RD350 oljepump-problem

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Någon som vet hur man ställer in skiten?
Någon som vet varför min som är inställd enligt manualen men dricker 1L olja innan 17L bensin tagit slut?

jag refererar till denna tråden för mer info om någon kan hjälpa mig!
http://www.rzrd500.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6195&start=30

Stått hela vintern och renoverat skiten. Första åkturen så tycker man den ryker (ah den går väl lite fett då tänker man)
kommer man hem med 1/3 del av tanken kvar (alltså knappt 10L använt)
så är oljeslangarna snustorra in till förgasarna....

Det är en RD350 F2a ifrån 86...

[YOUTUBE-ID]P0A1y4Da38c[/YOUTUBE-ID]

Hur är det med oljepumpen har du haft isär den något ?

Skystera har jag för mig man gör på vajern, vissa pumpar ett grundläges sträck där den bör stå när motorn står på tomgång/avstängd utan gass, vissa pumpar har jag för mig att vajern ska vara precis slak, känns ju som att den vrider rullen lite mycke just nu så den öppnar kanalen lite mycke på fullgass.

Hade en manual på datorn en gång i tiden men tuvär borta, man kan söka på google annars, finns en del att hämta hem :)

Hur är det med oljepumpen har du haft isär den något ?

Skystera har jag för mig man gör på vajern, vissa pumpar ett grundläges sträck där den bör stå när motorn står på tomgång/avstängd utan gass, vissa pumpar har jag för mig att vajern ska vara precis slak, känns ju som att den vrider rullen lite mycke just nu så den öppnar kanalen lite mycke på fullgass.

Hade en manual på datorn en gång i tiden men tuvär borta, man kan söka på google annars, finns en del att hämta hem :)

Tack för ditt svar!
Men kollade du länken jag referera till så har jag lagt upp en länk till manualen, och man kan tydligt se att jag gjort precis som manualen vill också

Det sitter ett stift och litet märke på skivan som vajern sitter på om jag inte minns helt fel och dessa ska stämma överens på endera tomgång eller fullgas. Märket synns på din bild. Kladdar det i kröken efter cylindern får den för mycket olja. Borde väl gå att köra en tank eller två och kolla så att förhållandet blir 3% eller vad det nu ska vara.

Last edited:
Dels är det markeringen på skivan men man ska även kontrollmäta slaget på pumpen. Kan ju vara någon som bytt dom brickorna utan att tänka. Ska se om jag hittar min manual när jag kommer hem.

Läste din fundering igen och kontrollmät slaget på pumpen. Är vajern korrekt justerad gissar jag att brickorna är fel. Hade samma problem med min gamle racer

Äh, google gick snabbare :)
Här finns en beskrivning http://home.mchsi.com/~xen-uno/RZ-YPVS-RD350-OilPumpAdjust.pdf

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back