Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Jag gissar att i många stadsmiljöer är det lokaltrafikens bussar. Gick eller cyklade på 1980talet från Nobeltorget (Vitemöllegatan 3G) längs Amiralsgatan till Djäknegatan 2 i Malmö. Vid busshållplatserna var det ett par cm djupa spår i asfalten.
Citat från nedan: Lightweight vehicles like passenger cars or lightweight mobility scooters have a minimal impact compared to heavy-duty trucks and buses.
View attachment 516620

Bussar brukar ha flertalet passagerare och man brukar räkna per personkilometer.
 
Bussar brukar ha flertalet passagerare och man brukar räkna per personkilometer.
Låt oss säga att bussen har 30 passagerare i genomsnitt och bilen 1 passagerare i genomsnitt.
För att busstrafik inte ska skada mer än personbilstrafik måste alltså busslitaget på vägen vara högst motsvarande 30 personbilar. Eller ?
En liten personbil väger 1,5 ton. Vägslitaget proportonellt mot vikten^4, dvs 1,5^4=5,0625 Hur mycket får en buss väga för att ge lika mycket vägslitage per personkm. Enligt 4-potensregeln x^4=30*5,0625=151,875. Ger att x = 3,51 ton Dvs den halvfyllda bussen med 30 passagerare får inte väga mer än 3,51 ton för att inte skada vägbanan mer per personkm än 1,5 ton bilen med 1 förare=passageraren.
I verkligheten väger en buss ca 1 ton/meter och vägslitaget är mycket högre per personkm än för personbilar. Har vägen byggts av ett privat bolag som tar betalt för vad det kostar för olika fordon på vägen i form av vägunderhåll så ligger bussar och lastbilar illa till jämfört med personbilar.
Citat från Länken roaddamagecalculator:

Is the fourth power rule perfect?​


Definitely not! It doesn't take into account the differences in wear and tear caused by variations in the weather, tyre size, and many other factors.

However, that doesn't mean that it doesn't show the impact that different sized vehicles have on the road surface given the same conditions. It doesn't show how much damage each vehicle does to the road; that's not what it was intended to do. But it does show that lighter vehicles cause significantly less damage to the roads; an incredibly important consideration as governments and the car industry pushes to replace existing internal combustion powered vehicles with electric equivalents that are significantly heavier for the same footprint.

It also helps advocates for modal shift demonstrate that a move towards smaller, lighter personal mobility vehicles like scooters, bicycles, and even micro-cars can help save governments significant sums on their road maintenance budgets by reducing the number of journeys made by heavier vehicles.
 
Last edited:
Det brukar paratas om att vägslitaget är nära kvadratiskt mot axelvikten, så en dubbelt så tung bil sliter 4 gånger så mycket på vägen, eller treaxlad 40 ton lastbil, 13.3 ton/axel, sliter flera hundra gånger mer än en normal personbil med under 1 ton per axel.

Oklart om det kan överföras till partiklar dock, en del av det ökade slitaget är på bärlagren längre ner i konstruktionen snarare än asfalten. Men det är nog inte så enkelt som att räkna vikten per fordonet delat med antalet passagerare och tror att det är en jämförbar siffra mellan exempelvis buss och bil.
 
Det brukar paratas om att vägslitaget är nära kvadratiskt mot axelvikten, så en dubbelt så tung bil sliter 4 gånger så mycket på vägen, eller treaxlad 40 ton lastbil, 13.3 ton/axel, sliter flera hundra gånger mer än en normal personbil med under 1 ton per axel.

Oklart om det kan överföras till partiklar dock, en del av det ökade slitaget är på bärlagren längre ner i konstruktionen snarare än asfalten. Men det är nog inte så enkelt som att räkna vikten per fordonet delat med antalet passagerare och tror att det är en jämförbar siffra mellan exempelvis buss och bil.
Vilka kör treaxligt med 40 ton?
 
Nya rön och nya utmaningar

View attachment 516382


Ska vi starta ett parti eller en förening som arbetar för att förbjuda vägar, bromsar och däck ute i trafiken?
Jag ser några utmaningar med konceptet, men får vi bara med oss alla på tåget i kampen så borde nog det gå att lösa.... Typ med AI eller nått annat flummigt sätt
Samt vi behöver ju bara förbjuda vägar och bromsar inne i städerna.
🙄
Hmm, detta kan man vända till nåt positivt faktiskt. För att få en bättre miljö borde alla vägbulor och liknande hinder plockas bort direkt för att UNDERLÄTTA för trafiken, dvs inga konstgjorda farthinder som tvingar fram en massa onödiga start och stopp i trafiken. Ungefär som man tänkte på 70-80-talet alltså, jämn och fin hastighet. Tar bort en massa buller samtidigt... :hojsmilie
 
Hmm, detta kan man vända till nåt positivt faktiskt. För att få en bättre miljö borde alla vägbulor och liknande hinder plockas bort direkt för att UNDERLÄTTA för trafiken, dvs inga konstgjorda farthinder som tvingar fram en massa onödiga start och stopp i trafiken. Ungefär som man tänkte på 70-80-talet alltså, jämn och fin hastighet. Tar bort en massa buller samtidigt... :hojsmilie
Det skulle vara en intressant test. Hur mycket påverkar trafikljus miljön, när man kommer i ofas och får stanna och stoppa hela tiden. Hur mycket mer miljövänlig är en rondell jämfört med en korsning. Hur mycket utsläpp blir det på grund av vägarnas utformning.

...och hur är det med 2+1 vägarna, när folk gasar satan för att köra om så många som möjligt, jämfört med en 2+2?

Hittade lite info:

  • Minskat behov av accelerering/bromsning:
    I en korsning med trafikljus måste fordon stanna och sedan accelerera. I en rondell kan fordon hålla en jämnare hastighet och slippa dessa ständiga accelerationer och bromsningar, vilket minskar utsläppen.

  • Minskad tomgångsdrift:
    Rondeller eliminerar behovet av att fordon stannar och väntar på grönt ljus. Detta minskar den tid fordonen spenderar i tomgång, vilket även det minskar utsläppen.

  • Förbättrat trafikflöde:
    Rondeller i allmänhet förbättrar trafikflödet, vilket innebär mindre trängsel och mindre behov av accelerationer och bromsningar, vilket bidrar till lägre utsläpp.

  • Forskning:
    Forskning visar att mängden avgaser är mindre i rondeller än i trafikljusreglerade korsningar.

  • Lärdomar från rondeller kontra trafikljus:
    Rondeller kan vara säkrare, effektivare och billigare att underhålla jämfört med trafikljus. Data visar att rondeller minskar personskadeolyckor, dödsolyckor och förseningar.
 
2+2 är naturligtvis alltid att föredra men vitsen med 2+1 är förstås att få ”mötesfrihet” på befintlig 1+1 landsväg utan att behöva bredda den vilket är mycket kostsamt.

Sedan måste man ju fråga sig om ”mötesfrihet” verkligen löser trafiksäkerheten; särskilt som den ofta kombineras med räcke även på höger sida vilket effektivt försvårar snöröjning och hindrar trafikanter att lämna vägbanan om det behovet uppstår. För motorcyklister i kombination med vajerräcken en veritabel dödsfälla.


Med vänlig hälsning,
 
Det där är ju en ganska bra sammanfattning av den politik MP drivit i tre decennier - Sverige ska rädda världens miljö, att samma skit då tillverkas någon annan stans istället är helt oväsentligt…
 
Det skulle vara en intressant test. Hur mycket påverkar trafikljus miljön, när man kommer i ofas och får stanna och stoppa hela tiden. Hur mycket mer miljövänlig är en rondell jämfört med en korsning. Hur mycket utsläpp blir det på grund av vägarnas utformning.

För att inte tala om hastigetskameror, jag bor brevid en, folk bromsar satan innan, växlar ner och gasar satan efter, speciellt bilar som låter mycket och förbränner mycket olja och dieslar med påställd pump...

Jag upplever att miljön lokalt har blivit mycket sämre än när folk höll jämn, men kanske lite för hög hastighet, så det lär säkert märkas på en större skala också.
 
Det skulle vara en intressant test. Hur mycket påverkar trafikljus miljön, när man kommer i ofas och får stanna och stoppa hela tiden. Hur mycket mer miljövänlig är en rondell jämfört med en korsning. Hur mycket utsläpp blir det på grund av vägarnas utformning.

...och hur är det med 2+1 vägarna, när folk gasar satan för att köra om så många som möjligt, jämfört med en 2+2?

Hittade lite info:

  • Minskat behov av accelerering/bromsning:
    I en korsning med trafikljus måste fordon stanna och sedan accelerera. I en rondell kan fordon hålla en jämnare hastighet och slippa dessa ständiga accelerationer och bromsningar, vilket minskar utsläppen.

  • Minskad tomgångsdrift:
    Rondeller eliminerar behovet av att fordon stannar och väntar på grönt ljus. Detta minskar den tid fordonen spenderar i tomgång, vilket även det minskar utsläppen.

  • Förbättrat trafikflöde:
    Rondeller i allmänhet förbättrar trafikflödet, vilket innebär mindre trängsel och mindre behov av accelerationer och bromsningar, vilket bidrar till lägre utsläpp.

  • Forskning:
    Forskning visar att mängden avgaser är mindre i rondeller än i trafikljusreglerade korsningar.

  • Lärdomar från rondeller kontra trafikljus:
    Rondeller kan vara säkrare, effektivare och billigare att underhålla jämfört med trafikljus. Data visar att rondeller minskar personskadeolyckor, dödsolyckor och förseningar.
Lite sent svar, men Mythbusters gjorde ett praktiskt test mellan fyrvägskorsning med stopplikt (vanligt I USA) och rondell, mycket fler bilar kunde köra igenom under samma tidsintervall.
 
Lite sent svar, men Mythbusters gjorde ett praktiskt test mellan fyrvägskorsning med stopplikt (vanligt I USA) och rondell, mycket fler bilar kunde köra igenom under samma tidsintervall.

Ja, testar man en cirkulationsplats helt enskilt under labbförhållanden med jämt bilflöde så är dom lysande effektiva.

Ute i verkliga världen där jag kör så finns det fler korsningar åt alla håll efter rondellen, och dom har trafikljus, vilket leder till att cirkulationsplatsen kläggas igen och står stilla, vilket leder till att folk från alla 4 riktningar står still, istället för att som vid trafikljus växelvis kunna köra.

Vi har några bra exempel här i stan som alltid korkas igen under rusningstrafik
 
Det där är ju en ganska bra sammanfattning av den politik MP drivit i tre decennier - Sverige ska rädda världens miljö, att samma skit då tillverkas någon annan stans istället är helt oväsentligt…
Med obetydliga eller mycket lägre miljökrav vid produktion i länder öster om Sverige/EU…dessutom.
 
Ja, testar man en cirkulationsplats helt enskilt under labbförhållanden med jämt bilflöde så är dom lysande effektiva.

Ute i verkliga världen där jag kör så finns det fler korsningar åt alla håll efter rondellen, och dom har trafikljus, vilket leder till att cirkulationsplatsen kläggas igen och står stilla, vilket leder till att folk från alla 4 riktningar står still, istället för att som vid trafikljus växelvis kunna köra.

Vi har några bra exempel här i stan som alltid korkas igen under rusningstrafik
De glömde ett slumpmässigt signalreglerat övergångsställe på varje in/utfart......
Brommaplan, say no more....
 
Med obetydliga eller mycket lägre miljökrav vid produktion i länder öster om Sverige/EU…dessutom.
Ja att de minskningar som görs i sverige...är en spottloska i jämförelse med utsläppen flytten av produktionen till andra länder innebär, är ingen fråga såklart för MP. Samma sak gäller för slaveri o barnarbete och andra mänskliga rättigheter.
Se helhet har aldrig varit en styrka för ideologiskt styrda miljövänner.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top