Svetsa sving.
Det låter ju faktiskt skitenkelt när man säger det. Men jag har bara svetsat alu i år för att börja lära mig inför det här jobbet. Så det har väl varit varierat resultat hittills.

Men det man inte gör rätt får man göra om och till slut så har man lärt sig tänker jag?
Slipmaskin kommer nog bli lite använd sen.
Chat GPT har i alla fall varit väldigt hjälpsam med inställningar svetsningen och att kunna bolla med. Så vi kanske kan kalla hojen för AI-byggd?...
Varierande resultat sa jag ju, det kan vi bjuda på.
Jag gjorde ju en jigg.
För att hålla framhjulsblocken på plats hade jag en plåt med 6st hål i. 4 för hjulblock och 2 för sidostyckena.
I den teoretiska världen så är alla hål perfekt linjerade.
I den verkliga världen så skulle hjulblocket ha varit 1-2mm ifrån sidostyckena i längsled för att 0mm passning på bitarna var ju en utopi. Den slottar in fint i sidostycket men den bottnar inte som det är tänkt. Radierna krockar lite med varandra.
Jag fick dit dom 2 bakre skruvarna, som sitter i sidostycket, men sen var det 2-3 skruvar som passade från blocket.
Efter att ha svetsat en hel del och sen vänt på svingen så ser jag att det ena blocket har rört sig utåt i framkant. Inte mycket, 1-2mm.
Men tillräckligt mycket för att det ska kapas upp och svetsas om.
Så det behöver göras några nya delar till jiggen så att alla skruvar kan användas.
Jag lägger det på att-göra listan för panik-skruvandet kvällen innan första provkörningen.
Så kan jag tugga vidare och göra iordning delarna till ramen istället och jobba mig framåt (bakåt).
Nån tyckte att jag borde åka till Ducatiklubbens dagar på Mantorp med grejerna. Vi får se, jag har inte sagt nej men inte heller sagt ja.