Stora Mellanösterntråden

Jag står nog över diskussionen pga hänsyn till rapportörer/journalister och desinformationskampanjer. :hej

Nu ska jag inte dra in dig i en diskussion du inte vill ha, diggar dig för mycket för det Steffe :krama

Men... :hihi Vet du vad Jack Ruby´s riktiga namn va? :fakta Om man kollar på vad en viss folkgrupp blev utsatt för under förintelsen, oavsett om man vill acceptera offentliga siffror eller ej, vad gör den typen av trauma med ett kollektiv? :wiggle Torde det inte vara så att en sådan grupp därefter anser sig berättigade alla medel och knep tillgängliga för att säkerställa den typen av trauma omöjligt att upprepa? Bara ett par frågor av många man borde ställa sig om man vill förstå sig på dagens världsläge, tycker jag iaf :tungan

Sen tänkte jag börja käbbla om epstein och pedofilerna men är för trött och måste hänga tvätt, prioriteringar :tummenupp

Det är nog egentligen på fredag, vid signering av avtalsöverenskommelsen, som sundet ska öppnas (enligt Iran iaf).
Jag gissar att man kan behöva plocka bort en del minor också och/eller eskortera fartygen med amerikanska flottans skepp för att dom skall känna sig säkra.
Kan ha fel här.

Hur går det med dödandet här då... Nehe? Inspektitoner, uran, iran, säger Vance and hinse. Dom har ju vapen, använd dom då! Snacka mindre och SKJUT! Jag hinner för fasen bli gammal och senil innan kriget är över, och sen vet jag ju inte vad allt handlade om, .. vet fortfarande inte vad det egentligen handlar om. Nåt med kärnvapen?

Om nån vill vara snäll, på lätt svenska tack.

.. eller rita en bild.

Ursäkta. Det regnar och jag vill inte ut i vätan med nån hoj idag, och jag är ledig en vecka, och jag dricker inte. Bara kaffe, för mycket dessutom 😜

Det är nog egentligen på fredag, vid signering av avtalsöverenskommelsen, som sundet ska öppnas (enligt Iran iaf).
Jag gissar att man kan behöva plocka bort en del minor också och/eller eskortera fartygen med amerikanska flottans skepp för att dom skall känna sig säkra.
Kan ha fel här.
Märkligt med fredag.
Därför arbetsveckan i Iran är Lördag till Onsdag. Fredag är dagen när Mosken besöks och torsdag som vår lördag.
Därför arbetsveckan i USA är måndag till fredag.
Ska nått beslut fattas så är måndag, tisdag och onsdag gemensamma arbetsdagar. Och med beslut på onsdag är tidigast det kan genomföras gemensamt nästa måndag.
Då har USA haft torsdag fredag på sig för att sprida beslutet ovh Iran lördag söndag.
Sedan tillkommer vilken tid beslutet ska börja gälla på måndag.
Teherantid eller Washingtontid eller GMT eller ????
Mina 25 öre.

Last edited:
Du missade även att Iran har stängt för att det är midsommarafton på fredag....
Kollektivavtalet ger ju ledigt då...
🫣
Tvivlar på att Misommarafton är helgdag i många andra länder är Sverige.
Speciellt tror jag inte tysken / (österrikaren?)-amerikanen i Vita Huset firar Midsommar.
Och de svenskar som finns i Iran idag på välförtjänt(?) semester från Sverige firar nog inte Midsommar i Iran.

Speciellt tror jag inte tysken / (österrikaren?)-amerikanen i Vita Huset firar Midsommar.
Och de svenskar som finns i Iran idag på välförtjänt(?) semester från Sverige firar nog inte Midsommar i Iran.
Kanske dags att vända på steken då och skicka ner en 20-30 pers i svenska folkdräkter på gästspel "Midsommar i Sverige".

.. och håll tummarna. Ska det firas Ejd här så kan det firas midsommar där.

Kanske dags att vända på steken då och skicka ner en 20-30 pers i svenska folkdräkter på gästspel "Midsommar i Sverige".

Jag skulle vilja föreslå Camilla Hansen, Elmi Ali, Janinine Alm Ericson, Emma Berginger, Mats Berglund, Camilla Hansen, Daniel Hellden, Annika Hirvonen, Linus Lakso, Rebecka Le Moine, Amanda Lind. Katarina Luhr, Emma Nohren, Amanda Palmstierna, Jan Rise, Jacob Risberg, Nils Seye larsen, Ulrika Westerlund och Mohamed Yassin till delegationen vi skickar ner i svenska folkdräkter med gästspelet "Midsommar i Sverige" till Iran ! :)

Last edited:

Japp. Tryck ner en jättestor fallos i marken, dansa runt den lik en groda, bli full.

Sjukt bra ide!

Sen kan vi toppa med ett midvinterblot också. 🙂

"Tirgan, också känd som Jashn-e Tiregân (Persiska: جشن تیرگان), är en gammal persisk midsommarfest som firas till vattnets ära. Tirgan hörde till årets viktigaste högtider i det antika persiska riket och firas fortfarande på vissa håll i Iran"

Helt ärligt hade jag ingen koll på att de hade midsommarfirande innan jag precis googlade det 😯 Förvisso en annan dag en vi gör, men det är en stor högtid där med.

Jag skulle vilja föreslå Camilla Hansen, Elmi Ali, Janinine Alm Ericson, Emma Berginger, Mats Berglund, Camilla Hansen, Daniel Hellden, Annika Hirvonen, Linus Lakso, Rebecka Le Moine, Amanda Lind. Katarina Luhr, Emma Nohren, Amanda Palmstierna, Jan Rise, Jacob Risberg, Nils Seye larsen, Ulrika Westerlund och Mohamed Yassin till delegationen vi skickar ner i svenska folkdräkter med gästspelet "Midsommar i Sverige" till Iran ! :)
Sättet du listar upp dom på säger mig att du nog inte tycker att en returbiljett skall ingå...😉

Rycktas om att Pete Kegsbreath hänger löst.
Någon måste ju få skulden...

Det här verkar vara de 14 punkter som skall undertecknas på fredag.
Det är enligt flera källor men kan förstås vara fel.

1. The Islamic Republic of Iran and the United States, together with their allies in the current war, declare upon the signing of this Memorandum of Understanding an immediate and permanent end to the war on all fronts, including Lebanon, and undertake that from now on they will not launch any hostile action against each other, and will refrain from the threat or use of force against each other. The final agreement will confirm the provisions of this Article and the remaining Articles.

2. The Islamic Republic of Iran and the United States undertake to respect each other's sovereignty and territorial integrity, and to refrain from interfering in each other's internal affairs.

3. The Islamic Republic of Iran and the United States undertake to negotiate and reach a final agreement within a maximum period of 60 days, extendable by mutual consent.

4. Immediately upon the signing of this Memorandum of Understanding, the United States Lift the naval blockade and prevent any interference or obstruction against the Islamic Republic of Iran, and restore traffic within a maximum of 30 days to its full capacity; the traffic of ships shall be proportional to the pre-war volume of traffic on the part of the Islamic Republic of Iran. The United States also undertakes to withdraw its forces from the surrounding areas within 30 days after the final agreement.

5. Upon signing this Memorandum of Understanding, the Islamic Republic of Iran will immediately take steps to ensure that the movement of merchant ships from the Persian Gulf to the Sea of Oman and vice versa is resumed within 30 days to the pre-war volume, taking into account the need for the removal of technical obstacles and the neutralization of mines by Iran.

6. The United States undertakes, together with its regional partners, to create a comprehensive plan agreed upon by both parties for the rehabilitation and economic development of the Islamic Republic of Iran, While ensuring financing of at least $300 billion. The implementation mechanism of this plan, as part of the final agreement, will be formulated within 60 days.

7. The United States commits to ending, on a schedule to be agreed upon as part of the final agreement, all types of sanctions currently facing the Islamic Republic of Iran, including resolutions of the United Nations Security Council and the Board of Governors of the International Atomic Energy Agency (IAEA), and all unilateral U.S. sanctions, both primary and secondary.

8. The Islamic Republic of Iran reiterates that it will never produce nuclear weapons. The Islamic Republic of Iran and the United States have agreed that the fate of enriched material and the fate of all other mutually agreed nuclear-related issues, including Iran’s nuclear needs, will be adequately addressed in a final agreement; the final agreement will confirm the provisions of this Article.

9. The Islamic Republic of Iran and the United States agree that, pending a final agreement, they will maintain the status quo: Iran will maintain the status quo on its nuclear program, and the United States will not impose new sanctions on Iran or strengthen its forces in the region.

10. The United States undertakes that immediately after the signing of this Memorandum of Understanding, and until the date of the lifting of sanctions, the United States Treasury Department will issue waivers for exports of Iranian crude oil, petrochemical products and their derivatives, and all related services, including banking, insurance, transportation, and the like.

11. The United States undertakes that, in light of the progress of negotiations towards a final agreement, frozen or restricted funds and assets of the Islamic Republic of Iran will be released and made fully available. These funds, whether held in the master account or transferred, will be used for any final beneficiary payment determined by the Central Bank of the Islamic Republic of Iran and will be fully available for use. The United States undertakes to issue all necessary permits and licenses on this basis.

12. The Islamic Republic of Iran and the United States agree that an implementation mechanism will be established to oversee the successful implementation of and future commitment to the Final Agreement.

13. Following the signing of this Memorandum of Understanding, and upon receipt of assurances regarding the commencement of implementation of Articles 4, 5, 10, and 11 of this Memorandum of Understanding, and the continued implementation of these steps, the Islamic Republic of Iran and the United States will enter into negotiations for a Final Agreement solely with respect to the remaining Articles.

14. The final agreement will be approved through a binding resolution of the UN Security Council.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back