Stora Grill-tråden

Tuttade på en brasa i röken och stoppade in en Lax och en Färskost.

1000017372.jpg

Ett jäkla busväder, så tacksamt att sitta i gungstolen i gäststugan och passa röken.

1000017370.jpg

Nästan så att man måste hälla sig en whisky.

Jävligt sen mat ikväll men fy fan så gott.
Hel rostas som fick tugga rök i en dryg timme och sen gå upp till 57 grader.
Brutalt gott blev det!

20250405_213809.jpg20250405_220339.jpg

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Fläskfile idag med diverse tillbehör, varit sjukt sugen på pepparrotssås så allt byggdes egentligen runt det.
Åter igen ett enormt fan av Holy Smokes smaksatta kol.

20250409_211217.jpg
20250409_213513.jpg

Idag åker picanha oskulden, hittade för 169kr kilot på byns Ica så förväntar mig inte något magiskt men säkert gott ändå.
Tänkte bara köra det safe med salt peppar och vitlök men blev en rejäl näve med chipotle honey rub från Epic Spice också.
Ska få tugga lite rök i en dryg timme nu på ~150 grader upp till 55 grader och sen blir det en ordentlig sear efter en kort vila.
Har egentligen ingen aning om det är "korrekt" eller inte men det brukar funka kanon för det mesta nötkött.

20250412_180647.jpg20250412_180655.jpg

Idag åker picanha oskulden, hittade för 169kr kilot på byns Ica så förväntar mig inte något magiskt men säkert gott ändå.
Tänkte bara köra det safe med salt peppar och vitlök men blev en rejäl näve med chipotle honey rub från Epic Spice också.
Ska få tugga lite rök i en dryg timme nu på ~150 grader upp till 55 grader och sen blir det en ordentlig sear efter en kort vila.
Har egentligen ingen aning om det är "korrekt" eller inte men det brukar funka kanon för det mesta nötkött.

View attachment 513197View attachment 513198

Snyggt! Plötsligt händer det!

Själv blev det premiär för årets ”jag ska inte köpa fläskytterfilé igen” ikväll.

Denna kotlett var väldigt mättad med fett kort sagt. Men likafullt tuggade jag i mig allt av de fyra skivorna jag lade på tallriken… med potatisklyftor/morötter och pepparsås.
Körde med en marinadpåse ”Smokey honey” från Santa Maria (?).

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/lunadoro-2011201/ i glaset.

View attachment 513197View attachment 513198

Gör sig bäst med low-and-slow tycker jag.
Gärna 3-4h i sous viden.
Men kan absolut funka som den är.
Fett-kappan brukar vara sådär om det inte är riktigt bra svensk.

Hoppas du får en smaklig spis! 👍😁

Den blev förvånansvärt bra, var lite nojig just för att den helst ska gå länge i hel bit.
Tröstade mig med att detta var en extremt svag bit på typ 700 gram så tänkte att jag kunde komma undan med lite kortare tid.
Blev som sagt bra men nästa gång så blir det nog en betydligt finare bit, gillade verkligen smaken så ser fram emot en riktig bit på över kilot från en fettsprängd angus kossa.

20250412_201634.jpg
20250412_202647.jpg

Många goda förslag på tillagning. Inget om var man köper köttet?

Fick nyss tips här om www.kottverket.se

Eller nån som har ett eget slakthus? Gårdsbutik?

Hur som helst med mina frekventa köttvanor vill jag inte bli ruinerad. Hörde att Matdax brukar har 'billigt kött', nån som provat det?

Hur som helst med mina frekventa köttvanor vill jag inte bli ruinerad. Hörde att Matdax brukar har 'billigt kött', nån som provat det?

Citerar Herman Hedning:

”Mat skall inte tillagas - mat skall nedkämpas. ”

Med det sagt så äter man inte kött för att det är billigt utan för att det är gott. Och då är det ju klart bättre att äta gott kött två gånger i veckan istället för dåligt kött fyra gånger i veckan. Det är nämligen stor skillnad mellan bra kött och sämre kött. Priset är oftast en indikation här.

I den andra änden så finns mycket att vinna i att lära sig laga god mat med andra ingredienser, tex för säsongen billiga grönsaker och pengarna man sparar där lägger man på att köpa lokalt producerat kött från gårdar i närheten eller dito viltkött. Man skall inte underskatta kockkunskaper här och diversifiera sin meny lite mer.

Vill man av någon mycket märklig anledning bara nå målet att ”äta kött så billigt som möjligt” så åker man på snabbgrossisten och köper ”kött” i samma frysförpackningar som de billiga asiatiska restaurangerna köper. Dvs mest slamsor av högst oklart ursprung, men billigt är det.

Samma med fisk och faktiskt också med pasta och många andra livsmedel. Beställ riktig pasta på nätet och du kommer aldrig att ens titta åt Kungsörnen, Barilla och annat efter det.

Mvh

Citerar Herman Hedning:

”Mat skall inte tillagas - mat skall nedkämpas. ”

Med det sagt så äter man inte kött för att det är billigt utan för att det är gott. Och då är det ju klart bättre att äta gott kött två gånger i veckan istället för dåligt kött fyra gånger i veckan. Det är nämligen stor skillnad mellan bra kött och sämre kött. Priset är oftast en indikation här.

I den andra änden så finns mycket att vinna i att lära sig laga god mat med andra ingredienser, tex för säsongen billiga grönsaker och pengarna man sparar där lägger man på att köpa lokalt producerat kött från gårdar i närheten eller dito viltkött. Man skall inte underskatta kockkunskaper här och diversifiera sin meny lite mer.

Vill man av någon mycket märklig anledning bara nå målet att ”äta kött så billigt som möjligt” så åker man på snabbgrossisten och köper ”kött” i samma frysförpackningar som de billiga asiatiska restaurangerna köper. Dvs mest slamsor av högst oklart ursprung, men billigt är det.

Samma med fisk och faktiskt också med pasta och många andra livsmedel. Beställ riktig pasta på nätet och du kommer aldrig att ens titta åt Kungsörnen, Barilla och annat efter det.

Mvh

Tackar för upplysningen. Det är väl inte direkt något nytt för min del, men ett litet faktum är att jag mestadels bara äter kött. Så skulle jag handla hos exempelvis MAXI skulle större delar av min månadslön gå till mat, vilket på sikt vore katastrofalt för min underbara hobby.

Definitionen "bra kött" i min syn blir således något ätbart och gott kött, inte direkt dåligt, men som ändå är prisvärt.

Och yes, jag steker oftast utskuren biff, eller entrecot, i rikligt med smör, och med salt, peppar, och franska örter.. samt kan lite lök och vitlök halka med för smaken.

Grönsaker försöker jag undvika, dom är för .. 'gröna', och jag gillar inte den färgen senaste åren.

BBQ Monster i Ödåkra är min go to favorit när jag vill ha lite bättre kött.

Ska till Grillatmässan i Göteborg nästa månad och är sjukt sugen på att titta in i Alpha Wagyus monter.
Tycker deras färs verkar rätt OK i pris och bör vara riktigt dunder till burgare, 1250kr/5kilo.

Landmann gick under för ett gäng år sen men har gjort en comeback, kommer synas en del ute i handeln i år.
Verkar satsa stort på gasol där man lägger sig i samma prisklass som Webers Spirit serie och valet där blir en no brainer för kunden.
För mig som hatar att laga mat är gasolgrill det som gäller. Hur mycket extra betalar man för Webers märke?
Den grill jag köpte på ICA för några år sen har rostat ihjäl sig.

För mig som hatar att laga mat är gasolgrill det som gäller. Hur mycket extra betalar man för Webers märke?
Den grill jag köpte på ICA för några år sen har rostat ihjäl sig.
Spontant så betalar man inte extra för deras märke, man betalar extra för deras garantier.
En Spirit E425 hittar man för 7-8k och den kommer hålla i 10+ år om man sköter den.
Hela den nya uppdaterade Spirit serien känns jävligt vettig i pris och det är sjukt bra drag i modellerna som har boost funktion på delar av brännarna.

Spontant så betalar man inte extra för deras märke, man betalar extra för deras garantier.
En Spirit E425 hittar man för 7-8k och den kommer hålla i 10+ år om man sköter den.
Hela den nya uppdaterade Spirit serien känns jävligt vettig i pris och det är sjukt bra drag i modellerna som har boost funktion på delar av brännarna.
Vad skulle jag sakna på en Landmann för samma pris? Garanti?

Vad skulle jag sakna på en Landmann för samma pris? Garanti?
Ungefär som Kratoz säger, men för att spinna vidare lite på det.

Där har du en Landmann i samma prisklass och nära utförande som en Spirit E425, du får dock en kokplatta på sidan på Landmannen.
Porslinsemaljerat gjutjärnsgaller på Webern, ser bara ut att vara vanligt gjutjärnsgaller på Landmann, behöver inte fundera på rost öht med emaljerat och det är betydligt lättare att borsta rent.

Rostfria flavorizer bars på Weber, emaljerade på Landmann.
Emaljerat är kass där och Weber har gått ifrån det helt, deras rostfria håller minimum 5 år men inga problem att få ut närmare dubbla om man ser till att rengöra med jämna mellanrum.

Hållbarhet/garantier och framförallt tillgång till reservdelar är Weber stora styrka.
Det är inga som helst problem att få fram reservdelar till din 10, 15 eller 20 år gamla Weber, deras track record är ju riktigt bra också jämfört med Landmann som man mest hört folk hänvisa till som rostigt gammal skrot.
Finns massor med ÅF för Weber överallt i landet och har du bara ett serienummer till din grill så kan vilken som av dessa beställa precis vad som helst i reservdelar till dig, och är det något som ska gå på garanti så skickar Weber ut det omgående.

Det är möjligt att Landmann har skärpt till sig och höjt sin kvalitet något senaste åren, men jag har fortfarande inte sett något som talar för det och när priserna är relativt lika så hade jag alla dagar i veckan valt något som är väl beprövat och bevisat bra.
Blir spännande att följa det kommande år oavsett.

Jag är ju, som alla vet som följt tråden, sjukt nöjd med min Napoleon gasol och min Ninja Woodfire elgrill/rök. ❤️
Nu har Ninja kommit med en kombination av ovan.

Mottager tacksamt förslag på hur jag säljer in detta hos frun! 😅

Jag gillar Webers grillar. Har en klotgrill som står ute (under täcke) året runt. Har haft den mer än 5 år och har bytt spjället en gång. Folk jag känner hävdar att de rostar sönder en Weber på ett år, oklart hur de löser det. Vi har en klotgrill på landet också som nog är 8 år om inte mer, har bytt spjäll en gång på den också.

Jag gillar Webers grillar. Har en klotgrill som står ute (under täcke) året runt. Har haft den mer än 5 år och har bytt spjället en gång. Folk jag känner hävdar att de rostar sönder en Weber på ett år, oklart hur de löser det. Vi har en klotgrill på landet också som nog är 8 år om inte mer, har bytt spjäll en gång på den också.
Har en klotgrill i sommarstugan och den närmar sig 20 år nu så börjar bli dags att byta.
Om man rostar sönder en Weber på ett år så är man bra kass.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti