker inte att man ska behöva ta kostnader som bärgning när hojen är två veckor gammal, ganska självklart.

Viss kompensation är också ganska självklar, när det från början ska ta en vecka, men slutar med fyra och en halv vecka.
 
Sen brukar det ju alltid finnas några som ALDRIG blir nöjda oavsett hur de skulle kunna tänkas bli kompenserade för sin missnöjdsamhet.
Det är svårt att tillgodose alla.
(säger därmed inte att TS aldrig är nöjd)
 
Yamaha Japan har en filosofi som de lever efter - Kando, vilket står för "Den djupa samtidiga känsla av tillfredställelse och upphetsning som människor upplever då de påträffar något av exeptionellt värde". Detta betyder oerhört mycket för Yamaha. De accepterar inte ett kundbemötande av nämnd kaliber.

Det är värt att påtala för Yamaha Motor Japan för att göra dem uppmärksamma.

Däremot så ska vi inte dra hela Yamaha i smutsen pg a ett par missnöjda kunder. Precis som jag nyss skrev i en annan tråd så drabbar ju detta även alla de återförsäljare av Yamaha som faktiskt sköter sin kundvård.

Det är alltid lätt att ge kritik, men ofta eller alltid lätt att glömma att också ge beröm.

Trådskaparen har uppnått sitt syfte med att belysa sin situation och jag tror att vi alla lider med dig Idris. Jag hoppas och tror att du kommer att få upprättelse.

Men nu börjar tråden utveckla sig till en hetsjakt där känslan är att hela Yamaha Motor som företag är uselt, något som inte är sant.

Låt inte ett par rötägg (VD inkluderad) förstöra för alla de återförsäljare av Yamaha som faktiskt sköter sin kundvård med heder.

Håller med till 100%
Det är därför jag vänder mig till Japan istället, kanske finns det en liten chans att den svenska vd:n får en knäpp på näsan och vi som älskar yamahamc kanske får tillbaka förtroendet. (iallafall vi som tappat förtroendet)
 
Håller med till 100%
Det är därför jag vänder mig till Japan istället, kanske finns det en liten chans att den svenska vd:n får en knäpp på näsan och vi som älskar yamahamc kanske får tillbaka förtroendet. (iallafall vi som tappat förtroendet)


Helt rätt! Yamaha är ett bra märke, och då ska inte vissa personer eller de anställa runt yamaha sverige få förstöra deras rykte.
 
Mitt mail enligt ovan skickades till VD för Yamaha Motor Sweden för en vecka sedan. Inget svar.
Kanske tycker han att jag inte har med saken att göra?
Well, när ÅF dels avslöjar att det finns en överenskommelse om att kringgå löften i deras garanti, samt att ÅF LJUGER för en kund tycker jag att han bör lämna ett svar/klargörande.

Yamaha gör fina cyklar.
Många av Yamahas ÅF är duktiga och trevliga yrkesmän.
Några av Yamahas ÅF och generalagentens VD luktar gammal ost.

Lycka till Idris.
 
Mitt mail enligt ovan skickades till VD för Yamaha Motor Sweden för en vecka sedan. Inget svar.
Kanske tycker han att jag inte har med saken att göra?
Well, när ÅF dels avslöjar att det finns en överenskommelse om att kringgå löften i deras garanti, samt att ÅF LJUGER för en kund tycker jag att han bör lämna ett svar/klargörande.

Yamaha gör fina cyklar.
Många av Yamahas ÅF är duktiga och trevliga yrkesmän.
Några av Yamahas ÅF och generalagentens VD luktar gammal ost.

Lycka till Idris.

Tack!
YS svarar inte till mig heller.
Ja du har tyvärr helt rätt, det är just garantififflet som stör mig.
Jag fortsätter med andra metoder, uppdaterar er som vill på denna tråd när svar kommer.
 
Skulle aldrig någonsin köpa en ny Yamaha (om jag nu skulle det) när jag vet hur dom behandlar sina kunder + alla jävla problem som dom har med sina hojar, tex 07ans r1 oljekanaler, r6an med spruckna cylindrar eller varför inte äldre r1an med växelådsras.

Det finns andra märken att välja, så stor är ju inte skillanden.
 
Kan infoga att Yamaha Center i Göteborg har varit väldigt tillmötesgående när jag hade problem med min nyinköpta FJR -2007. ECU byttes utan knot (nåt problem med -07:orna som gjorde att hojen fick fel bränsleblandning på höjder över 1500 meter över havet), kopplingen släppte inte som den skulle (fick 2-3 sekunders ofrivillig motorbroms efter intryckt handtag) och då fixade de en tid efter 5 dagar och löste problemet på några timmar. De svarar alltid i telefon, är trevliga och hjälpsamma även om man kanske ställer "fåniga" frågor osv. Fick dessutom ett mycket bra inbytespris på min TDM 900 när jag bytte hoj nu i april.

Så tack och lov är inte alla ÅF usla. Yamaha Center i Gbg kommer jag att fortsätta att handla hos! :tummenupp
 
Är det nästan inte allmänt känt att Yamaha åtterförsäljare nästan har attityden att de är bäst i världen och att man ska vara glad som kund att överhuvudtaget få köra deras motorcyklar? Hade garantiärende på min GSXR 750, en krökt koipplingskorg, lämnade in den på ett annat ställe än jag köpt den, fixat på en vecka eller två under högsäsong på våren riktigt nöjd!

Btw, va nyligen och kollade på en ny mc och frågade ang priset och sa att "den här hojen kostar ju X kronor mindre hos X" vad är fördelen med att köpa den hos er? " Du får ju givetvis förstaprioritering när det kommer till service och garantigrejer" Likabehandling my ass "här får du stå en månad för attt du inte köpte den hos oss"

Du har mitt stöd, sjukt dåligt skött av Yamaha!

Såg just att tråden närmar sig 40.000 läsningar, hygglig "bad word of mouth" för Yamaha Sweden och Yamaha Center i Haninge. Nåja, den som gräver en grop osv..
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top