Highly accurate tachometer?

Mange.H

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Malax, Finland
Hoj
Kawasaki z750 -04
Tänkte vacum syncronisera spjällen på min kawasaki 750z -04
och i verkstadsmanualen står det att man bör använda en "highly accurate tachometer" och inte använda den på cykeln.
Varför? Vad exakt är en väldigt exakt varvräknare? Var hittar man en sån?
och vad kostar den? Och framförallt behöver jag verkligen detta?

tack på förhand! :Bugar
 
Vaa , nää hehe

Verkar mer noga med att ha en "highly accurate VACUMmeter"

Synka på du , På vanlig tomgång
 
Vaa , nää hehe

Verkar mer noga med att ha en "highly accurate VACUMmeter"

Synka på du , På vanlig tomgång

JO! vacum mätarn tänker jag beställa sån här:
http://www.carbtune.com/
Men det skulle vara väldigt viktigt att ställa vid exat 1100rpm och man skulle justera tomgången med en "highly accurate tachometer"
först (och sisst förståss)

Men du tror det ska gå bra att använda kawas egna rpm?
dom har nämligen en ruta med denna text i i manualen:

"CAUTION
Do not measure the idle speed by the tachometer of
the meter unit.":va


ps. tack för snabbt svar :Bugar
 
JO! vacum mätarn tänker jag beställa sån här:
http://www.carbtune.com/
Men det skulle vara väldigt viktigt att ställa vid exat 1100rpm och man skulle justera tomgången med en "highly accurate tachometer"
först (och sisst förståss)

Men du tror det ska gå bra att använda kawas egna rpm?
dom har nämligen en ruta med denna text i i manualen:

"CAUTION
Do not measure the idle speed by the tachometer of
the meter unit.":va


ps. tack för snabbt svar :Bugar

Undras om inte den meningen finns kvar sen den tiden då varvräknarna på hojar var mekaniska. Idag räknar man pulser och det är en microprocessor djävligt bra på.
 

Annars kan man tydligen använda en ir-termometer mot grenröret.
17-236_m.jpg


299:- på Biltema.
(Räcker den med 260 grader max? :va, finns en dyrare som går till 538.)

Väldigt användbar till en massa annat också och ingen giddrigt fippel med slanginkoppling.

Någon som testat detta?

/e
 
Annars kan man tydligen använda en ir-termometer mot grenröret.
17-236_m.jpg


299:- på Biltema.
(Räcker den med 260 grader max? :va, finns en dyrare som går till 538.)

Väldigt användbar till en massa annat också och ingen giddrigt fippel med slanginkoppling.

Någon som testat detta?

/e

Har man mer än 3 cyl på en rad torde den/dom i mitten få varmare grenrör än dom yttre på samma vakuum in. Men på twinar och V4or borde det funka (iof får ofta den bakre cyllen sämre kylning på v-twin, men det spelar väl mindre roll vid stillastående även om bestyckningen säkerligen är lätt uppfetat pga detta, vilket även mitten cyllarna på en rad4a är)

Edit: menar själfallet "3 cyl eller mer på en rad"...
 
Last edited:
Har man mer än 3 cyl på en rad torde den/dom i mitten få varmare grenrör än dom yttre på samma vakuum in.

Precis, men frågan är om det är enhetligt vakuum in eller
enhetlig temperatur i förbränningsrummen som eftersträvas?

Man brukar ju som sagt ha en annan bestyckning på
mittencylindrarna just för att de har andra föutsättningar.

Mina 5 eurocent är att när alla avgaskrökar håller
samma temperatur är förgasarna i synk.
Tänker jag fel? :va

/e
 
Jag kör med mätarn ombord då! tack för era svar! :D

Mätaren må kanske inte vara exakt men tillräckligt för ditt jobb.

Ventiler som inte är ställda rätt påverkar även de tempen så...
Det är ju dock intressant att provmäta. Alla hojar med fler cylindrar i rad har inte fetare blandning i mitten vilket kan vara att föredra som ett annat tips.

Har man mer än 3 cyl på en rad torde den/dom i mitten få varmare grenrör än dom yttre på samma vakuum in. Men på twinar och V4or borde det funka (iof får ofta den bakre cyllen sämre kylning på v-twin, men det spelar väl mindre roll vid stillastående även om bestyckningen säkerligen är lätt uppfetat pga detta, vilket även mitten cyllarna på en rad4a är)

Edit: menar själfallet "3 cyl eller mer på en rad"...
 
Last edited:
Precis, men frågan är om det är enhetligt vakuum in eller
enhetlig temperatur i förbränningsrummen som eftersträvas?

Man brukar ju som sagt ha en annan bestyckning på
mittencylindrarna just för att de har andra föutsättningar.

Mina 5 eurocent är att när alla avgaskrökar håller
samma temperatur är förgasarna i synk.
Tänker jag fel? :va

/e

Dom manualer jag har sett (zzr, gsx-r & zx6) är det just enhetligt vakuum som man ska ha vilket torde innebära (något)olika temperatur.

Å andra sidan är det fullt möjligt att diffen inte spelar någon roll, som någon skrev ovan har ju inte alla hojar olika på mittencyllen/arna och på inspruthojar har jag t.ex. för mig att man oftast har gemensam mapp för alla cyllarna vilket egentligen borde vara olika om man har olika på förgasare. :va

Sen kan man flumma ut ännu mer, synken är viktigast vid tomgång och lågt gaspådrag, det man vill är att få jämn gång vilket innebär att kolvarna ska ge samma kraft, och om ett förbränningsrum är varmare än ett annat så borde även det påverka kraften vilket gör att det kanske egentligen är bättre att mäta på avgaskrökarna. Var jag inte förvirrad innan så är jag det nu... hoppas på att det är försumbara skilnnader...
 
Synkvarv

Om den ska gå bra när man kör synkar man normalt lite över tomgång, detta för att man inte ska hänga på tomgångs skruven eller på skeva spjäll i stället för synkmekanismen. Det ska vara synkat upp till fullvarv annars är något galet. Omvänt om man är mer intresserad av perfekt tomgång så synkar man på tomgång.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top