Yamaha Ténéré 700

Jag tänkte mig nånting åt det här hållet men kanske modda själva blinkersfästena, För 238 spänn så är det ju ingen katastrof om det inte funkar. Det var mest om det var skillnad mellan årsmodellerna som jag tänkte på?

View attachment 511985
Skillnad mellan årsmodellerna tror jag verkligen inte att det är. Vet dock inte hur det är med WR eller andra modeller men Standard och Rally bör vara samma. Jag hade chansat på det.
 
Skillnad mellan årsmodellerna tror jag verkligen inte att det är. Vet dock inte hur det är med WR eller andra modeller men Standard och Rally bör vara samma. Jag hade chansat på det.
Jag beställde en tail tidy för 194 spänn, så får vi se vad som kommer, om det kommer... Blir nog till att sänka blinkers under pipan och det är ju enkelt med ett par plåtbitar... vi får väl se :)
 
Jag tror inte heller att det är någon skillnad på bakdelen, inte gentemot WorldRaid heller.
Det som verkar skilja är själva utformningen på blinkers, och om det är LED eller inte, skiljer mellan modeller och årsmodeller, men även infästningen av blinkers är lika.
Jag flyttade till exempel över mina alu-väskor från min T7:a 2019 till WR 2023, så bakdelen är nog identisk på "vanliga" och WR.
 

Har denna tail tidy på min T7-23,känns rejäl och är byggd med lite längd bakåt så man slipper få
all skit på sadel/rygg.

Funkar med min high mount dämpare men SC project dämparen verkar ju sitta väldigt högt
monterad.

Har sett att en del göra hål och monterat blinkersen direkt i plasten som
sitter bredvid baklyset.
 

Har denna tail tidy på min T7-23,känns rejäl och är byggd med lite längd bakåt så man slipper få
all skit på sadel/rygg.

Funkar med min high mount dämpare men SC project dämparen verkar ju sitta väldigt högt
monterad.

Har sett att en del göra hål och monterat blinkersen direkt i plasten som
sitter bredvid baklyset.
Snygg!

Med SC projects grejer måste nog blinkersarna sänkas under pipan...
 
Efter allt snack på tråden om att dra rätt moment för olika bultförband har jag släpat fram mina 2 rätt gamla momentnycklar som dessutom är inköpta på lite billigare ställen så att säga. Vill kontrollera att de är korrekta och en god vän hade följande förslag för kalibrering;
- Sätt momentnyckeln huvudtapp i skruvstycke så momentnyckeln ligger vågrätt i luften.
- ställ in momentnyckeln på lämpligt motstånd.
- Mät ut 25 cm från nyckelns huvud och kroka i en digital fiskevåg eller motsvarande på 25 cm -strecket och dra mjuk och långsamt uppåt tills momentnyckeln klickar. Häng med på vågen så du ser "när " det klickar.
- Dela med fyra och gånga med 9,82.

Någon som har enklare sätt eller kommentar på detta?

Edit:
Hittade denna länk så jag tror jag är rätt ute. För er andra som är misstänksamma mot era momentnycklar... ;-)
 
Last edited:
Ska riva av gaffeln och bakfjädern i helgen. Är van meck på amatörnivå och har serviceboken men om det finns några stalltips för just T7:an så tar jag tacksamt emot dem! Särskilt gällande bakfjädringen om det finns några knep... :giggle:
 
Ska riva av gaffeln och bakfjädern i helgen. Är van meck på amatörnivå och har serviceboken men om det finns några stalltips för just T7:an så tar jag tacksamt emot dem! Särskilt gällande bakfjädringen om det finns några knep... :giggle:
Vad tänkte du med bakfjädringen?
En höj/sänkbar lyft, som lyfter under motorn är bra, och lyft så att bakhjulet precis lättar.
Lossa nere vid ”hundbenen”, nu hänger dämparen löst.
Lossa övre bulten, plocka bort den.
Plocka fram Öhlinaren ur kartongen, montera i omvänd ordning.
 
Vad tänkte du med bakfjädringen?
En höj/sänkbar lyft, som lyfter under motorn är bra, och lyft så att bakhjulet precis lättar.
Lossa nere vid ”hundbenen”, nu hänger dämparen löst.
Lossa övre bulten, plocka bort den.
Plocka fram Öhlinaren ur kartongen, montera i omvänd ordning.
Det där lät som 5 minuter i garaget, den kör jag på! :bow.

Ska byta fjädrar och ventiler för lite bättre häng och justeringsmöjligheter....
 
Det där lät som 5 minuter i garaget, den kör jag på! :bow.

Ska byta fjädrar och ventiler för lite bättre häng och justeringsmöjligheter....
Kollegan körde på en rektangulär ram under motorn och lyfte hela hojjen samtidigt.
Rektangeln ser typ ut som biltemas lilla MC lyft fast i vårt fall satt den på vår pallstaplare = mycket stabilare..
 
Köpte en liten lyft från Thansen, drar med en länk här. Har en skyddsplåt i hårdplast och hoppas det håller att lyfta hela hojen på.

Tanken annars är att demontera gaffelben och bakdämpare och lämna bort för byte av fjädrar, shimsning, nya ventiler från Ktech så att det passar mig och att jag får möjlighet till fjäderförspänning fram framför allt.

 

Bifogat

  • Skärmavbild 2025-03-20 kl. 13.49.02.png
    Skärmavbild 2025-03-20 kl. 13.49.02.png
    1.9 MB · Visningar: 21
  • Skärmavbild 2025-03-20 kl. 13.50.00.png
    Skärmavbild 2025-03-20 kl. 13.50.00.png
    2.2 MB · Visningar: 20
Last edited:
...Mät ut 25 cm från nyckelns huvud och kroka i en digital fiskevåg eller motsvarande...
De flesta momentnycklar löser ut fel om man angriper kraften på fel ställe. Det brukar finnas en ring/rand som visar var man skall hålla.
Litar du mer på din fiskevåg än på din momentnyckel? Jag brukar använda hantelvikter.
 
De flesta momentnycklar löser ut fel om man angriper kraften på fel ställe. Det brukar finnas en ring/rand som visar var man skall hålla.
Litar du mer på din fiskevåg än på din momentnyckel? Jag brukar använda hantelvikter.
Kan nog stämma som du säger, man får vara noga med både var och hur man mäter och att vågen visar korrekt. Har kontrollerat vågen mot just hantelvikter faktiskt. (y)
 
Köpte en liten lyft från Thansen, drar med en länk här. Har en skyddsplåt i hårdplast och hoppas det håller att lyfta hela hojen....
Har provat lyften från thansen och den fungerar bra. Fördelen är att den är liten och tar lite plats i garaget men fortfarande tar 500 kg. Nackdelen är eventuellt att du får "veva" upp den manuellt med spärrskaft eller medföljande nyckel, men det kändes inte särskilt betungande.

Skärmavbild 2025-03-22 kl. 13.08.29.png
Lyfter drygt 40 cm enligt uppgift och det räcker för att få båda hjulen i luften.
 
Aha, framgaffeln har jag faktiskt ingen koll på.
Men uppdatera gärna hur det går och resultatet, alltid intressant.
Så, nu är allt servat och uppgraderat för min vikt. Det var som du nämnde mycket enkelt och tar max en timme att demontera gaffelben och bakfjädring och samma när du skruvar ihop det igen.
Det blev Eng racing i Västerås som hjälpte mig med service och uppdatering. Jag bytte fjädrar till min vikt (88 kg + utrustning = ca 100 kg) och utöver det blev det andra schims och nya ventiler från K-tech. Kom grundinställt ca mitt i justerspannet för comp och retur. Hänget bak får jag justera själv.

Skärmavbild 2025-03-28 kl. 11.25.25.png


Nu är många av er duktiga på att mecka, men för er som är intresserade;
Arbetet vid demontering fram är bokstavligen att ta bort det du ser, dvs skärm, ok + abs sensor, lätta på klamringen för hjulaxeln. Sen behöver man en insexbult i 19 mm för hjulaxeln, allt annat är vanliga verktyg som hemmameckar har hemma.

Skärmavbild 2025-03-28 kl. 11.25.10.png

Det man kan nämna särskilt om demontering/montering fram tycker jag är
- var försiktiga med klamringen av bromsledningar i skärmen. Det är lite pilligt och klämmorna i plast kan gå sönder om du är oförsiktig. Onödigt att behöva åka o köpa nya sådana.
- Vid återmonteringen av hjulet verkar gaffeln behöva klämmas ihop några millimeter och hjulet fixeras inte av hjulaxeln utan av att gaffeln "kläms ihop" lite. Viktigt för att skivorna i bromsoken ska bli centrerade och du inte får något glapp för hjulet att vandra i.
- Moment för klamring gaffelben var 22 Nm uppe och 20Nm nere samt 21 Nm för klamring hjulaxel. Hjulaxeln drog jag för hand men bör vara ca 50 Nm (gissning, kolla om du vill vara noga)

Gälland bakfjädringen var det enklare. Hissa upp hojen så bakhjulet hänger fritt, ta bort de två triangelformade kåporna på sidorna under sadeln samt den lilla stänklappen framför bakhjulet. Lossa bulten nere i hundbenet och därefter det övre fästet med ett spärrskaft och förlängare. Lirka ut fjädringen bakåt över hjulet och vrid det 45 grader så kommer det förbi enkelt.

Att säga om återmonteringen bak
- Lite trixigt om du är själv att hålla emot och dra undre bulten igen eftersom du behöver hålla emot på andra sidan.
 
Last edited:
God morgon på er! Väldigt lite aktivitet här, är det för att det är kallt ute eller? ;-)

Fråga - har någon av er erfarenhet av Quadlocks fäste för telefonen på styret? Kikar på en sådan lösning tills jag tar mig råd att köpa någon form av gps enhet för TET och allt vad det heter. Har en Ipone 14 pro som får duga som kartplotter så länge.

Kraven är att det är vattentätt, laddbart och sitter fast ordentligt.

Någon?
 
God morgon på er! Väldigt lite aktivitet här, är det för att det är kallt ute eller? ;-)

Fråga - har någon av er erfarenhet av Quadlocks fäste för telefonen på styret? Kikar på en sådan lösning tills jag tar mig råd att köpa någon form av gps enhet för TET och allt vad det heter. Har en Ipone 14 pro som får duga som kartplotter så länge.

Kraven är att det är vattentätt, laddbart och sitter fast ordentligt.

Någon?

Quadlock funkar tills den inte gör det längre. Då märker man det.

Det finns begagnade GPS tex Garmin Montana osv som är robusta och bra, kan manövreras med handskar, syns i solljus och inte blir varma vid laddning.

Nu sitter man sällan och tittar på GPS-en när man kör så varför inte ha mobilen i kartfacket på tankväskan tills du hittat en lämplig GPS?


Mvh
 
Quadlock funkar tills den inte gör det längre. Då märker man det.

Det finns begagnade GPS tex Garmin Montana osv som är robusta och bra, kan manövreras med handskar, syns i solljus och inte blir varma vid laddning.

Nu sitter man sällan och tittar på GPS-en när man kör så varför inte ha mobilen i kartfacket på tankväskan tills du hittat en lämplig GPS?


Mvh
Och jag som vill ha både och, det vill säga GPS men även info från telefonen, jag har monterat en display som speglar telefonen, funkar kalasfint.
Bonus för att man får in däcktrycket och ännu mer info om man ansluter den till OBD.
Annars kör jag med fästen från RAM, och är nöjd med dessa.
 
Quadlock funkar tills den inte gör det längre. Då märker man det.

Det finns begagnade GPS tex Garmin Montana osv som är robusta och bra, kan manövreras med handskar, syns i solljus och inte blir varma vid laddning.

Nu sitter man sällan och tittar på GPS-en när man kör så varför inte ha mobilen i kartfacket på tankväskan tills du hittat en lämplig GPS?


Mvh
Ok, inte Quadlock alltså.... öppen för alla förslag men tankväska är inte fel.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top