Hur får man bromsarna att bita?

pinlock78

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2025
Hoj
Honda ADV 160
jag har en ny honda adv 160.

bromsarna är värdelösa på denna scooter.

hur kan man få bromsarna att bita mer?

Sinterbelägg biter bättre. Är det en helt ny hoj eller har den något/några år på nacken? Om den har det så är ny bromsvätska också en god idé.

Bromsarna på en amerikansk mc hade dåliga bromsar. Blev tipsat om några som slet mer på bromsskivan. Marginellt tycker jag men bromsen blev mycket mer effektiv.
Kolla om du hittar några bättre.
Det borde finnas

Sinterbelägg biter bättre. Är det en helt ny hoj eller har den något/några år på nacken? Om den har det så är ny bromsvätska också en god idé.
Åldern på bromsvätskan spelar bara roll om kokpunkten har sänkts markant och man bromsar så att det blir så varmt att det har någon betydelse. Åtminstone ur ett rent hydrauliskt perspektiv.

Åldern på bromsvätskan spelar bara roll om kokpunkten har sänkts markant och man bromsar så att det blir så varmt att det har någon betydelse. Åtminstone ur ett rent hydrauliskt perspektiv.
Förvisso, men bromsvätskan är ju hygroskopisk så kokpunkten sänks ju successivt med tiden i takt med att bromsvätskan tar upp vatten från luften?

Förvisso, men bromsvätskan är ju hygroskopisk så kokpunkten sänks ju successivt med tiden i takt med att bromsvätskan tar upp vatten från luften?
Visst är det så, men det är ju egentligen ett ickeproblem på en gathoj, i synnerhet en scooter. Man bromsar ju rent generellt sett väldigt lite, och när man bromsar ofta så är det ju istället normalt i låga hastigheter, tex i stan. Det är ju skillnad på bana där man håller stumt och bromsar allt det går många gånger per kilometer, igen och igen.

I förebyggande syfte är det bra att byta bromsvätskan. Utan byte börjar kolvarna kärva och det ger sämre bromsverkan.

Aggresiv tvätt av bromsbelägg och skivor kan göra susen. SLipa fram en ny yta på beläggen och bromsrengöring på skivorna

Du kan testa att göra ren bromsbelägg och bromskivor med aceton och hushållspapper.
När jag gjort det på Triumph Sprint RS låste jag framhjulet vid nästa inbromsning på gata.
Vilken årsmodell är det på scootern ?

Last edited:
Du kan testa att göra ren bromsbelägg och bromskivor med aceton och hushållspapper.
När jag gjort det på Triumph Sprint RS låste jag framhjulet vid nästa inbromsning på gata.
Vilken årsmodell är det på scootern ?
det är en 2026.

tror du det biter mer om jag byter till stålarmerad bromsslangar?

Man behöver slita in beläggen ett tag innan de biter ordentligt.
Biter de fortfarande inte?
Kanske är luft i bromsvätskan?
Det kan inträffa på nya fordon med även om det är mindre vanligt.
Problem med tätning av bromsvätskebehållare så det kommer in fukt?
Stått ute i regn (monsun)?
Fukt i bromsvätskan innehåller luft vilket betyder svampigare bromskänsla och sämre ”bett”.
Annars gör som Comeback skriver, tvätta rent ytorna på beläggen med aceton och torka samtidigt rent bromsskivorna för säkerhets skull.
Du kan testa med brake clean också.
Man kan också testa tvinga bort luftbubblor genom att spänna bromsgreppet med någon stripes över natten.

Last edited:
det är en 2026.

tror du det biter mer om jag byter till stålarmerad bromsslangar?
Nej. Den skillnaden är marginell.

Biltemas Bromsregöring fungerar ypperligt och är billig till att tvätta med och har bra tryckstråle till att spola bort diverse skräp och fett. Använd skyddglasögon då den studsar alltid tillbaka.

Alla nya hojar jag haft har haft mediokra bromsar. Jag brukar åka och bromsa hårt, massor med gånger så de får slita in sig ordentligt och bli så varma att all tillverkningsskit kokar bort, sen brukar de bli riktigt bra.
Min tenere som jag hämtade ut i fjol hade inte några imponerande hejdare heller men efter ett 30-40 tal maxbromsningar, med och utan ABS så tar de riktigt bra nu. Och jag menar max, allt vad som går!

Hittade bara Brembo sintrade 07064XS

Dock är det en rätt ny modell så allt är väl inte ute på marknaden för den modellen.

Dock, Brembos belägg motsvarar sintrade.
EBC SFA415HH
TRW MCB806SRM
SBS 193MS

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...