Ni med robotgräsklippare - är ni nöjda?

Beställde nyss en 5000... Har insett att vi aldrig hinner med klippning med åkgräsklippare och trimmer mm. Lägger bara 25% av tiden som skulle behövas och ungarna är dåliga på att klippa. Kostar ju en bra slant, men jag säljer av en del grejer vi inte behöver nu plus en gammal Polo 🫣Screenshot_20260528-215803-105.jpg

Har inte läst hela tåden! ...Men köra robot på gräsmattan! Haha fy fan vilka lökar ni är!!
Jävla tunnbröd! My fifty cent! :hjarta

Jag känner två personer med väldigt olika inställning till gräsklippning.

Den ena tycker det är det bästa som finns att sitta på gräsklippartraktorn (har stora ytor att klippa) och snurra runt varv på varv, och klipper även stora ytor med gå-bakom klippare med glädje.
Klipper gärna åt andra som ber om hjälp dessutom

Den andre har egentligen inte speciellt mycket att klippa men funderar på robotgräsklippare för att slippa helt och hållet.

Beställde nyss en 5000... Har insett att vi aldrig hinner med klippning med åkgräsklippare och trimmer mm. Lägger bara 25% av tiden som skulle behövas och ungarna är dåliga på att klippa. Kostar ju en bra slant, men jag säljer av en del grejer vi inte behöver nu plus en gammal Polo 🫣View attachment 529030
Skönt att vakna nu och titta ut på en nyklippt gräsmatta.
I alla fall de delar som R2D2 klipper.
R2D2 är hustruns namn på kräket.

Mer tid för hojåkning.
Mer tid för spel, vin, cigarr, sova, besöka polare osv... Och hojåka. Framförallt att gräset faktiskt blir klippt innan det vuxit till tre decimeter och sly börjar spreta fram (ja, så ser det ut på en del av tomten som aldrig hinns med).

Installerade en Mova 1000 igår och testklippte. Lätt att göra kartor.
Klipper fint. Hårdplasthjul som slirar i sluttningar och ojämnheter. Kort batteritid och laddar ofta.

Installerade en Mova 1000 igår och testklippte. Lätt att göra kartor.
Klipper fint. Hårdplasthjul som slirar i sluttningar och ojämnheter. Kort batteritid och laddar ofta.

Har du kollat på nätet om det finns moddade/3D printade hjul?

Det har ju blivit lite av en subkultur att modda robotklippare, och hjulen är det nog oftast folk fixar då tillverkarna utgår ifrån att folk har släta villagräsmattor

Mer tid för spel, vin, cigarr, sova, besöka polare osv... Och hojåka. Framförallt att gräset faktiskt blir klippt innan det vuxit till tre decimeter och sly börjar spreta fram (ja, så ser det ut på en del av tomten som aldrig hinns med).
Med åkgräsklippare kan man kombinera gräsklippning med cigarrer. Och vin.

Jag har en äldre Worx som funkar fint sen har jag en halvgammal som är sämre på att hantera lutningar så den tycker jag är värdelös.
En Gardena sileno har jag och den klipper väldigt fint men fy fan vilket skräp batterierna är till den. Två batterier är slut på tre år.

Köpte en fjärde äldre worx för några hundra av en som glömt lösenordet, satte klipparen på toa och har under vintern provat alla kombinationer från 0000-9999 men I slutänden var ingen av dom rätt så det var nog inte att dom glömt lösenordet utan programvaran har buggat ur.

När jag satt ner begränsningskabeln så har jag offrat ett svärd och en kedja på motorsågen och gjort ett spår runt hela gräsmattan.

Grannens gör sitt jobb.

Bifogat

• 3921.jpg
    3921.jpg
    1.7 MB · Visningar: 14
Med åkgräsklippare kan man kombinera gräsklippning med cigarrer. Och vin.
Hur ser dina vinglas ut egentligen? Hade jag provat hade jag troligen luktat som en riktig alkis, men jag hade varit spik nykter för allt hade gått till spillo. Bokstavligen.

Jag har ingen robot än, kör med åkgräsklippare. Men har lite funderingar, det blir troligen en robot när åkisen går i pension, om den vill dö nångång. Men hur klarar en robot en knölig gräsmatta egentligen, med tydliga spår av sorkhögar och grävglada hundar?

1780307460399.png

Men hur klarar en robot en knölig gräsmatta egentligen, med tydliga spår av sorkhögar och grävglada hundar?

View attachment 529143
Jag är förvånad över jur bra det funkar. De värsta hålen efter hundarna får jag lägga igen och så gå ett varv då och då och rädda leksaker.
Men gropar, backar och trånga ställen verkar fungera bra.
Vår klippare har ju hyfsat stora hjul och driver på alla fyra så det underlättar.
Har högsta klipphöjd inställd nu och kommer att sänka vartefter. Skulle vilja ha 50mm men det är tveksamt. Klipper 70mm nu helt ok.

Last edited:
Hur ser dina vinglas ut egentligen? Hade jag provat hade jag troligen luktat som en riktig alkis, men jag hade varit spik nykter för allt hade gått till spillo. Bokstavligen.

Jag har ingen robot än, kör med åkgräsklippare. Men har lite funderingar, det blir troligen en robot när åkisen går i pension, om den vill dö nångång. Men hur klarar en robot en knölig gräsmatta egentligen, med tydliga spår av sorkhögar och grävglada hundar?

View attachment 529143
Många klippare har lidar och/eller någon typ av kamera för att undvika hinder.
Mammotion kan ha båda vet jag och grannen testade med en fotboll som undveks.
Kress'n som kör här på kontoret har två frontriktade kameror eller "Intelligent detection system" vilket på intet sätt hindrar att den kör in i bilar eller runt högt gräs...

Hur ser dina vinglas ut egentligen? Hade jag provat hade jag troligen luktat som en riktig alkis, men jag hade varit spik nykter för allt hade gått till spillo.

View attachment 529143

ea8a37c8e62104b9210e9ed3ec920e40.jpg

Nyheter
Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back