Tre män med destination Gästboken

Snyggt jobbat och särskilt roligt att ni gjorde det helt utan att ha köpt en T700 med dekalkit. Det är den hojen man har som man skall köra med.

Bjuder på kaffe (eller te) när ni passerar Luleå!

Kör snyggt!

Snyggt jobbat och särskilt roligt att ni gjorde det helt utan att ha köpt en T700 med dekalkit. Det är den hojen man har som man skall köra med.

Kör snyggt!

Jag misstänker att du får stå för det norrbottniska kaffet då jag inte hunnit hem utan just nu är i Saxnäs, dock finns nog chansen att jag möter dessa äventyrare på min hemfärd imorgon?

Kommer inte ihåg om jag skrev upp våra däckval? Dessa är tänkta att fungera till allt dvs - allround däck.

640 - Mitas Enduro Trail+ fram och bak
Freewind - Som ovan bak, TKC80 fram
Honda - Pirelli MT60 fram och bak

MT60 hade stora bekymmer då det blev lerigt och blött. Hjälptes inte av att de drivs fram av en rad4.
Enduro Trail+ gick riktigt bra på alla underlag
TKC80 var fenomenalt i fram, tappade inte greppet någon gång, dock blev det en del ofrivilliga spårbyten.

Jag misstänker att du får stå för det norrbottniska kaffet då jag inte hunnit hem utan just nu är i Saxnäs, dock finns nog chansen att jag möter dessa äventyrare på min hemfärd imorgon?
Vi har inte riktigt valt väg än i, planer skall smidas för lämplig destination och rutt.
Vi hade bara planerat resan upp, vi lät hemresan vara oskriven då vi inte visste hur det skulle gå.

Kör snyggt!
Tack för inbjudan - vi får se vart vägen leder :)

Solen välkomnar oss till en ny dag!
Stigfinnaren vaknade återigen först, tände brasan och svettades ut oss ur vår sömn :)
Både Skalden och Stigfinnaren lider idag av "ålderskrämpor" de skyller på träningsvärk och att de slagit i. Jag tror att det är åldern - varje morgon är som en kavalkad av pust och stånk då dessa herrar börjar röra sig 🤣

Blir Jokkmokk och sedan ned mot Lycksele idag.
Vi ska försöka vara "smarta" och slippa det värsta vädret på vår väg söderut.

1000012691.jpg

Undra vilket vägval stigfinnaren tar dessa herrar från Jokkmokk till Lycksele? Arvidsjaur, Abborträsk, Malå och sen till Lycksele?

Undra vilket vägval stigfinnaren tar dessa herrar från Jokkmokk till Lycksele? Arvidsjaur, Abborträsk, Malå och sen till Lycksele?
Via Storfallet och sedan Stegra rutt vidare ned mot Lycksele.
Det är intentionen i vilket fall, det brukar tyvärr ändras efter vägen.

Solen välkomnar oss till en ny dag!
Stigfinnaren vaknade återigen först, tände brasan och svettades ut oss ur vår sömn :)
Både Skalden och Stigfinnaren lider idag av "ålderskrämpor" de skyller på träningsvärk och att de slagit i. Jag tror att det är åldern - varje morgon är som en kavalkad av pust och stånk då dessa herrar börjar röra sig 🤣

Blir Jokkmokk och sedan ned mot Lycksele idag.
Vi ska försöka vara "smarta" och slippa det värsta vädret på vår väg söderut.

View attachment 531597
Då vår kära trådskaparen Gycklaren är lika lång (kort) oavsett om han står, sitter eller ligger ner så har han inga lemmar att sträcka ut på morgonen. Därav känner han kanske inte av dessa krämpor som det innebär att veckla ut en fullvuxen kropp efter en natts dvala :)

Är det inte för sent så tyckte jag kraftverket i Porjus var svinintressant. Typ söder om Jokkmokk.

Norr om Jokkmokk. Mellan Jokkmokk och Gällivare strax norr om Harsprånget.

Porjus kraftstation tillhör tillsammans med dito i Älvkarleby och Trollhättan de stora industriella investeringarna där i krokarna kring första världskriget. Då fanns inte kommentarsfält i sociala medier och opinionspåverkan från främmande makt så de blev av enligt plan trots att de kostade enorma summor och lån togs upp utomlands. Man kan jämföra med idag…

Nå, byggnaderna i Porjus, Älvkarleby och Trollhättan ser ungefär likadana ut - men bara Porjus har en gyllene krona på taket. Den var nyckeln till (elektrifieringen av) Malmbanan och därmed också utvinningen av malm i Kiruna. Sveriges välstånd vilar alltså till stor del på Porjus. All materiel fick klövjas eller bäras från Gällivare; en nätt sträcka av ca 5 mil genom väglöst land.

De händer som grävde Göta kanal är berömda, men den satsningen blev obsolet innan den var färdig - då hade järnvägen tagit över. Malmbanan har levererat i över hundra år och är viktigare än någonsin.

Kör snyggt!

Last edited:
Måste ju säga att AI misslyckades helt där :)
Målet ligger ovanför Övre Soppero koordinaterna finns i gamla trådar/forum m.m. Skaparen ville att koordinaterna skulle hållas hyfsat "hemliga".
Den som verkligen vill dit kan hitta dem.

Last edited:
Morgonen förärade oss med ett begynnande duggregn - trots att "proffs meteorologerna" utlovade uppehåll.
En brasa, snabb ihoppackning så var vi iväg 0830.
Freewinden uppvisade tråkig attityd genom att inte vilja starta direkt som alltid annars.. Löste sig efter lite gnuggande med startmotorn. Honda. Dog som den brukar göra, Stigfinnaren kom ca 15 meter innan det var dags för omstart.
Siktade mot Ö-vik, ihållande regn och kallt...
Vid ett snabbt stopp började 640in varna för hög temperatur, men utan att kylfläkten gått igång.
Efter lite proffstittande och tyckande fylldes 1,5dl olja på å sen for vi vidare.
Hondan har slitit riktigt snett på framdäcket, kan det bero på att ena gaffelbenet helt saknar olja? Eller är den bara helt sned... Däcktrycket är kontrollerat och korrekt..
1000012708.jpg

Morgonen förärade oss med ett begynnande duggregn - trots att "proffs meteorologerna" utlovade uppehåll.
En brasa, snabb ihoppackning så var vi iväg 0830.
Freewinden uppvisade tråkig attityd genom att inte vilja starta direkt som alltid annars.. Löste sig efter lite gnuggande med startmotorn. Honda. Dog som den brukar göra, Stigfinnaren kom ca 15 meter innan det var dags för omstart.
Siktade mot Ö-vik, ihållande regn och kallt...
Vid ett snabbt stopp började 640in varna för hög temperatur, men utan att kylfläkten gått igång.
Efter lite proffstittande och tyckande fylldes 1,5dl olja på å sen for vi vidare.
Hondan har slitit riktigt snett på framdäcket, kan det bero på att ena gaffelbenet helt saknar olja? Eller är den bara helt sned... Däcktrycket är kontrollerat och korrekt..
View attachment 531653
Jag inbillar mig att jag har precis samma uttryck i ansiktet som mannen till höger då jag tittar på en "jägar TV". 😁

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN