Bäverhyddan
Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Planeringen för höstens resa är satt, eller ja - lite löst i alla fall... Man kan säga att vi har ett mål och en typisch rutt vi ska följa under 9 dagar.
Tänkte försöka få till någon form av "resedagbok", dels för egen del men även för att uppmuntra andra att ge sig ut oavsett ålder på MC.
Kombatanterna samt förare.
Tänkte försöka få till någon form av "resedagbok", dels för egen del men även för att uppmuntra andra att ge sig ut oavsett ålder på MC.
Kombatanterna samt förare.
- Jag själv (gycklaren), 45år gammal med ett milt längdhandikapp. Trots min begränsade längd har jag en vikt värdig en 2 meter lång ståtlig nordbo
Mitt positiva sinnelag faller som en sten så fort jag blir hungrig eller trött. Ett måste på varje resa är ett storpack Snickers som inmundigas närhelst mina färdkamrater påpekar att jag börjar bli lite tvär. Jag kommer framföra min XF650 (Freewind), årsmodell 1997 med lite drygt 4500mil på mätaren. Målet med Freewinden har varit att hålla kostnaden så låg som möjligt. Totalt har motorcykel, packsystem, telefonfäste, däck, service m.m. kostat 21 500kr (1500kr på ett nytt drivpaket). Freewinden har en otroligt tacksam sadelhöjd som passar min längd perfekt - dock ger detta en brist på markfrigång som kan visa sig vara aningens begränsande.

- Stigfinnaren, 46år gammal, finskt påbrå med en aptit på mat som är snuddar vid ett självskadebeteende. Sitt smeknamn till trots är det sällan som vår vän avverkar en dag utan ett antal felnavigeringar. Stigfinnaren kommer att framför en Honda CBX600E från 1983 med runt 7000mil på mätaren. Hondan är utrustad med "ta sig fram gummi", tidstypiska packväskor samt bakdämpare från en Triumph. Hondan lider av läckande framgaffelben trots nya packboxar (2 gånger), oljeläckage från diverse pluggar i motorn och ibland en ovilja att starta varm. Totalkostnad för denna raritet har nog landat på drygt 15 000kr inklusive ny stator, regulator och batteri.

- Skalden, 42 år gammal, upplevde sina första trauman i Blekinges mörka skogar. Med ett par hängselbyxor, träskor och en smutsig keps ser han ut som Sveriges bonnigaste albino. Skalden lägger en alltför stor del av våra resor på att "förgylla" vår tillvaro med sin skönsång i Intercommen... Inte alltid uppskattat av oss andra som gärna vill behålla vår hörsel ett tag till. Skalden framför en KTM640 Adventure från -02 (eller kanske 03?) miltal är okänt då den spenderat sina första typ 15 år i skogen utan att besiktigas och utan fungerande mätare. 640in är kittad med BMW väskor och hemmasnidade fästen. Detta är den enda av motorcyklarna där man vid varje oljebyte presenteras av en "julgran" på den magnetiska oljepluggen. Vid sista bytet spottade den tydligen ur sig en bit metall av inte helt oansenlig storlek. Detta är den "dyraste" av motorcyklarna, kanske 25 000kr nedlagt med inköp och utrustning.

Som planen ser ut kommer vi att köra från Stockholm upp till Edsele som första stopp. Sen fortsätter vi vildmarksvägen runt upp till Murjek och sen vidare mot Gästboken. Lyckas detta inom rimlig tid tar vi sikte mot Nordkapp (bara för sakens skull).
Utrustningen för camping/läger är i stort bland det billigare som går att hitta.
Kommer försöka uppdatera löpande under resan som startar nu på fredag.