Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Nya rön och nya utmaningar

1749297602927.png

Ska vi starta ett parti eller en förening som arbetar för att förbjuda vägar, bromsar och däck ute i trafiken?
Jag ser några utmaningar med konceptet, men får vi bara med oss alla på tåget i kampen så borde nog det gå att lösa.... Typ med AI eller nått annat flummigt sätt
Samt vi behöver ju bara förbjuda vägar och bromsar inne i städerna.
🙄

View attachment 516382

Ska vi starta ett parti eller en förening som arbetar för att förbjuda vägar, bromsar och däck ute i trafiken?
Jag ser några utmaningar med konceptet, men får vi bara med oss alla på tåget i kampen så borde nog det gå att lösa.... Typ med AI eller nått annat flummigt sätt
🙄
Det bedrivs redan aktiv politik och genomförs åtgärder mot detta sedan flera år. Dubbdäcksförbud, hastighetssänkningar på vissa gator osv.

View attachment 516382

🙄

Ett dilemma för beslutsfattarna är det att elbilarna - speciellt de tunga, effektstarka genererar mer partiklar från däck och nöter hårdare på vägen vid start.

Egentligen borde man införa förbud för just elbilar i utsatta stadsmiljöer...
*sardonisktleende*

Mer lämpligt vore kanske att kräva att en accelerometertaxameter kopplas till förarens bankkonto inom vissa miljözoner?

Hur som helst: miljöfrågor är inte enkla.
Dra i en tåt, och förvånas över att något helt annat rasar ner på ett totalt oväntat ställe.

Ett dilemma för beslutsfattarna är det att elbilarna - speciellt de tunga, effektstarka genererar mer partiklar från däck och nöter hårdare på vägen vid start.

Det är sannerligen hög tid att alla elbilssvin börjar ta sitt ansvar...!

*sardonisktleende*

Mer lämpligt vore kanske att kräva att en accelerometertaxameter kopplas till förarens bankkonto inom vissa miljözoner?

Hur som helst: miljöfrågor är inte enkla.
Dra i en tåt, och förvånas över att något helt annat rasar ner på ett totalt oväntat ställe.
Samma med ännu tyngre och vridstarka dieslar.

Små lätta bensindrivna sportbilar och motorcyklar däremot binder upp fler partiklar än de river upp. Nästan.

View attachment 516382

🙄

Och gissa vilka bilar som nöter mest däck och skapar mest partiklar. 🤣

Ja verkligen🙄man blir närmast chockad när man går igenom alla de 454 sidorna…
Birger, det var länge sedan. En politiker som nästan kändes lite äkta och som var motorcyklist. :tummenupp

När jag var språkrör och kom till en del lokala möten med motorcykel var det en och annan som spärrade upp ögonen. På bilden med en MC med katalytisk avgasrening, från ett reportage i en kvällstidning.
Jag var inte ensam miljöpartist om att åka hoj. I riksdagsgruppen bildade vi på skoj Green Angels.
Nu har det visat sig att politiker från samtliga partier - utom just MP - är medlemmar i kriminella MC-gäng...

Självfallet dominerar Sverigedemokrater denna lista också, precis som andra mindre smickrande listor som rör rasism etc.
Här är listan över de som har kopplingar till kriminella MC-gäng: Bland dessa finns tidigare presidenter och officerare i mc-klubbar styrda av Hells Angels och Bandidos, och ett tjugotal kandidater som har varit nära länkade till organisationerna...
Sverigedemokraterna: 38
Socialdemokraterna: 9
Kristdemokraterna: 7
Moderaterna: 3
Vänsterpartiet: 3
Liberalerna: 2
Centerpartiet: 2
Miljöpartiet: 0
Expressen redovisade i samarbete med Acta Publica här: https://www.expressen.se/.../64-politiker-kopplas-till.../
PS! MC-tiden är förbi, slutade för ett antal år sedan då jag helt enkelt insåg att jag hade oändligt svårt att hålla hastighetsgränser och lockades att ta kurvor på ett sätt som en person som vill framstå som skapligt klok inte skall göra... Har fått barnbarn också. Vill om möjligt se dom växa upp...

View attachment 516382

🙄
Gissar att det är lika här som i London. Spel för gallerierna om man inte samtidigt försöker fixa tunnelbanan.

Nu har det visat sig att politiker från samtliga partier - utom just MP - är medlemmar i kriminella MC-gäng...

Jag väntar bara på att lokalpressen ska få nys om min egen kommunstyrelses ordförande, för han är tydligen en riktig mc-buse…

Han åker nämligen en väldigt speciell hoj med väldigt speciella fälgar som har diskuterats flitigt i en annan tråd på detta forum. Jag misstänker starkt att han är medlem i något läskigt benknäckargäng…

Förr i tiden hade han dessutom en trimmad luftkyld hoj med jättemånga kubik. Tänk om MP får reda på detta…

Jag väntar bara på att lokalpressen ska få nys om min egen kommunstyrelses ordförande, för han är tydligen en riktig mc-buse…

Han åker nämligen en väldigt speciell hoj med väldigt speciella fälgar som har diskuterats flitigt i en annan tråd på detta forum. Jag misstänker starkt att han är medlem i något läskigt benknäckargäng…

Förr i tiden hade han dessutom en trimmad luftkyld hoj med jättemånga kubik. Tänk om MP får reda på detta…

Men han är inte miljöpartist!

Dessutom kör han bra - mjukt, vägvinnande och avslappnat. Har rätt många mil med honom genom åren.

Med vänlig hälsning,

Tror även att han kan vara med i nåt mer riksomfattande MC-gäng då han även nästlat in sig i grannkommunen.

Test från 1992 från London när en SAAB 9000 hade renare avgaser än luften den drog in i motorn... :)

Birger, det var länge sedan. En politiker som nästan kändes lite äkta och som var motorcyklist. :tummenupp

När jag var språkrör och kom till en del lokala möten med motorcykel var det en och annan som spärrade upp ögonen. På bilden med en MC med katalytisk avgasrening, från ett reportage i en kvällstidning.
Jag var inte ensam miljöpartist om att åka hoj. I riksdagsgruppen bildade vi på skoj Green Angels.

Självfallet dominerar Sverigedemokrater denna lista också, precis som andra mindre smickrande listor som rör rasism etc.
Här är listan över de som har kopplingar till kriminella MC-gäng: Bland dessa finns tidigare presidenter och officerare i mc-klubbar styrda av Hells Angels och Bandidos, och ett tjugotal kandidater som har varit nära länkade till organisationerna...
Sverigedemokraterna: 38
Socialdemokraterna: 9
Kristdemokraterna: 7
Moderaterna: 3
Vänsterpartiet: 3
Liberalerna: 2
Centerpartiet: 2
Miljöpartiet: 0
Expressen redovisade i samarbete med Acta Publica här: https://www.expressen.se/.../64-politiker-kopplas-till.../
PS! MC-tiden är förbi, slutade för ett antal år sedan då jag helt enkelt insåg att jag hade oändligt svårt att hålla hastighetsgränser och lockades att ta kurvor på ett sätt som en person som vill framstå som skapligt klok inte skall göra... Har fått barnbarn också. Vill om möjligt se dom växa upp...

Hur många av mcklubbSDarna är f d sossar?
Om jag tittar på kommunen jag växte upp i torde knappt 100% av SDare i mcklubbar där ha den politiska bakgrunden.
Ok, någon förbittrad f d moderat kan det ev finnas. T o m egenföretagare är sossar där. Givetvis inte alla och kanske bara utåt. Det öppnar dörrar, s a s.

Test från 1992 från London när en SAAB 9000 hade renare avgaser än luften den drog in i motorn... :)

Ja, men det faktumet slutade gälla när trenden bland miljömupparna övergick till att bara stirra på CO2.

Hur många av mcklubbSDarna är f d sossar?
Om jag tittar på kommunen jag växte upp i torde knappt 100% av SDare i mcklubbar där ha den politiska bakgrunden.
Ok, någon förbittrad f d moderat kan det ev finnas. T o m egenföretagare är sossar där. Givetvis inte alla och kanske bara utåt. Det öppnar dörrar, s a s.
Ber om ursäkt, jag borde klippt bort lite då det, i mitt tycke, var Birger som motorcyklist som var det intressanta. :rodnar

Resten var inte så intressant tyckte jag...

Ber om ursäkt, jag borde klippt bort lite då det, i mitt tycke, var Birger som motorcyklist som var det intressanta. :rodnar

Resten var inte så intressant tyckte jag...
Ingen aning. Jag tycker mig minnas att när han blev återfallare och tog upp åkat igen så var det på en oljedrypande surhink, cb650.

Och gissa vilka bilar som nöter mest däck och skapar mest partiklar. 🤣
Jag gissar att i många stadsmiljöer är det lokaltrafikens bussar. Gick eller cyklade på 1980talet från Nobeltorget (Vitemöllegatan 3G) längs Amiralsgatan till Djäknegatan 2 i Malmö. Vid busshållplatserna var det ett par cm djupa spår i asfalten.
Citat från nedan: Lightweight vehicles like passenger cars or lightweight mobility scooters have a minimal impact compared to heavy-duty trucks and buses.
1749666363193.png

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...