Recent content by Boshboo

  1. 2-takts-ras - Varför hände det ?

    Om man bortser från felaktigt maskinjobb före renoveringen så gissar jag: För lite olja eller fel olja, för lite bensin eller kass bensin, fel munstycken igenkläggad förgasare trasigt eller felaktigt luftfilter, kass soppakran, eller tjuvluft mellan vevhuset, vevaxeltätningarna eller cylindern...
  2. Ventilsäten i Beryllium

    Beryllium i små mängder Jag syftade enbart på berylliumet som sådant i proportion till andra metaller, kan man blanda ihop nått stål med mycket koppar och aluminium i materialet så leder ju sätet garanterat värme bättre.
  3. Ventilsäten i Beryllium

    Jag skulle tro att berylliumet mer är till för att vissa metaller ska blanda sej i smältan än att det skulle förbättra värmeledningsförmågan.
  4. Vridmoment och hästkrafter.

    Självklart, det är ju en R faktor eller Ohms lag för otto motorer.
  5. Vridmoment och hästkrafter.

    Stämmer rätt bra det där för utom att det förstör min fetish att kunna trimma. En vis man sa, det är inte så mycket man kan göra åt Newton och liknande gossar. :yoparty:yoparty:yoparty
  6. Om rätten att ställa av hojen och få pengar tillbaka

    Lagen styr Oavsett vad försäkringsbolaget säjer, deras vilkor gäller bara när man är överens annars är det lagens långa arm som FET BESTÄMMER . Försäkrings bolaget får ta den upp i R........ om herr eller fru dommare bestämmer att si och så är det och givetvis omvänt herr eller fru mc-ägare...
  7. Hur mycket expanderar däcket med ökad hastighet??

    Jag skulle tro att de inte bryr sej särskilt mycket om vad mätaren visar över 150kmh. Hur som haver så kan man ju fråga sej om rotationen lyfter hojen nämvärt, det är nog omvänt att hojens egentyngd trycker ihop däcket i stället. Om mätaren visar 200 eller 220 är väl tämligen ointressant.
  8. Highly accurate tachometer?

    Synkvarv Om den ska gå bra när man kör synkar man normalt lite över tomgång, detta för att man inte ska hänga på tomgångs skruven eller på skeva spjäll i stället för synkmekanismen. Det ska vara synkat upp till fullvarv annars är något galet. Omvänt om man är mer intresserad av perfekt tomgång...
  9. Fråga ang. spricka i blocket (bilder)

    Svetsa Jag skulle svetsa, det ska inte vara några problem att svetsa detta. Se bara till att så mycket som möjligt återstår av lagerbanan så att det finns något att indikera på för eventuell berbetning av lagerläget.
  10. Jag har en sån där hoj med "skruvad" mätare...

    Framrullade Det finns garanterat lika många framrullade mätare. Eu-importer ansågs nya om de hade under 600 hundra mil på mätaren och då skulle storebror ha 25% moms. Jag vet ej om detta gäller fortfarande men det gjorde det på massimportens tid på slutet av 80 och början av 2000 talet...
  11. Gsxr 750 36mm förgasare på 1052

    Om dessa förgasare är ORG: ska de helst ha orginal luftburk. Funkar det inte är det bara att prova sej fram.
  12. Om rätten att ställa av hojen och få pengar tillbaka

    Ägarbyte funkar Ägarbyte funkar om det inte är aldeles för ofta eller tätt i mellan bytena. Jag bytte hoj men en kompis för några år sedan ett antal gånger på sommaren för att blåsa försäkrings bolaget.
  13. Mätarställning nollställd efter vinterförvaring

    Spelar ingen roll Ingen mätare har i mannaminne visat mer än 4000 mil eller rätt körsträcka på en sport hoj, så var glad. Är den inte klotad så är den manipulerad eller utbytt med 200% säkerhet.
  14. Problem med Cbr 600 -91

    Är den strypt i insuget med brickor så får den för mycket om den har Org. munstycken. Den har i teorin en för stor förgasare så det blir lite vanskligt att få det hela rätt. Det blir till att prova med mindre munstycken om det är en förgsarhoj eller greja med spridartider Mm. om det är en...
  15. RD350 oljepump-problem

    Det sitter ett stift och litet märke på skivan som vajern sitter på om jag inte minns helt fel och dessa ska stämma överens på endera tomgång eller fullgas. Märket synns på din bild. Kladdar det i kröken efter cylindern får den för mycket olja. Borde väl gå att köra en tank eller två och kolla...
Back
Top