Bilrelaterade diskussioner

Jo, pinnen går att justera ut helt med skruven. Kör man motorn så åker även pinnen fram och tillbaka. Igår kväll hittade jag någon video (som jag inte hittar på igen) där det ser ut som en U-formad vit grej. Jag har ett endoskop, provade att ta en bild in där och det ser ut så här. Verkar fattas något, men är ju inte helt säker. Antar att det bara är att skaffa ny strålkastare i så fall.

Nu har dottern åkt hem till sig så kan inte kolla så mycket mer just nu.

View attachment 531794
Kolla din videohistorik så hittar du den säkert.

Polestar 2 dual är det något att ha?

Var några år sen men kollar på leasing nu igen och dessa kom upp som alt., visst de kostar en slant i avgift men jämför jag med någon billigare tråkdiesel är de ändå billigare p.g.a. just diesel kontra el och skatt.

Till mina lite speciella vänner här som också kör Mercedes.
Idag byttes min E till SLK, en riktigt pigg liten rackare när man trampar på lite.
Mycket nöjd.

kolla på begagnade från 2024, väldigt prisvärda!

Jo det är någon form av beg-leasing jag kikar på, bara skrapat på ytan än så att säga. Haft 2 st beg-leasing tidigare och det fina i kråksången från dom var fri återlämning efter 12 månader, hade mina skorvar i kanske 13-14 månader och det var bokstavligen noll trassel vid återlämning. Nu har dock den firman döpt om sig men vad jag kan läsa mig till så verkar det fortfarande vara hyggliga villkor. Den andra hade dom dock höjt självrisken vid byte vindruta till 6000kr så när jag åkte för att laga ett stenskott för mindre pengar och grabbhalvan tyckte att rutan skulle bytas istället hade jag god lust att kvista öronen av han. Löste sig dock med ett samtal till leasingföretaget som tyckte det var värt ett försök att laga = gick alldeles utmärkt.

Friktionen var att glasfirman kunde få backjobb om en lagning ansågs vara störande i siktfältet och jag ansåg att stenskottet var kantboll utanför, typ så.

Men men Tror fler och fler företag inser vinning med beg-leasing, vet dock ej om 12 månader är verklighet på fler ställen.. leasa en bil privat i 3 år kanske aldrig kommer bli aktuellt för egen del.

Happ, ikväll fick man uppdrag.
Sambons bil (cheva cruze) citat; "hoppar och skakar, och låter som en prutt-prutt traktor i avgasröret".... :va

Bensin eller diesel?
1,8 ecotec bemppa.

Visar sig att min billiga obd-läsare som fungerat på allt möjligt obskyrt inte snackar GM, så kan inte läsa felkoden. Det går dock att radera den och då klarnar misständningen för en stund, så rent gissningsvis så är det någon sensor som tappar bort sig.

1,8 ecotec bemppa.

Visar sig att min billiga obd-läsare som fungerat på allt möjligt obskyrt inte snackar GM, så kan inte läsa felkoden. Det går dock att radera den och då klarnar misständningen för en stund, så rent gissningsvis så är det någon sensor som tappar bort sig.
Är inte det Opel?

OBD standarden/generiska felkoder = det som är samma för alla EU-skorvar och kontrolleras vid ex. kontrolbesiktning borde den väl inte misslyckas att läsa ut?

Frugans Skoda stannar på väg till jobbet. Bogserar hem och kollar felkoder. Kamaxelgivare G40 pratar inte längre... Den sitter bakom kamremmen och när jag kollar så måste kamremmen bort för att kunna få in ny givare. Kamremmen visar sig också vara dålig och har börjat tappa tänder.

Köper hem grejer inkl låsverktyg och extra domkraft och får med en extra rem. Remmen är till oljepumpen och sitter ännu längre in i motorn. Den bör bytas också om man ändå är där och river när motorn gått 36000 mil.

Suck... Det är bara att hugga in.IMG_20260824_201211117.jpg

För en som lärde sig att justera brytarspetsar och blästra tändstift ter sig nya bilar som en dystopi.

OBD skulle ju vara en standard, EN standard, som alla använde, nu måste man köpa en ny OBD läsare vid varje bilbyte

Sedan att komma på tanken att ha REM till oljepumpen och kamaxlar?
En komponent som gör att motorn havererar inom sekunder om remmen går av ska inte drivas av en gummisnodd.
Och sedan har vi idiotin med viktiga gummisnoddar i oljebad....

Här fanns det 15 olika OBD läsare, vissa för enskilda bilmärken

För en som lärde sig att justera brytarspetsar och blästra tändstift ter sig nya bilar som en dystopi.

OBD skulle ju vara en standard, EN standard, som alla använde, nu måste man köpa en ny OBD läsare vid varje bilbyte

Sedan att komma på tanken att ha REM till oljepumpen och kamaxlar?
En komponent som gör att motorn havererar inom sekunder om remmen går av ska inte drivas av en gummisnodd.
Och sedan har vi idiotin med viktiga gummisnoddar i oljebad....

Här fanns det 15 olika OBD läsare, vissa för enskilda bilmärken

Jag vet inte om mina erfarenheter av bakelitdrev till kamaxeln gör mig mer positiv till att undvika remmar.

Dom hörde man ju när dom tog slut... tydligt....
Det blev väldigt tydligt när det blev tandlöst mitt i en omkörning. Plötsligt visste jag var det lätt knackande ljudet kom ifrån, det ljud som hade gjort att jag köpt en annan B20 för 100 kr och fraktade i bagageutrymmet på min 242 -75.

OBD standarden/generiska felkoder = det som är samma för alla EU-skorvar och kontrolleras vid ex. kontrolbesiktning borde den väl inte misslyckas att läsa ut?
Gud vet.
Code 1/1 "not available" säger den åtminstone. Men går att nolla, vilket gör att bilen tillfälligt beter sig. :va

Det är väl så illa att de generiska koderna är de som finns, och sedan finns det märkesspecifikt som inte fungerar.
Min läsare kostade alltså ~150kr för ungefär 15 år sedan, så man kanske inte ska förvänta sig så mycket. Har fungerat bra till både Fiat och Volvo, samt någon diverse folkvagn, dock.

Jag vet inte om mina erfarenheter av bakelitdrev till kamaxeln gör mig mer positiv till att undvika remmar.
Det finns ju ståldrev.
Grova jävlar, med oljesmörjning, de äts inte sönder av olja.
Men det är ju BRA, så det är klart att man inte gör så .....

Sedan att alla jävlar envisas med att vrida motorn på fel led gör ju inte saken bättre. Ett kamremsbyte på en gammal 740 är ju en hyfsat smal sak ändå....

Last edited:
Mirakulöst nog så har den tydligen gått igenom besiktningen utan anmärkning ändå, så det blir väl att ha någon lokal förmåga att läsa ut koderna så tar vi det därifrån.

Sedan att alla jävlar envisas med att vrida motorn på fel led gör ju inte saken bättre. Ett kamremsbyte på en gammal 740 är ju en hyfsat smal sak ändå....
När jag sålde min MGF för några veckor sen sa jag att jag aldrig mer skulle köpa en bil där motorn satt sig på tvären.
Jag höll inte mitt löfte utan köpte en fransk liten bil ändå.

Gud vet.
Code 1/1 "not available" säger den åtminstone. Men går att nolla, vilket gör att bilen tillfälligt beter sig. :va

Det är väl så illa att de generiska koderna är de som finns, och sedan finns det märkesspecifikt som inte fungerar.
Min läsare kostade alltså ~150kr för ungefär 15 år sedan, så man kanske inte ska förvänta sig så mycket. Har fungerat bra till både Fiat och Volvo, samt någon diverse folkvagn, dock.

Det finns ju ståldrev.
Grova jävlar, med oljesmörjning, de äts inte sönder av olja.
Men det är ju BRA, så det är klart att man inte gör så .....

Man kan ju ha kedja också, men jag vet inte om de egentligen håller längre än en rem idag.

1787746281401.png

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...