Köpa Offroad 125:a

Nä varför ska du strypa de är ju redan reggade för 11 Kw :va
Ja långa motorväg sträckor är den kanske inte byggd för..:)
Men allt går ju när man är ung och odödlig!

Okej så dom är reggade med 11kW, då är det ju inget problem. Vilka årsmodeller av DT är det som gäller, den har väl funnits länge.

Okej så dom är reggade med 11kW, då är det ju inget problem. Vilka årsmodeller av DT är det som gäller, den har väl funnits länge.
Jo de har funnits länge :) Men årsmodellerna från 1996-2007 R/X var i alla fall roliga hojar som mina pöjkar tog körkort på.. Tvåtakt är ju alltid skoj..enkla att lära sig på samt gnugga konbanor med..kanske inte så lätta att få tag på idag, men inte tråkiga som fyrtakt :)
Och offroad funkar de kanon! Men du får väl berätta sen Bosse vad det blev! Lycka till :hjarta

Äldre ej strypta i efterhand som tex min 84 på bilden är inte reggade med 11 kW. Går säkert att strypa till 16-åring om man orkar kladda med det fast just min är inte till salu : )1775930403534.png

Ska hålla koll efter DT har lagt bevakning på det blocket. Är det nåt man ska se upp med på dessa hojar, det är ju äldre tvåtaktare så man får väl räkna med byte av kolv kanske lager och packboxar, men är det nåt man ska se upp med?

Undrar varför fyrtakts 125:orna verkar ha 11 hk tror jag såg en Yamaha XT125 där det stod 11 hp och inte 11kW, eller kanske det var fel skrivet?

Jag gick själv genom en MC butik häromdagen och såg att dom skyltade med att Stark Varg var A1.

Det krävs nog en dödsolycka med en 16 åring bakom styret innan det ändras tyvärr.
För det är ju elektriskt, och allt som är elektriskt ska ju positivt särbehandlas så att folk vill ha dom.

Dom räknar ju på något konstigt sätt med en "snitteffekt" över tid på elfordon, vilket gör att många konstiga varianter tillåts.

Jag gick själv genom en MC butik häromdagen och såg att dom skyltade med att Stark Varg var A1.

Det krävs nog en dödsolycka med en 16 åring bakom styret innan det ändras tyvärr.
För det är ju elektriskt, och allt som är elektriskt ska ju positivt särbehandlas så att folk vill ha dom.

Dom räknar ju på något konstigt sätt med en "snitteffekt" över tid på elfordon, vilket gör att många konstiga varianter tillåts.
Som vanligt är du ute och cyklar med att det skulle vara någon sorts "konspiration" eller lobbyism för elfordon.
Standarden skrevs 2008 och infördes som lag 2011 men man har mätt motorer på det sättet sen länge. Man redovisar även förbränningsmotorer på samma sätt, dvs vilken kontinuerlig effekt kan man förvänta sig över lång tid utan att motorn t ex blir överhettad.

Enligt dessa regler mäter man den så kallade nominella effekten, precis som på elcyklar, luftvärmepumpar, solceller och så vidare. Det är ju inte något fusk men det är lätt att misstolka och det är inte för att "särbehandla"nånting.
Det kan dock bli jättefel med t ex en Stakt Varg eller den nya generationen E-Cyklar med motorer på 1000-1500W som går väldigt hårt, men fortfarande räknas som E-Cykel som för att vara vara laglig inte får ha mer än 250W. Lagar och regler hänger inte med som vanligt...

Det enda som händer när tillverkare utnyttjar de här hålen i lagen är att det blir förbud istället för att ändra t ex typintygen. Det är en delstat i USA som totalförbjöd E-Cyklar efter en dödsolycka med en elektrisk MC som inte hade nånting med cyklar att göra, men lagstiftarna och tjänstemännen förstår inte skillnaden. Det är t ex många fattiga äldre i den delstaten som nu inte kan åka och handla längre för de måste registrera sin elförstärkta trampcykel, försäkra den, ha hjälm och körkort, och det har de inte råd med plus att cyklarna inte har utrustning som blinkers.

"Nominell effekt (eller märkeffekt) är den avsedda eller konstruerade effekten hos en apparat, motor eller energianläggning under specifika, ideala förhållanden. Det är ett mått på vad produkten är byggd för att generera eller förbruka kontinuerligt, men det är inte nödvändigtvis den faktiska effekten i stunden.

Användningsexempel för nominell effekt:
  • Elcyklar: Motorn får ha en nominell kontinuerlig effekt på max 250 W.
  • Värmeprodukter (kaminer): Angers hur mycket värme en kamin producerar när den används enligt bruksanvisningen.
  • Solceller:Anger den maximala effekt solpanelen är konstruerad för att ge under testförhållanden

Vindturbiner: Den maximala elektriska effekt turbinen är konstruerad att producera under ideala förhållanden.
    "

Så en Stark Varg går sönder om man tar ut mer än 11kW kontinuerligt då, check!

För det är ju defacto samma motorcykel som ska spöa 450cc bensinare med sina 60hk (vad dom nu kallar det i kW)

Om två personer säger att dom är Jesus så har minst en av dom fel, om Stark uppger två olika effektuppgifter på samma motorcykel så är minst en av dom fel....

Så en Stark Varg går sönder om man tar ut mer än 11kW kontinuerligt då, check!

För det är ju defacto samma motorcykel som ska spöa 450cc bensinare med sina 60hk (vad dom nu kallar det i kW)

Om två personer säger att dom är Jesus så har minst en av dom fel, om Stark uppger två olika effektuppgifter på samma motorcykel så är minst en av dom fel....
Gör dig inte dum, alla motorer har en nominell effekt. Prova att köra t ex en S1000RR på full gas under en längre stund så rasar de också, vilket Motorrad testade för en del år sen.

En Stark varg går inte sönder för att du kör den på full effekt men den kommer att bli så varm att den inte längre ger max effekt, det gäller alla motorer. Därför sätter man en nominell effekt som den kan prestera timme ut och timme in.

Även du har en nominell effekt som du kan ge under en längre stund innan du behöver vila...

Gör dig inte dum, alla motorer har en nominell effekt. Prova att köra t ex en S1000RR på full gas under en längre stund så rasar de också, vilket Motorrad testade för en del år sen.

En Stark varg går inte sönder för att du kör den på full effekt men den kommer att bli så varm att den inte längre ger max effekt, det gäller alla motorer. Därför sätter man en nominell effekt som den kan prestera timme ut och timme in.

Även du har en nominell effekt som du kan ge under en längre stund innan du behöver vila...

Så en Stark Varg klarar bara 11kW då??
Varför anges S10000RR's effekt inte till vad den klarar på full gas en längre stund då?
Där anges ju toppeffekten som den visar en liten stund på dyno'n

Du får väl fråga Stark Future och BMW om det?
Jag har inte vågat se hur länge jag kan köra på full gas i någon av mina hojar, jag har ingen Nardobana att testa på som Motorrad gjorde…
Det var flera hojar vars motorer rasade vid den testen så det vore kanske lämpligt att även de tillverkarna uppgav nominell effekt men det är väl inte snyggt i marknadsföringen…

Du får väl fråga Stark Future och BMW om det?
Jag har inte vågat se hur länge jag kan köra på full gas i någon av mina hojar, jag har ingen Nardobana att testa på som Motorrad gjorde…
Det var flera hojar vars motorer rasade vid den testen så det vore kanske lämpligt att även de tillverkarna uppgav nominell effekt men det är väl inte snyggt i marknadsföringen…

Kan du inte låta någon av de snabbaste norrlänningarna köra den i Måttsund med full effekt inställd tills batteriet är tom så har vi därefter svart på vitt hur länge batteriet minst håller? Helst Nyberg.
Det finns knappast någon mer krävande bana än sanden och backarna där.

Filma nonstop och lägg ut på youtube så tror jag den filmen kommer få väldigt många visningar dessutom.
Kanske Stark betalar dig för att plocka bort videon. :rofl

Kan du inte låta någon av de snabbaste norrlänningarna köra den i Måttsund med full effekt inställd tills batteriet är tom så har vi därefter svart på vitt hur länge batteriet minst håller? Helst Nyberg.
Det finns knappast någon mer krävande bana än sanden och backarna där.

Filma nonstop och lägg ut på youtube så tror jag den filmen kommer få väldigt många visningar dessutom.
Kanske Stark betalar dig för att plocka bort videon. :rofl
Kör de full effekt i stora platån landar de i Gäddvik... :)

Läs en gång till så ser du att det inte var vad jag skrev.

Rullen på höger av sidan av styret ändrar inte "inställningen".

Jag läste vad du skrev, orkar bara inte tjafsa om tunga sandbanor och elitförare. Vi kan tycka om vad vill när det gäller deras marknadsföring men jag inte vad vi ska säga mer i den frågan? Räckvidden gör att jag kroknar före hojen så jag är väldigt nöjd med det

Jag läste vad du skrev, orkar bara inte tjafsa om tunga sandbanor och elitförare. Vi kan tycka om vad vill när det gäller deras marknadsföring men jag inte vad vi ska säga mer i den frågan? Räckvidden gör att jag kroknar före hojen så jag är väldigt nöjd med det

Jag kroknar nog också före hojen men jag vill gärna se resultatet en gång för alla så att det inte behöver diskuteras mer.

Alltså inte mätning av en skogsmulle som glider runt i skogen och tittar på fåglarna. Såna finns det ju på Youtube, 13 på dussinet redan.

Jag kroknar nog också före hojen men jag vill gärna se resultatet en gång för alla så att det inte behöver diskuteras mer.

Alltså inte mätning av en skogsmulle som glider runt i skogen och tittar på fåglarna. Såna finns det ju på Youtube, 13 på dussinet redan.
Ja men det ju liksom min poäng. Det här är testat 100 gånger på olika banor med olika elitförare och tar du ut max så räcker batteriet 12-20 minuter beroende på bana. Det här har vi vetat länge så jag förstår inte varför det ska tjatas? Javisst, Stark gick för hårt ut i sin marknadsföring, det vet vi, och jag tror att de vet om det här misstaget. Men de var också tvungna att leverera hojar för att överleva.
i många tävlingar där Vargarna tillåts att delta (det är inte alla) kräver att den är strypt, finns färdigt i programvaran, max 48 hästar annars blir för överlägsen, men då räcker också batteriet betydligt längre. Det är precis som när Yamaha kom med den första 4-takts crossen

Om vi bortser från "Elitförare på Luleås sandbana" så har vargen fungerat ypperligt för tusentals människor runt om i världen, och säg vilken tillverkare av något fordon som inte ljuger i sin marknadsföring? Fråga John Lord om gretags växellådor i Range Rovers bilar till exempel, det är en mycket underhållande historia :)

Elitförare som uteslutande kör tunga sandbanor kanske inte är målgruppen? Vi alla väljer ju hojar som passar våra ändamål, vissa kör 125 två takt, vissa kör 250 eller 450 fyrtakt, och några kör elektrisk.
Vi ser ju worldwide hur tävlingsformerna ändras också, från 45 min plus 2 varv till flera korta heat som är lätt för publiken att följa, lätt att tv-sända, och där publiken finns finns också sponsorerna. För att inte tala om arenamotocross och enduro som bara blir större och större med stora kända förare i startfälten. Korta, snabba heat.
Sen har vi miljö och bullerhotet som hindrar sporten att utvecklas, banor stängs över hela världen. I alla dessa fall passar ju elhojarna perfekt och är i många fall en lösning på ett problem.

Jag är definitivt målgruppen för vargen och för mig är det den absolut bästa och roligaste hojen jag någonsin kört. Att köra min 300 nu känns som ett museiföremål och alla som provat våra hojar i Boden kommer tillbaka med stora flin. Vi är minst tre, kanske fyra som kör Varg nu och det finns en anledning. Det kommer att bli fler...
...och jag garanterar att det finns mängder med förare där vargen skulle passa perfekt men de väljer bort den på grund av rädsla för något "okänt", precis som när elbilarna kom.

Btw så sökte jag på "range test stark varg deep sand", duger Jay Dalton som "snabb förare"? Han tävlar inte i AMA men är ruskigt duktig på att köra.

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen