Slovenien

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Så där ja.
Nu har jag varit i Slovenien och snurrat runt en stund
Förutom härliga minnen så fick jag med mig en otroligt manlig förkylning som gjorde att jag var tvungen att åka hem i förtid.
Hur gick detta till? Kolla in min hemsida och få svar
Min hemsida

Ett grymt trevligt land för några dagars avkoppling. Trevlig befolkning, helt fantastisk natur och dessutom rent och fint. Ungefär som norra Italien utan allt jävla skräp som ligger överallt. Eller som Österrike…utan österrikare…

Kranjska Gora, Triglav och Bled är riktigt trevliga besöksmål. Om du reser dit som svensk - läs på om Ingemar Stenmark. För när lokalbefolkningen listar ut att du är svensk så kommer de att vilja diskutera honom…

Ett grymt trevligt land för några dagars avkoppling. Trevlig befolkning, helt fantastisk natur och dessutom rent och fint. Ungefär som norra Italien utan allt jävla skräp som ligger överallt. Eller som Österrike…utan österrikare…

Kranjska Gora, Triglav och Bled är riktigt trevliga besöksmål. Om du reser dit som svensk - läs på om Ingemar Stenmark. För när lokalbefolkningen listar ut att du är svensk så kommer de att vilja diskutera honom…

Haha, det är faktiskt rätt så sant alltihop! Stenmark är kung i Križajs Elan-land.

Och helt sanslösa hojvägar nästan helt utan husbilar och skit. Till och med Mangart är husbilsfritt.

94824112b92c6f412a0bec90ad1eb04a.jpg

3d4ca4b080dc96bbf1a7df71c431104e.jpg

d30d2daf1559b892a2f4cecec5473f7a.jpg

ed54e76cf2592dfbddace666f0d283b9.jpg

Med vänlig hälsning,

Last edited:
Hahah Kuk-skylten är humor. Skrattar mycket i Danmark också med deras "Balle" skyltar överallt.

Finns en bilsajt också dom heter Auto-knull. Jag fick ingen luft typ på 8 min efter jag läste pga asgarv...

1751609279132.png

Var kom hon ifrån? Vilket språk var det på? Vad betydde det?
Schweiz, ett vanligt efternamn där, en kvinnlig världsstjärna inom orientering heter/hette Luder.

1751615901998.png

Edit: kompleterarde med mer info

Last edited:
Avundsjuk!

När jag blir gammal... okej äldre, lul... så vill jag börja äventyra. Vore nice med både en touringhoj eller husbil :D

Börjat gilla geologi och naturen och vidder.

Slovenien är ett bra ställe att börja på faktiskt. Litet land. Alper med de gamla passen bevarade. Grottor. Historia. Stränder (hav och sjö). Flugfiske (bland Europas bästa). Kultur. God mat. Folk kan engelska och är generellt trevliga. Bra prisnivå.

Istället för husbil: Airbnb-a och kör hoj. Från Ljubljana når du överallt i landet på några timmar och om man lägger en vecka kan man ju ta en natt eller två någonstans i de nordvästra delarna (Bovec eller i Italien) och köra hoj i passen mellan Italien och Slovenien (magisk körning).

Leta upp de gamla passen som oftast finns kvar även där man byggt tunnlar eller motorväg (som Brenner).

Med vänlig hälsning,

Back