Broms!

Tjatar vidare lär er eran broms!

Med tanke på att mina krascher är med enbart framhjulsbroms och jag undvikit och krascha med bakhjulsbroms samt med bakhjul- och framhjulsbroms samtidigt.
Han bromsade in i kurvorna.
Om det är nått jag hatar så är det folk som bromsar i kurvan framför mig.
Jag föredrar bromsa före kurvan och gasa igenom kurvan.
Men visst,
har man framdäck som tydligt visar när det börjar kana och likadant bakdäck så går det ju att bromsa genom kurvorna utan större problem. Med lagom kanande. Eller inget kanande.
Kana bak för svänga tajtare.

Med tanke på att mina krascher är med enbart framhjulsbroms och jag undvikit och krascha med bakhjulsbroms samt med bakhjul- och framhjulsbroms samtidigt.
Men visst,
har man framdäck som tydligt visar när det börjar kana och likadant bakdäck så går det ju att bromsa genom kurvorna utan större problem. Med lagom kanande. Eller inget kanande.
Nu vet jag ju att du tillhör den gamla stammen! :hjarta Men om du vill lära dig, om och rätt! Så handlar det om körteknik! Släppa bromsen innan en dold kurva och gasa igenom hur låter det tycker du? Lite chansartat om du frågar mig :) Sen handlar det om kontrollerad broms in i kurvor...med lite tryck kvar på dämpare , bromsbelägg,,,sen släppa upp helt när du pekar rätt med framdäck och ser utgång av kurvan! Då är det bara att dra på gas! Prova får du se och börja lätt, kanske bara i vanliga korsningar i början :)..Lycka Till ! :hjarta

Last edited:
Fast Eddie´s nivå hade man allt velat nå :Bugar

Här används väl kurvbroms mestadels när förarmiss har skett, föredrar att ligga på gasen innan apex, men det är nog bara för man är långsam :rofl Nu menar jag dom gångerna man tänker på det iaf, ska man räkna alla gånger man kurvbromsar blir det väldigt många, men det brukar ske någon slags undermedveten bedömning huruvida man ska eller inte ska, som påtalat tidigare, missad bromspunkt och lite för hög ingångshastighet -> trail brake saves the day :tummenupp

Testar trail braking ibland när jag får lite feeling, och jäklar vad bra det känns när man lyckas få till det "100%". Går ju garanterat att åka fortare än jag gör men det blir ett mjukt skönt flyt genom kurvan när jag får till det rätt med fingrar och fötter.

Bromsa in i kurva gör vi nog alla omedvetet, precis som med motstyrning.

Gör man det medvetet upptäcker man att det går alldeles utmärkt, även på grus/löst underlag.

När man hittar den nyckeln medvetet höjer man tryggheten några snäpp, genom att hojen blir stabilare och har bättre grepp, ffa med framhjulet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tycker det känns som man får variera tekniken lite beroende på hur hårt man kör. Om man kör normalt så funkar trafikskolans teknik fint jämt. Men om man kör hårt och pressar gränserna så måste man trail bromsa, annars funkar det inte så bra tycker jag.

Bromsa in i kurva gör vi nog alla omedvetet, precis som med motstyrning.

Gör man det medvetet upptäcker man att det går alldeles utmärkt, även på grus/löst underlag.

När man hittar den nyckeln medvetet höjer man tryggheten några snäpp, genom att hojen blir stabilare och har bättre grepp, ffa med framhjulet.

Trail braking var den största förändringen i mitt körande, allt blev mycket tryggare och därmed roligare efter att ha lärt mig det.

Sen tror jag nog att det är många som bromsar FRAM till kurvan, men inte IN i den, utan antingen rullar igenom eller med jämn gas. Särskilt eftersom det är det sistnämnda som SMC lärde ut väldigt länge (kanske ändrat nu).

Men visst,
Om du lär dig trail braking kommer du få mer kontroll över framdäcket genom kurvan och paradoxalt nog troligen minska risken för framhjulssläpp.

Trail braking var den största förändringen i mitt körande, allt blev mycket tryggare och därmed roligare efter att ha lärt mig det.

Sen tror jag nog att det är många som bromsar FRAM till kurvan, men inte IN i den, utan antingen rullar igenom eller med jämn gas. Särskilt eftersom det är det sistnämnda som SMC lärde ut väldigt länge (kanske ändrat nu).

Japp, även SMC ändrar sina riktlinjer när man går till botten med hur och varför i olika frågor. :)

Nu är det ”planeringsbroms” som gäller.

Även ABS använder vi på grus numer, något som lät väldigt främmande bara för 7-8 år sedan men tekniken går framåt samtidigt som den pedagogiska kärnan utvecklas ytterligare.

Aldrig ens haft en hoj med ABS.

Men hur många har kurv-ABS? Vilket låter som om det borde införts från början på MC utan att ens släppa de första/vanliga systemet/en

Det vanliga fungerar bara "rakt fram" som jag förstår?

Aldrig ens haft en hoj med ABS.

Men hur många har kurv-ABS? Vilket låter som om det borde införts från början på MC utan att ens släppa de första/vanliga systemet/en

Det vanliga fungerar bara "rakt fram" som jag förstår?

Ja, kurv-ABS innehåller massa hokuspokus med gyron osv. Kom 2015 på KTM och sedan på övriga europeiska hojar med likadana system (tror det är BOSCH).
Kring 2022-2023 lyfte man över elektronikpaketen från supersporthojarna även till det stora äventyrssegmentet och då finns nästan inga begränsningar för vad man kan göra med elektroniken…

De vanliga ABS-systemen bygger på att en sensor känner av om hjulet stannar och släpper tills det rullar igen. Från början (1984/85 på BMW) låååångsamt, för varje generation allt snabbare. Idag kombinerat med accelerometrar, gyron och mätning av hjulets rotation 400 ggr/sek…

Ja missförstå nu inte ABS! ...Går alldeles utmärkt att bromsa utan! :) Och även in i kurvor!
Tro mig bara haft hojar utan ABS innan traktorn! :hjarta

Absolut!

Våga bromsa, och våga öva på att bromsa.

Ja, en polare till mig säger att han inte vill pröva trail braking då han inte har kurv-ABS på sin hoj och är rädd för att bromsa omkull i kurvorna. Jag försöker förklara att det då är _ännu_ mer meningsfullt att trail brake:a men än så länge har det inte gått hem… :/

En annan fråga som hänger ihop med trailbraking, ska man ha två eller fyra fingrar på bromsgreppet (eller ett eller tre)? Nuförtiden är ju många bortskämda med quickshifters och autoblippers, men anta också att man använder kopplingen och mellangasar manuellt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back