Bussar brukar ha flertalet passagerare och man brukar räkna per personkilometer.
Låt oss säga att bussen har 30 passagerare i genomsnitt och bilen 1 passagerare i genomsnitt.
För att busstrafik inte ska skada mer än personbilstrafik måste alltså busslitaget på vägen vara högst motsvarande 30 personbilar. Eller ?
En liten personbil väger 1,5 ton. Vägslitaget proportonellt mot vikten^4, dvs 1,5^4=5,0625 Hur mycket får en buss väga för att ge lika mycket vägslitage per personkm. Enligt 4-potensregeln x^4=30*5,0625=151,875. Ger att x = 3,51 ton Dvs den halvfyllda bussen med 30 passagerare får inte väga mer än 3,51 ton för att inte skada vägbanan mer per personkm än 1,5 ton bilen med 1 förare=passageraren.
I verkligheten väger en buss ca 1 ton/meter och vägslitaget är mycket högre per personkm än för personbilar. Har vägen byggts av ett privat bolag som tar betalt för vad det kostar för olika fordon på vägen i form av vägunderhåll så ligger bussar och lastbilar illa till jämfört med personbilar.
Citat från Länken roaddamagecalculator:
Is the fourth power rule perfect?
Definitely not! It doesn't take into account the differences in wear and tear caused by variations in the weather, tyre size, and many other factors.
However, that doesn't mean that it doesn't show the impact that different sized vehicles have on the road surface given the same conditions. It doesn't show how much damage each vehicle does to the road; that's not what it was intended to do. But it does show that lighter vehicles cause significantly less damage to the roads; an incredibly important consideration as governments and the car industry pushes to replace existing internal combustion powered vehicles with electric equivalents that are significantly heavier for the same footprint.
It also helps advocates for modal shift demonstrate that a move towards smaller, lighter personal mobility vehicles like scooters, bicycles, and even micro-cars can help save governments significant sums on their road maintenance budgets by reducing the number of journeys made by heavier vehicles.