Ventilsäten i Beryllium

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Berylliumtillsats i säten har länge varit da shit inom racing därför att det har outstanding värmeavledningsförmåga. Nu har där kommit en uppsjö av andra sätesmaterial som säger att de är precis lika bra men jag är tveksam. Någon som har erfarenhet?

Där skall byggas en högpresterande KTM och redan med original kamprofil är det problem att ventilerna går varmt så när det skall varvas långt och användas elak kam är det läge att se över sätena. Tyvärr saknar jag ventilfräs i aktuell dimension och min hovleverantör av sätesfräsning var inte intresserad av att fräsa berylliumsäten pga hälsorisken. någon som har koll på vem som gör detta?

Berylliumtillsats i säten har länge varit da shit inom racing därför att det har outstanding värmeavledningsförmåga. Nu har där kommit en uppsjö av andra sätesmaterial som säger att de är precis lika bra men jag är tveksam. Någon som har erfarenhet?

Där skall byggas en högpresterande KTM och redan med original kamprofil är det problem att ventilerna går varmt så när det skall varvas långt och användas elak kam är det läge att se över sätena. Tyvärr saknar jag ventilfräs i aktuell dimension och min hovleverantör av sätesfräsning var inte intresserad av att fräsa berylliumsäten pga hälsorisken. någon som har koll på vem som gör detta?

Kolla med www.proservice.se

Han fräser allt..

Hur pass mycket berylium är det i sätena procentuellt om man får fråga?

Är det ungefär samma hälso risk som att slipa tig-elektroder innehållande Torium hemma på bänkslipen utan utsug? Eller är det farligare?

Det är väl ungefär lika ohälsosamt som att inte bära rymddräkt när man plocka ner takplattor i eternit. Likförbannat får bolag som gör det professionellt inte lov att göra det utan tillstånd. Hade jag haft rätt fräsar hemma hade jag gjort det själv och burit någon form av mask för att undvika att inandas dammet.

Det är ett dyrt material och dödligt, skulle gärna vilja höra lite om dessa nya material, vad dom har för egenskaper. För om dom är lika bra / billigare så är det väl bara hemmåt

Ett par frågor i all ödmjukhet. Skulle det gå att undslippa Be och använda någon Inconel legering i ventilen och gärna i sätet också? ihop med minskad kontakt?
Eller krävs det mer av materialen, så att Be krävs?
//Micke

Ett par frågor i all ödmjukhet. Skulle det gå att undslippa Be och använda någon Inconel legering i ventilen och gärna i sätet också? ihop med minskad kontakt?
Eller krävs det mer av materialen, så att Be krävs?
//Micke

Inconelventiler har jag inte övervägt, har du någon bra leverantör?

Toppen levereras med titanventiler original och jag har inte räknat på hur mycket tyngre ventiler det tål. Min tanke var att byta till retainers i titan och behålla standard fjädrar vilka då borde räcka.

Inconelventiler har jag inte övervägt, har du någon bra leverantör?

Toppen levereras med titanventiler original och jag har inte räknat på hur mycket tyngre ventiler det tål. Min tanke var att byta till retainers i titan och behålla standard fjädrar vilka då borde räcka.
Nä sorry, ville bara nämna ett ev alternativ. Bäst är nog att maila specs´en till några olika och vänta på napp. Men vikten kanske skulle ställa till det, vore ju tråkigt ifall dom fick för sig att flyta onödigt mycket.
//Micke

Edit:

http://www.ferrea.com/custom_valves.php
bara att fylla i ;-)

Last edited:
Jag skulle tro att berylliumet mer är till för att vissa metaller ska blanda sej i smältan än att det skulle förbättra värmeledningsförmågan.

Nä sorry, ville bara nämna ett ev alternativ. Bäst är nog att maila specs´en till några olika och vänta på napp. Men vikten kanske skulle ställa till det, vore ju tråkigt ifall dom fick för sig att flyta onödigt mycket.
//Micke

Edit:

http://www.ferrea.com/custom_valves.php
bara att fylla i ;-)

Jag gillar all input i frågan :) Inocelventiler är ju poppis inom en del racing och jag har noll erfarenhet av det.

Jag skulle tro att berylliumet mer är till för att vissa metaller ska blanda sej i smältan än att det skulle förbättra värmeledningsförmågan.

Har du något mer än känslan som backar upp det?

Enl rådande dogm bland motorbyggare så används beryllium i racemotorer där vanliga sätes värmeavledningsförmåga inte räcker till då titanventiler leder värme så uselt och dör när de går för varmt. Mina kunskaper inom metallurgi är för undermåliga för att syna om detta är sant så jag är öppen för all input som kan få mig att välja bästa sätesmaterialet.

Beryllium i små mängder

Jag syftade enbart på berylliumet som sådant i proportion till andra metaller, kan man blanda ihop nått stål med mycket koppar och aluminium i materialet så leder ju sätet garanterat värme bättre.

Man legerar väl koppar (som har bra värmeledningsförmåga) med beryllium för att det ska få tillräcklig hårdhet?

Man legerar väl koppar (som har bra värmeledningsförmåga) med beryllium för att det ska få tillräcklig hårdhet?
Det är väl en trolig gissning. Moldstar 90 som jag googlat mig till är en poppis ersättare innehåller
Cu 90
Ni 7.5
Si 1.3
Cr 1.2

Brons

Det är väl en trolig gissning. Moldstar 90 som jag googlat mig till är en poppis ersättare innehåller
Cu 90
Ni 7.5
Si 1.3
Cr 1.2

Du har säkert koll på AluBrons, det finns ju fler att välja på, värmeledningstal på 65. Nickelvarianten har Cu 80, Al 10, Ni 5, Fe 5.
Hårdhet 180-200 på extruderat material det finns även en hårdare varian på 300 Hb men då måste ventilskaftet vara upp emot 500.
Albrons i säten är väl oxå kalas./ HojSugen

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!