Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Spelar ingen roll.Vad kör ni för däcktryck som måste hålla på och ändra?
Larmet på japsen jag kör kommer inte förän det är rejält lågt
Spelar ingen roll.
Det varnas 2 ggr/år. När man byter.
Sen varnar den när tempen stiger eller sjunker lite mer.
Rimligt.
Man har väl kvävgas för det läcker mindre pga av större gasmolekyler?Temperaturen har aldrig spelat någon roll mellan smällkalla vintern och stekhet sommar, förvisso är däcken fyllda med nitrogen som ska vara lite mer temperaturstabilt, men nog tror jag att trycket varierar rätt mycket ändå.
Luft består av caMan har väl kvävgas för det läcker mindre pga av större gasmolekyler?
Tryck vs temperatur i en gas bestäms väl av ideala gaslagen, pV = nRT, dvs om allt annat är konstant (volym, antal gasmolekyler, gaskonstanten R) så är trycket proportionerligt mot temperaturen i Kelvin eller Rankine, dvs något som har absoluta nollpunkten som 0, dvs har du 3 bar i däcken vid 0 grader C (~273K) kommer du alltid ha
3 * (293)/(273) = 3,21 bar vid 20 grader C (~293K)
oavsett vilken gas det är. Eller tänker jag fel? Jag fattar att den förenklar något, därav "ideala" i namnet, men den stämmer bra när jag mäter på mina däck vid olika temperaturer och jag minns det från min skoltid som att den i praktiken var väldigt exakt när vi mätte på olika gaser.
![]()
Ideala gaslagen – Wikipedia
sv.wikipedia.org

Luft består av ca
78% Kvävgas, "Molekylvikt" 28
21% Syrgas, "Molekylvikt" 32
1 % Argon, "Molekylvikt" 40
Kvävgasen har alltså de minsta molekylerna.
Fördelen med Kvävgas i däcken kan enbart vara en tro på att gummit mår bättre av att inte oxideras av syret i vanlig luft.
Och att man har Nitrogenflaskor i Verkstaden och fel på Luftkompressorn ?
Vilka arrangerar på Sviestad?Barnen är vuxna och har flyttat hemifrån så Millas semesterkassa går i år till lite hojfix som tail tidy (äntligen jag vet), nya däck och bandagar på Mantorp och Sviestad.
Tråkigt ibland att vara empty nester men ibland är det också ganska trevligt, speciellt effekten av att få pengar över till sig själv![]()
Fast molekylvikt är inte samma sak som fysisk storlek. Vad jag kan läsa mig till är syremolekylen O2 trots sin högre vikt något mindre än kvävemolekylen N2 på grund av att syret binder hårdare. Och det skulle kunna förklara att det läcker lite mindre. Men skillnaden torde vara väldigt marginell. Googles AI uppger 300 pikometer mot 292 pikometer. Oklart vilken ledd de mäter på, ingen av dessa molekyler är runda.Luft består av ca
78% Kvävgas, "Molekylvikt" 28
21% Syrgas, "Molekylvikt" 32
1 % Argon, "Molekylvikt" 40
Kvävgasen har alltså de minsta molekylerna.
I flygplan tar man även hänsyn till brandrisk. Luft är inte lika farligt som rent syre och finns ju naturligt redan i omgivningen, men under tryck ökar det risken för bränder. Speciellt uppe i höjd där omgivande luftryck är lågt.Jag vet inte, men flygplan fyller däcken med nitrogen IAF
När jag läserI flygplan tar man även hänsyn till brandrisk. Luft är inte lika farligt som rent syre och finns ju naturligt redan i omgivningen, men under tryck ökar det risken för bränder. Speciellt uppe i höjd där omgivande luftryck är lågt.
Men jag köper att kväve nog åtminstone läcker något mindre. Och säkert kan avsaknaden av vatten göra det lite mer temperatur/tryckstabilt. Men skillnaden är nog inte stor. Vinsten för en vanlig bilist är nog väldigt liten.
När jag läser
This small size difference results in a measurable reduction in pressure loss, with oxygen escaping the tire up to three to four times faster than nitrogen.
Så blir min slutsats att fyller man på med luft så kommer likafullt det bli mer och mer Nitrogen i däcket eftersom syret läcker ut tre gånger snabbare än kvävet.
Eller ???
![]()
What Is the Difference Between Nitrogen and Air in Tires?
Weigh the pros and cons of nitrogen vs. compressed air in tires. Get the facts on pressure retention, internal corrosion, and real-world costs.engineerfix.com

Argon är en ädelgas och därför bara en atom i varje molekyl och därför troligtvis ganska små molekyler. Uranhexafluid har väldigt stora molekyler med mindre risk för läckage och som bonus kan du anrika uran medan du kör, det borde på grund av centrifugalkraften vara något större koncentration lättare klyvbart U235 närmare centrum och mer tungt U238 längst ut om du nu har något sätt att samla upp det. Frågan är vad fluoret gör med däcket och ventilen, det brukar vara ganska reaktivt och uran har säkert inte en dämpande effekt.Men det verkliga lyftet måste ju vara att fylla på med Argon !

Jag kommer för egen del nöja mig med luft.Låter rimligt. På några år borde man ha ganska stor andel kväve. Frågan är vad som händer med vattnet. Läcker vattenångan precis som syret, eller blir det mer och mer vatten i en blandning med mer och mer kväve som därför inte kan lösa det? Vad är det egentligen som pågår i mina däck?
Argon är en ädelgas och därför bara en atom i varje molekyl och därför troligtvis ganska små molekyler. Uranhexafluid har väldigt stora molekyler med mindre risk för läckage och som bonus kan du anrika uran medan du kör, det borde på grund av centrifugalkraften vara något större koncentration lättare klyvbart U235 närmare centrum och mer tungt U238 längst ut om du nu har något sätt att samla upp det. Frågan är vad fluoret gör med däcket och ventilen, det brukar vara ganska reaktivt och uran har säkert inte en dämpande effekt.![]()

|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
|
|
Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”
Harley‑Davidson drar igång ... |
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|